Golv
permagnuso: Jag tror att golvvärmen är inlagd från bärjan och bör ligga längre ner i betongen. Det lär vi märka :) Jag kommer lägga åldersbeständig plast och lumpar innan parketten men det räcker inte för att jämna ut ojämnheter. Helst hade jag velat unvika att spackla för golvet ska fortsätta in i nästa rum så jag vill hålla exakt samma nivå på det. Och då antar jag att jag inte kan
falkn: Nej, det behöver du inte. De använder i regel kantslip så de kan slipa mot listen. Resultatet blir väl såklart bättre om man plockar bort listerna.
smiler: Större svackor el ojämnheter kan du shimsa ut. Lägg nåt rakt över håligheter å klyv sedan me känsla nåt lämpligt å fyll ut. Sen lumppapp. Har du gnek nu så se till å skruva undergolvet där de lever om :)
camaro1969: nu har jag murat upp en syll runtom och reglat upp väggar = lite tyngd runt om... nu känns inte lika tydliga vibrationer när man tex hoppar på plattan... det kanske blev lite mer tryck eller något runt plattan så den blir mera "stilla" fast betong är ju mycket tyngre än regelvirke... så det kanske bara är en inbillning...
Misto15: ja, en heltäckningsmatta hade nog varit skön :) men vi har både hund och katt, så det hade nog varit svårare att hålla ren den Men tack för era synpunkter :)
Åsa Lund: Kan det vara så att golvet slipats? Annars slipa själv ner till rätt nivå efter ilusning av nytt golv
arneri68: [citat] Var det efter ytbehandling? Rent generellt ger inte olja/vax ett 100% vattenskydd. Du skall dock kunna våttorka ett oljat golv utan att få fläckar, men lämnar du några stora droppar/liten pöl lär det bli ytliga märken. Det fina med olja vax är att det är lätt att slipa bort fläckar och bättre på med olja/vax. Oljade/vaxade golv bör behandlas varje år för att se fräscha
smiler: Bara å bonka på, ett koben funkar ofta lika bra dock :)
Rutilus: Jag är på jakt efter en bra lösning om man vill lägga ett golv i ett källarförråd. Syftet med golvet är att slippa behöva gå direkt på kall betong. Golvet behöver naturligtvis vara fuktsäkrat (eller snarare inte absorbera fukt), och heller inte stänga inne fukt. Vilka enkla, smarta & fungerande lösningar finns? Hittade t ex det här:
Jonatan79: Finns hos tex Kährs. Vi slipade gammal och lackade med samma lack som nyproduktionen har, inte farligt dyrt heller.
falkn: De som är mest utmärkande är på två plankor, de andra är troligtvis så som det ska se ut.
haobey: [citat] Nivåskillnader är inga problem i detta fallet. Ponera att jag flyter upp där det saknas klinkers och lägger laminat ovanpå. Ångspärr, antar att det är nödvändigt. Någon form av fuktspärr under stommar vid diskbänk? Tacksam för all hjälp!
Stina71: Även samma riktning i glasverandan isåfall? Eller ska man vända på planken där för att få en känsla av att "bredda" denna ganska långsmala veranda? Kanske blir konstigt att ha olika där och i huset...
1larban: Jag har haft för mycket annat att stöka med och bara accepterat att det kommer salt i fogarna. Tråkigt eftersom det är nylagt golv och vi var nöjda med resultatet innan. Jag har inte kollat med golvläggaren än, men ska fråga om han vet vad detta kan vara. Det luktar ättika och är flytande först, torkar och blir som vitt puder. Mitt golv primades också, tror du det kan vara anledningen
smiler: Hade inte gjort mej besväret att ta bort limmet om ja skulle flytspackla.
Misse: Vi lade in ekplank på nedervåningen (i vardagsrummet och matsalen fanns dock furuplank som vi låtit vara kvar för närvarande). Övervåningen har som sagt golv som man skulle behöva byta ut. Det är två sovrum om ca 16 kvm vardera och sedan ett allrum som är det rum som vi egentligen använder mest. Detta rum är egentligen det "finaste" i huset då det är det ljusaste och största
Anonymiserad 152825: Tack för tipsen Avemo. Jag håller fortfarande på med väggarna men det blir att slipa golvet och antingen lacka eller måla golvet vitt.
ccf: Hej, Jag skall inom kort välja golv till min lägenhet. Det är en öppen planlösning (vind) med vardagsrum, matplats och kök i ett och den är mycket ljus så jag tänkte välja ett mörkt golv. Efter att ha pratat med olika golvförsäljare så känner jag mig förvirrad över skillnaderna mellan olika golv och märken. Vad har ni för erfarenheter, vad bör jag tänka på och vad tycker ni
Stina71: Läste nu också att man brukar lägga golvets plankor åt samma håll som ex pärslpontstaket. Stämmer det? Har nu börjat titta i mina tak och naturligtvis visar det sig då att gammal pärlspont i vissa rum och lite nyare trätak i andra rum går åt olika håll.. Grrrr!!
Anonymiserad 146782: Jag lade detta vittonade K-Rauta golv för ett par veckor sedan. Blev klockrent. Lite tröga att banka ihop i sidled, men resultatet blev 100. Inga problem med skarvarna. Gäller som alltid att bruka lagom med våld när man lägger det.
Ewald: Har du kollat på Armstrong? http://www.armstrong.de/commflreu/de-de/flooring.asp/wei%C3%9F/_/N-1z141jh
Fred vom Jupiter: Jag har gjort samma grej som du planerar i ett liknande hus (egnahemshus från -37). Jag har valt att sprida ut åtgärderna över flera år för att hinna planera och för att maximera ROT-avdragen. Dessutom kändes det säkrare och stabilare att gräva ut ett par rum i taget och gjuta igen dem innan man tar nästa. Jag hyrde in några billiga östeuropeer för att gräva ur, isolera o gjuta ny
noone70: Förmodligen är det bara betong på jord och sten. När bytte va rör i vår källare passade vi på att grävda ut nästan hela källaren och isolera ordentligt. Vi gjorde på följande sätt efter det att vi grävt ut det gamla: (nerifrån och upp) 3 cm makadam 10 cm pordrän/isodrän. 5cm cellplast golvvärmerör. armering 8 cm betong.
tobbew: Tack för input! Är det då klinker som är det bästa alternativet, eller glömmer jag något bra? Det viktiga är att det är plant (för stolar och bord) och lättstädat. Jag tänker att miljön bör jämföras med kök/hall. Nuvarande yta är vanlig gjuten betongplatta som under långa sträckor är ganska rak, men det finns några områden där det kan vara en halv centimeters toppar och
smiler: Ta bort råsporten och skruvlimma reglar på sidan av golvåsarna 22 mm nedanför. Lägg golvspån imellan åsarna, flytspacka. Glöm inte golvärmen för de kommer du inte ångra när dom blöta skorna torkat fort :)
johel572: Vad gäller 30x60plattor i halvförband skulle jag fundera en gång extra. Stora plattor kan ibland vara svagt böjda (högre på mitten än i ytterkanterna) vilket gör att du kommer att känna en kant. Det är tillräckligt svårt att sätta stora plattor ändå så att det blir snyggt.
ylletröja: Min tanke var att även om man följer rek expansionsmarginal så kommer golvet i hallen att agera som en hävarm när golvet mellan trappen och fasaden expanderar/krymper. Normalt skall man ju ha en dilatationsfog i dörröppningar/passager för att inte få en spänningskoncentration i golvet. 2,76meter i mitt fall är en ganska bred passage så belastningen på not/fjäder blir inte borde inte