M
SBH: japp. bara då får du korrekt svar. här kan du bara få gissningar
5 svar · 3,7k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Även spackling och målning lämnar en hel del att önska :/
2 svar · 1,6k läst
·
R
r.borgmaster: Fick inte tag i rätt person på Weber idag, men ska bli uppringd imorgon av någon som är riktigt hemma på dessa produkter. Han jag pratade med menade iallafall på att primern är till för att skapa god vidhäftning när man lägger spackel på golv. Det förklarar varför det känns som att jag fastnar lite med skorna om jag står på samma ställe en minut. Ytan är inte kladdig men ändå
4 svar · 11,1k läst
T
tobbew: Som jag tänkte. Om man har hela golvet täckt av plattorna, då är det rätt svårt att lyfta antar jag?
2 svar · 2,6k läst
D
Danih: [citat] Har förstått att ni har granitgolvet Dragon Black! Vi har också det golvet (85 kvm) sedan 2 år tillbaka. Jag undrar om ni också får fläckar jättelätt och om golvet har massa skavanker! Vi har nämligen fått fläckar lite överallt och det är väldigt tråkigt. Valde granit för att det ska vara lättstädat och hållbart inte att man ska knappt våga gå på det :( Är
4 svar · 4,8k läst
nino
nino: Jag tror kantslipen fixar det galant. Finns även keramiska slippapper i korn 36 som tar det mesta och lite till
7 svar · 5,3k läst
P
Pumba: Efter en hel del velande fram och tillbaka har vi beslutat att gjuta på 4-5cm betong över hela plattan för att dels jämna ut ojämnheterna och för att höja upp plattan någon för att vi ska höja gräsmattan utanför då det blir vattensamlingar där. Har köpt ganska finmaskigt armeringsnät till detta som kommer skruvas fast i befintlig betongplatta. Kommer sedan gjuta den nya plattan i
3 svar · 4,6k läst
L
Location: Går de att få tag på hos någon av de större byggvaruhusen? Har K-rauta, XL-bygg och Byggmax inom rimligt avstånd.
2 svar · 1,7k läst
1337
1337: Jag tycker det påminner om skumgummirester från baksidan av en gammal textilmatta. När de blir gamla och rivs ut så pulveriseras skummgummit och har en grön eller gulgrön färg. Kanske har det legat en textilmatta där innan? Kan ju vara så att rengöringen inte vart tillräcklig innan den nya golvinstallationen och när man går där så puffar det upp.
6 svar · 3,9k läst
·
smiler
smiler: 5kg pulver på 1 liter vatten... Fram me vågen :)
1 svar · 2,1k läst
F
Fixartanten: [citat] Ja, vid nivåskillnad lägges lumppapp där och sedan foam över hela golvet, som du är inne på.
3 svar · 3,3k läst
anders07
anders07: Det är troligen olja från gummit som sugits in i trät. Det enda sättet då att få bort det är att slipa tyvärr... (eller olja resten av golvet)
4 svar · 7,1k läst
·
R
Roundup: Plattan blir ju som ett betonggolv i praktiken. När den är på plats, och helst fått bränna några veckor om det blir krympsprickor när plattan torkar, så lägger ni plattorna som när man lägger klinker, alltså i fix ni sprider ut på plattan och ev under plattorna. Sen fyller ni fogen med fogmassa någon dag efter ni lagt klinkern. Sök lite på "lägga klinker" så finns mycket info
1 svar · 1,9k läst
arneri68
arneri68: Siljan massproducerar golv på råmaterial. Vill man ha något annat får man gå till ett litet sågverk som kan fixa det som efterfrågas.
2 svar · 2,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Det finns billiga långpass/rätskivor på Biltema. Tvåmetersvarianten kostar exempelvis 229 kronor. Säkert ingen hultaforskvalitet, men borde duga mer än väl.
16 svar · 3,8k läst
A
Atom: Framförallt bör du använda klickguard. http://www.bauhaus.se/clickguard-fogforsegling.html Sen har du olika klasser på laminatgolv. http://www.bauhaus.se/golv-och-kakel/golv/laminatgolv.html Enkelt. Eller?
1 svar · 1,0k läst
haavard
haavard: Jag har 34 mm och cc 1200. Stabilt.
4 svar · 5,3k läst
E
erk_s: Tack för synpunkterna... Jag lägger golvet i samma riktning som sovrummen.
7 svar · 2,5k läst
·
P
pette: Jag gissar på att det är en "vanlig" kakelfog , färg antracit men som behandlats liksom klinkern med nån stenlack eller liknande...
1 svar · 899 läst
V
Vanbeasten: Du måste ha foam enligt instruktionen som följer med golvet annars blir golvet slamrigt och oskönt att gå på. Foamen gör ingen eller mycket liten skillnad för värmen.
1 svar · 2,3k läst
harry73
harry73: Nej, jag tror också att det är glasull
2 svar · 4,2k läst
·
L
LillaMy04: Hm, ingen aning, Vanbeasten ... Tål att frågas om! Tack!
6 svar · 2,9k läst
·
B
Bigfoot: Jag tror faktiskt jag hittat en vettig mattläggare som inte är uppbokad ett halvår framöver nu, så för min del kan jag förhoppningsvis arkivera planerna på att göra det själv. (Fast jag har inte sett offerten än, så det kan vara bra med en plan B.)
16 svar · 49,0k läst
C
Carla: Hej, jag hade golv som såg ut som dina två sista bilder, alltså gamla såpskurade golv som hittades under parkettgolv och plastmattor. Jag slipade golven med en hyrd maskin och därefter lutade jag golvet för att förhindra att det skall mörkna, jag behandlade det därefter med vitpigmenterad olja. Det blev fantastiskt fint och jag ångrara det inte ett ögonblick så jag tycker absolut att
25 svar · 7,1k läst
·
arneri68
arneri68: Att konstruktionen medför risker har TS redan insett och de har vidtagit vissa åtgärder för att minska dem. En av de stora riskerna är att det är en konstruktion under mark som kan hamna i en grop med vatten om dräneringen fungerar dåligt. Som TS säger beror risken även på vart huset är placerat. Om det står på en höjd eller sluttning är riskerna att hamna i en grop med vatten
28 svar · 7,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Går bra att lägga på det gamla, kör med foam eller lumppapp mellan så kommer det bli bäst.
1 svar · 1,4k läst
K
kennie32: Om jag förstått det rätt så är plast listor bäst i med fukt risken? Vet ni var jag kan få tag i plast listor?
10 svar · 9,6k läst
S
Sir-Knight Alfred: Hejsan! Det finns gammal svart fogmassa mellan träplankor vilken kommer bort. Hur kan vi ta bort fogmassan helt och hållet? Vi vill egentligen nåta golvet på nytt. Tack på förhand!
0 svar · 4,3k läst
anders07
anders07: Bitarna sitter med not/spont och sen är de antingen limmade eller spikade i underlaget. Det är nog i princip omöjligt att få upp alla hela. Du får räkna med att du måste såga bort åtminstone tre, fyra bitar innan du kan börja plocka bort dem hela (om det är spikat). Du får såga bort ur mitten på en bit först med Fein eller sänksåg (Fein, eller annat "multivertyg", är enklare)
1 svar · 2,1k läst
C
corre: Jag tror det är fur, med ovanligt mycket knast :P Snyggt, olja låter bra tycker jag!
2 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.