Byggahus.se

Laminatgolv vs. Plastgolv

Vad föreslår du?

1. Laminatgolv

4 röster
    22,2%
  2. Plastgolv

6 röster
    33,3%
  3. Annat (specifisera)

8 röster
    44,4%
  1. A
    Anonym
    Jag har ett fördärvat trägolv i mitt sovrum som jag vill lägga ett nytt golv på. Tänkte från början lägga laminatgolv (klicksystem) men har nu börjat överväga plastgolv. Anledningen till det är att vi har hund och hundens klor kommer väl göra märken relativt snabbt på ett laminatgolv? Jag hade tidigare plastgolv i sovrummet men tog bort det pga. gammalt och söndrigt. Vi har fortfarande plastgolv i andra rum som inte visar någon påverkan av hundtassar. Inte heller rullhjul av kontorsstol.

Tänker jag rätt eller varför ska jag välja laminatgolv? Vad jag har förstått är det dessutom enklare att lägga plastgolv än laminatgolv.

Jag kan tillägga att jag har en begränsad budget och ska göra det själv.

Redigerat av moderator 3 feb 2015 17:11
  2. L
    Medlem Nivå 7
    Hej
    Jag tycker inte att det är lättare att lägga ett plastgolv än ett klickgolv. Ska det limmas så är det definitivt svårare att få det snyggt och slätt. Dessutom inte så förlåtande. Skär du fel så är det inte så kul. Blir det fel med ett klickgolv är det bara att ta en ny planka och i värsta fall åka och köpa ett nytt paket. Mina erfarenheter iaf./LOB

3. A
    Anonym
    Tänkte inte på att plastgolv ska limmas, men det finns ju plastplattor med ett klicksystem också.

4. L
    Medlem · Nivå 11
    Plastgolv med klick vettefan men linoliumplattor med klick finns! Småjobbigt att lägga utan en hjälpande hand men annars trevligt att jobba med.

Hur det står emot hundklor kan jag tyvärr inte svara på.

Men jag hade skippat både laminat och plast i sovrum för där vill jag gärna ha varma golv exempelvis olackerat trä eller en mjuk och skön korthårig matta

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag såg för ett tag sedan en ny typ av plast(?)matta som man köpte i breda remsor som man enkelt lade ut på golvet. Krävde inget lim och verkade väldigt lätt att lägga. Jag har ägnat en stund för att hitta tillverkaren igen men utan framgång. Kanske är det någon annan här som vet vad det är jag far efter?

6. A
    Anonym
    Tror det är linoleumplattor som kallas plastplattor. Behövs inte hjälpande händer även när jag lägger laminat även om det är klicksystem?

Mattor är bannlysta i vårt hem (vanliga mattor som heltäckningsmattor). Olackerat trä kräver ju ett bra trägolv.

7. A
    Anonym
    Intressant.

8. R
    Medlem Nivå 5
    Laminat är väl kanonbra om man har hund, även om det alltid finns nåt bättre. Vi har ett gäng mellanstora hundar (20-25 kg) som inte repat vårt golv ialla fall. Största problemet är väl oron att det blir blött och sväller, samt att det är lite halt för hundarna.

9. SSSS
    Medlem · Nivå 14
    Jag har lagt klick vinyl i en stor hall och det var inga problem att lägga själv. Mycket smidigare då man inte behöver såga utan bara tar en mattkniv och drar ett streck och sedan knäcker (tänk kapa gipsskiva). Mycket smidigt om man som jag bodde i samma lägenhet som jag renoverade och inte hade något bra ställe att såga en massa på. Funkade mycket bra på ojämnt golv också även om tillverkaren specar typ samma som för ett laminat.

"Varmare" än klickgolv också samt tål vatten. Dock har jag för mig att det repades ganska enkelt men det kan ha berott på att jag valde ett nästan svart golv.

10. L
    Medlem · Nivå 11
    Vinyl klickgolvet ni tänker på är berry alloc och det har jag 50kvm av i huset och det är skönt att gå på och går superenkelt att lägga!

Jag valde den lite dyrare varianten 289kr kvm som har livstids garanti i hemma miljö.

Linoliumplattorna med klick är marmolium

Redigerat 3 feb 2015 21:21
  11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Nu har jag googlat så jag blir galen, men skam den som ger sig!
    Floor in a box var det jag tänkte på, självhäftande vinylgolv från Tarkett.

https://www.youtube.com/watch?v=0ajbV4T_PRY

12. A
    Anonym
    Inte tänkt på att det är halt. Det är förstås ett ytterliga minus. Vad har ni för typ av laminatgolv?

13. A
    Anonym
    Det lät ju intressant. Jag bor också i lägenhet med begränsat utrymme.

Jag är ute efter något ljusare träimitation alternativ något mörkare/rödaktig. Dock inte svart eller ens valnöt.

14. A
    Anonym
    Tack! Jo, det såg enkelt ut i videon. Undrar bara om det är lika bra/slitstarkt/lättskött som det är enkelt att installera.

15. R
    Medlem Nivå 5
    Kommer inte riktigt ihåg, köpt på k-rauta, var deras standardsortiment för ca 4 år sedan, kanske samma som idag. Rätt billigt, fast bra specifikationer.