12 898 läst ·
7 svar
13k läst
7 svar
Går det att lägga fall med 30x60 klinker?
Jag har köpt 30x60 klinker till mitt badrum. Jag vill ha samma klinker på golvet som på väggarna. På väggarna vill jag ha kaklet i halvförband. Min plattsättare säger dock att det inte går att lägga 30x60 klinker i halvförband på golvet pga lutningen. Det blir inte snyggt utan det kommer ett bli tandningar. Klinkersen finns även i mosaik som jag tänkt ha i duschen, men det skulle tydligen inte hjälpa för att hela golvet ska ha viss lutning.
Jag tycker mig ha sett 30x60 plattor på golv i badrum. Jag har dock inte reflekterat över om det blivit tandningar då eller inte.
Hur går detta att lösa? Om man lägger dem kant i kant eller var det heter, istället för att lägga halvförband, skulle det fungera?
Jag tycker mig ha sett 30x60 plattor på golv i badrum. Jag har dock inte reflekterat över om det blivit tandningar då eller inte.
Hur går detta att lösa? Om man lägger dem kant i kant eller var det heter, istället för att lägga halvförband, skulle det fungera?
Hejsan!
Om du har väggnära brunn kan du göra det för då lutar hela golvet mot brunnen. Om du har vanlig golvbrunn går det inte för att du kan inte skära ner plattan snyggt och det är stor risk för att den "tandar" och får vassa kanter som inte är skönt att stå på. Personligen säger jag att man inte kan ha större än 15 x 15 cm i fallet för att få det snyggt.
Om du har väggnära brunn kan du göra det för då lutar hela golvet mot brunnen. Om du har vanlig golvbrunn går det inte för att du kan inte skära ner plattan snyggt och det är stor risk för att den "tandar" och får vassa kanter som inte är skönt att stå på. Personligen säger jag att man inte kan ha större än 15 x 15 cm i fallet för att få det snyggt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 272 inlägg
Finns inget krav på lutning i hela badrummet. Har du stora plattor är det helt okej att enbart ha lokalfall. Vi har det med v
väggnära brunn
https://www.byggahus.se/forum/socia...0-talslagenhet-16.html?perpage=15#post2101868
väggnära brunn
https://www.byggahus.se/forum/socia...0-talslagenhet-16.html?perpage=15#post2101868
Jag kapar denna tråden lite. Flytspacklade idag och blev inte nöjd med resultatet, dåligt fall mot golvbrunn, och lite ojämnt.
Jag läste på GVK att man måste ha fall i hela badrummet stämmer det verkligen inte?
Skulle göra det mycket enklare att "bara" flytspackla utan fall och ta duschhörnan för sig.
Jag läste på GVK att man måste ha fall i hela badrummet stämmer det verkligen inte?
Skulle göra det mycket enklare att "bara" flytspackla utan fall och ta duschhörnan för sig.
Renoverare
· Stockholm
· 20 272 inlägg
Skillnad på BKR och GVK's regler
Vad gäller 30x60plattor i halvförband skulle jag fundera en gång extra. Stora plattor kan ibland vara svagt böjda (högre på mitten än i ytterkanterna) vilket gör att du kommer att känna en kant. Det är tillräckligt svårt att sätta stora plattor ändå så att det blir snyggt.
Klicka här för att svara
