ClasseClas
ClasseClas: Jag skulle satsa på massivt trägolv om huset kallställs. Jag tror inte laminat lr klickgolv funkar i längden. Om du lägger trägolv på golvspånet så landar du på 100kr/m2 med byggmax trägolv. https://www.byggmax.se/golv/tragolv/massivt-tragolv/furugolv-15x112-p08915112
5 svar · 16,3k läst
H
Henri: Har nu provat med en 15 mm spillbit mot en 14 mm golvbräda från Byggmax. Det visar en perfekt passform på ovansidan, höjdskillnaden finns alltså på undersidan av brädorna. Man kan väl lägga lumppapp under de tunna brädorna som kompensation för olikheten i tjocklek. Någon med egen erfarenhet, behöver man utjämna för tjockleken?
4 svar · 3,2k läst
M
Makjo: Vi får vårt nya hus i juni, precis när bebis nummer två ska komma och tänkte försöka göra en smidig och relativt snabb renovering av övre planet som består av fyra sovrum och ett badrum. Idag ligger plastmattor i alla sovrummen och vi vill lägga ett furugolv, gärna färdigbehandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja i samtliga rum. Fråga 1. Visst borde det vara möjligt att lägga
0 svar · 2,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Här finns i alla fall minst en som vet vad kilsågat är :thumbup: Själv har jag Kährs lamellparkett i bok, som jag tycker är snyggt och trodde var oömt. Men det visade sig vara mycket mer ömtåligt än ek. Synd, för jag tycker ek har lite tråkig färg. Duger bok bara till glasspinnar och skärbrädor?
39 svar · 5,5k läst
P
Per_2014: Jag kommer lägga korklaminat, varmare och tystare än vanligt laminatgolv. Under det kommer jag lägga tuplex (plast-cellplastkulor-plast). Funderade ett tag på platon multi, men har inga problem med fukt idag och tidigare har det legat ett parkettgolv utan fuktspärr i 40 år som inte tagit skada. Har man problem bör man köra typ platon eller nivellsystem med fläkt. I ditt fall skulle jag
3 svar · 1,5k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Hårdvaxolja i vitlaserad ton ska vi köra på i vår lägenhet
1 svar · 727 läst
0
007: Vi har furugolv i hela huset, vi har generellt använt hårdvaxolja. I rum med lite slitage (sovrum) ser det fortfarande bra ut efter 5 år, men i rum med mer slitage (särskilt hallen) är det rejält "patinerat"... om man tappar ett skohorn eller en cykelhjälm blir det ett märke, har man en stol (utan möbeltassar) blir det skrapmärken osv. Min fru tycker det är dags att slipa om dessa
4 svar · 864 läst
G
Gnagare i Bajenhöjden: [citat] Kalla det nåtning eller vad du vill, men att fylla igen skarvarna i golv oavsett om det görs med Casco S40 eller tjärat hästhår är något man gjort väldigt länge. Sen håller jag helt med om att ett nåtat skeppsgolv är någonting helt annat. Och ja, mitt golv är ett undergolv, men det skulle jag gissa att golvet på TS inspirationsbild också är.
13 svar · 11,7k läst
·
O
ola840: Ajdå. Är ett Pergo Skeppsgolv men hittade inte mycket info i läggningsinstruktionerna mer än att "ett pergogolv bara ska läggas på ett självbärande undergolv, på trägolv eller golv med tät och oskadad plastmatta." Plastcell känns ju inte riktigt som ett riktigt undergolv?
2 svar · 3,4k läst
B
ByggBjörnen: Ja precis! En sån där rackare. funderar på om det finna något att fylla i springa med? Det kommer bli en när jag lagt det andra golvet. Så det blir jämnt när jag slänger ner listen
2 svar · 3,3k läst
·
J
jaga: [citat] Roligt att höra att det ser snyggt ut :thumbup: Stenarna placerade jag strategiskt ut som tyngder ovanpå lösa avsågade golvbrädor för att golvet inte skulle kupa sig i samband med att jag spände spännbanden efter hand. Stenarna fick sen ligga kvar ett dygn eller så efter jag lagt golvet. Jag har inte märkt några "luftfickor" under golvet och fortfarande efter snart 2 år ser
15 svar · 17,0k läst
·
E
eviljava: Ja, epoxy på källargolv är inga problem. Har själv lagt det med gott resultat. Men som jag skrev ovan: Välj en primer som är diffusionsöppen (för säkerhets skull).
5 svar · 11,4k läst
haavard
haavard: [citat] Det är klart det kan vara jättefel. Det beror på längden.
8 svar · 2,0k läst
J
Javadvetjadå: Jahapp då var det kört då typ. Tänkte att det kan för fan inte vara plast nertill i trossbotten så jag la plast under golvet. Nu visar det sig vid lite mer rivande att det låg en plast ovanför trossbotten för att hålla spånet på plats. Kommer allt gå åt hvete nu när jag har 1 trossbotten 2 plast 3 spån 4 35mm plankgolv 5 glespanel med golvvärmeslang och plåtar 6 plast 7 foam 8
2 svar · 1,5k läst
roland53
roland53: Ja, en korrekt läggning av Platon i källare är, som jag uppfattat det, - ventitex (för att reducera stegljud) - blå platonmatta med uppvikningskant som är korrekt klistrad med tejp. - även tejp mellan dom olika platonlängde som ligger plant på golvet Gå in på Platons hemsida och studera deras läggningsinstruktioner. Om det inte är lagt enligt dessa instruktioner så kan du hävda att
1 svar · 3,2k läst
arneri68
arneri68: Min erfarenhet är att massiva ekgolv klarar fukt betydligt bättre än lamellparkett. Oljade golv andas bättre än lackade. Oljad ek används ofta i publika utrymmen som butiker och t.ex flygterminaler. För ett riktigt "drällkök" är det nog bara plastmatta eller klinker som gäller. Eventuellt är linoleum en möjlighet. Ganska styvt och borde inte behöva limmas speciellt mycket för att
4 svar · 7,6k läst
T
Terese Holmquist: Vi ska renovera köket och har fastnat på vilket golv vi ska ha. Idag har vi ett gammalt tjockt korkgolv från husets byggår (-67) vilket är oerhört fult men ack så bekvämt på många sätt. Det är mjukt, varmt, reptåligt och lättstädat. Vi har ändå kommit fram till att vi ska köra på ett trägolv av något slag, troligen ekparkett. Kan man lägga ett golvunderlägg i kork (t ex
0 svar · 4,1k läst
L
leversnitt: Vi har parkettgolv i större delen av huset och längs lister, runt rören som kommer upp till elementen och längs några väggfasta skåp är det en hel del glipor. Lägger man fingrarna emot så känner man hur det kommer kall luft där (från krypgrunden antar jag) vilket ju försämrar uppvärmningen. Vi har också fått några möss som flyttat in just i krypgrunden och jag ser gärna att
0 svar · 3,1k läst
mexitegel
mexitegel: Lägg golvet under skåpen också. Annars måste du sätta golvsockel runt skåpen och det ser nog rätt konstigt ut...
1 svar · 1,9k läst
Roev08
Roev08: Jag antar att de har golvvärme i det? Annars blir det nog kallt.. Klarar det rödvinsfläckar utan nån typ av ytbehandling?
2 svar · 3,6k läst
M
Modino: Hej Strip! Tack för tipset. Jag hade ju lagt på en oljeprudukt efter inläggning (FAXE Oillotion). Det räckte med att polera golvet lätt med en polerstrissa av lite hårdare svamp/nät. Kanske hade räckt med att vänta ut det men är det i alla fall lent och fint :)
2 svar · 2,6k läst
H
Holmby: Hej Skulle vilja ha lite hjälp med mitt golv i min tillbyggnadsdel i huset. Golvet blir väldigt kallt så jag beslöt mig för att riv upp för att kolla om det var isolerat. Skiktet såg ut följande -> Laminat - foam - golvspån - någon svart papp - betong. Min fråga är nu vad denna svarta papp gör för nytta? (Se bifogad bild) Sen undrar jag hur jag isolerar golvet, min plan var att
0 svar · 1,5k läst
·
P
Peter_K: Det var borstad yta vilket inte kändes så praktiskt i ett kök men såg fint ut. Blev ett Tarkett Rumba istället som Woody hade på extrapris.
1 svar · 1,7k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Någon som har testat golv behandlade med pigmenterad hårdvaxolja, i kombination med hundklor...? Tänkte ha Osmos snygga grafitgråa pigment men nu nämnde golvförsäljaren att revor i pigmentet riskerar att synas tydligt då oljan inte tränger ner så djupt. Vill ju inte ha ett något mörkare ekgolv med ljusa revor...
0 svar · 2,3k läst
T
Thomas_Blekinge: Dolt fel. Kanske förra ägare ska stå för en riktig installation.
8 svar · 3,7k läst
S
swedjeep: Hej. I mitt.nybygge är jag inne på massiva trägolv och har insett att en del hänt på marknaden, Tidigare så undvek man att lägga massiva trägolv på golv med värme, om så gjordes skulle det förankras på olika sätt, ex Dala Floda anvisar att man lägger en skiva som golv sedan förankras in om man inte kan förankra direkt i golv vilket är lite kinkigt vid betongplatta. Nu verkar det
0 svar · 1,3k läst
A
AndersS: Tidigare måste totalt ha misslyckats. Plattor i den storleken ska inte behöva strykas med fix på plattan. Prima golvet och låt det torka in enligt vad som står på förpackningen. Sedan är det viktigt att du lägger plattan så att du kan skjuta den på plats. Nu är jag amatör men lagt ganska många kvm golv, men jag gör så här: Släpper ned plattan liggande kant i kant mot tidigare
5 svar · 4,2k läst
·
Strip
Strip: Det är vanlig M-gänga, M24 skulle jag tro. Skruven är c:a 23,4 mm utvändigt och gängan har stigning om 3 mm. Jag lånade gängtapp o övriga verktyg på Optimera.
1 svar · 3,3k läst
V
verktygsgurun: De hade jag inte ens gjort på ett vanligt bjälklag. Inte något svar på din fråga men det känns vanskligt.
1 svar · 1,2k läst
M
martinch: Aha.. tror ja skulle kunna slå bort lite i taget och mura med leca allt eftersom så ja slipper lyfta.. vad tycker du ja ska sätta för golv som inte ruttnar? Golvet är vanlig jord med aska. Ska bara gå att stå på och inte bli för kall då man kommer sova där ibland.gräva ur å fylla med singel å sen leca block å sen ..cement plattor? Läste detta i någon tråd.
2 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.