Visa bilaga 138626

Hej

Vi bygger uterum som är ca 3.5 x 11 meter.
Just nu ser vi en gjuten betongplatta med golvvärme. Ovanpå detta hade vi tänkt lägga klinker från början, men om man ser till arbetsmängd så finns det kanske en möjlighet att istället flytspackla ca 20mm över hela golvet och ge det någon lämplig ytbehandling. Jag vet inte vad som är smidigast att göra.

Kan man flytspackla hela denna yta och få det riktigt slätt utan att vara proffs?

Alternativ 1:
Lära mig klinkra, det lär jag lyckas med. Borde rimligtvis ta en del tid. Rätt liten risk att det blir riktigt dåligt?

Alternativ 2:
Flytspackla. Jag har förhoppningen att det kan flyta ut över hela ytan, som vatten, och bli väldigt slätt. Om det flyter för dåligt så kan det å andra sidan kanske bli jättedåligt?

Sen tänker jag mig att man behandlar detta, antingen med färg eller någon typ av lack. Det moment borde vara ganska enkelt.

Eller finns det fler bra alternativ?
Hur skulle ni göra? Vad borde kräva minst tid?

Tack för tips!

Polerad betong.

Kan man flytspackla hela denna yta och få det riktigt slätt utan att vara proffs?
Nej, det kan du inte.
Flytspackel är inte tänkt som ytskikt , förutom en viss typ av industrispackel.

Tack för input!

Är det då klinker som är det bästa alternativet, eller glömmer jag något bra?

Det viktiga är att det är plant (för stolar och bord) och lättstädat.

Jag tänker att miljön bör jämföras med kök/hall.

Nuvarande yta är vanlig gjuten betongplatta som under långa sträckor är ganska rak, men det finns några områden där det kan vara en halv centimeters toppar och dalar. Det lutar väl antagligen åt att klinkra och låta fixet få hantera ojämnheterna, tills någon kommer med en bättre idé. :)

Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.