Golv
Gabbe1: Jag valde byggmax enstav/plank ekparkett av främst två anledningar. För det första så kunde jag inte hitta ett kvistfritt (mitt golv är näst intill kvistfritt) enstavsgolv i så stora plankformat (18x220cm) någon annanstans för i närheten av samma pengar. För det andra så har Barlinek (byggmax) fått bäst i test jämfört med andra märken, tex så är lacken betydligt mycket
para: Jag hade nog bara dragit några skruv rakt genom parketten så den fastnar i nedböjt läge och sen lagt lite massonite eller lumppapp för att fylla ut svackan.
Totte_S: Om du gör all behandling nu så kan du täcka allt med mjölkpapp, det skyddar ganska bra. På ytor där du senare behöver jobba mycket eller ställa upp maskiner kan du lägga board eller plyfaskivor som skydd. Det är roligt att ha golvet klart när allt annat är klart, och som du skriver klart enklare att göra först.... Sån här pappa brukar kallas mjölkpapp för det liknar pappen
Per Eskilsson: Börja med att luta. Om du slarvar med detta kommer golvet gulna. Sedan kan du behandla med lack, hårdvaxolja eller vitolja. Alla tre behandlingarna ger olika resultat. Vi slipade om vårt furugolv i oktober och la på hårdvaxolja men vi blev inte nöjda med resultatet. Delvis för att vi tror att han som gjorde jobbet då inte lutade på riktigt utan istället färgade golvet vitt, delvis för
Piddan77: Glöm inte bort att man oftast kan få samma priser från välkända fabrikat i vilken golvbutik som helst då många stora fabrikat lagt sin produktion utomlands. Detta har gjort att priserna har jämnats ut och jag vet i alla fall vad jag hade gjort.
Piddan77: Hejsan. Tyvärr måste jag nog säga att det ska slipas om. Du kan inte få ett jämt resultat utan slipning och du får heller inte ner lacken i träet om den gamla ligger kvar vilket gör att den slits fortare. Jag hade dock inte använt en golvlack längre utan hellre använt Osmo Hårdvaxolja vilket ger skydd som en lackad yta men djupet av ett oljat. Det är lite dyrare men ger ett otroligt
leby: Ingen ångspärr eller knarrskydd. Skruvade golvplankorna genom not med 58mm skruv, förborrade för att det inte skulle spricka. Planken låg inne i huset kanske tre veckor innan jag la dit dem. Har för mig jag mätte fukthalten till runt 10% men lite osäker det var ett tag sen. Det knäpper i golven ibland men inget knarr, knäppningen kommer av att dom rör sig i sponten så vitt jag kan
memike: Tja. Tänkte kolla med er vad normalt h/pris är på en snickare som ska lägga 14mm ekgolv? Ska man köra på fastpris eller tim debitering? Golvet har vi redam liggandes, men tiden räcker inte till har vi märkt och vi ska ta in hjälp för att slutföra projektet med att lägga de återstående ca 130kvm. Att tillägga är att Ja, det är en svensk firma och det ska betalas vitt , Med ROT.
hempularen: Om jag fattar det rätt så är alltså "tamburen" direkt innaför ytterdörren för liten, så man går vidare in i hallen med skor? Då skulel jag nog lägga klinker eller natursten på en tillräcklig yta för att typ 3 personer samtidigt skall kunna vistas där och hänga av sig ytterkläder, ta av och på skor osv. Tänk på att klinker kräver en annan tjocklek i underlahet, dels måste det
klaskarlsson: I princip behöver du lägga dubbla reglar på kortsidorna (ev. med ngt mellanlägg i form av kortlingar med lämpligt c/c, beronde på bredden på frisen). På långsidan är det bara skruva en regel i gavlarna på de du har lagt /K
Tottomannen: Ingen märkbar svikt alls, skruvlimmade 45*95 mot befintliga reglar, sedan vanligt 22mm golvspån. [bild]
leby: Slipa av det gamla och lägg 22mm på. Och gör som SBH sa, få fast under golvet..
KnockOnWood: En granne har "flytande" kilsågat furugolv ovanpå betongplattan. (Kilsågat = bräderna är inte jämnbreda, utan följer furustammens form. Varannan bräda har den breda rotändan åt vänster, varannan åt höger i princip) Han har det visserligen såpskurat, men det hade lika gärna kunnat vara vitmålat. (Vilket jag som sagt tycker är synd, då man döljer den vackra trädmönstringen)
brettan: Jo, som jag skrev ovan är det enbart såpade golvet mest likt det obehandlade golvet. Dvs. att golvet är väldigt ljust från början. Nu blev det i alla fall så att jag kalkade och såpade golven. Hur det är med hårdheten på golvet är lite svårt att avgöra men jag kan se och känna där kvistarna läckt kåda har kådan blivit oklibbig och hård. Jag tar detta som ett bevis på att det
Vedeldat: Det är sant, men just den här grejen med pålägg mot kund som inte vet ett fän om vad det innebär med "lite extra" på ett fernissat golv. Jag jobbar som plåtslagare och lämnar man ett pris på vår firma så är det så med, blir jobbet dyrare så räknar man annorlunda nästa gång. Byter man ett tak och ser efter påbörjat arbete att det är rötet virke under så har vi med det i
nino: har jag inte hört talas om... däremot är det viktigt med max temp på golvet, mattorna kan missfärga annars
PeterStrandberg: Imorse var han förbi. Att det är en 2mm grop i flytspackley ca 2 dm2 föreslog han att jag skulle sätta fler lager foam innan jag lägger golvet. Angående höjdskillnaden sa han att det är så svårt att pricka höjden, tror jag inte riktigt på. Han påpekade att det blev så fint och jämnt med flytspacklet, varpå jag frågade varför de inte slipat som de sa. Tydligen hade det kommit upp
vectrex: [citat] Det var billig råspont. Tänk på att 95mm råspont bara bygger 80mm. 22mm golvspån är betydligt stabilare än 21mm råspont. Det är stor skillnad.
hellohello: Ingen som har några erfarenheter av hållbarhet på ett Nivellgolv? Det jag mest är intresserad av är att vid ett ev köp så riskerar man inte att få göra om hela installationen för x antal hundratusen utan snarare kanske köpa en ny fläkt eller liknande för x antal tusen. För är fuktvärdet bra idag efter 15 år bör ju rimligen fukten hålla sig på denna nivå..... Läste
anders07: Jag fick såga bort ca. 20 mm av mitt golv på ena sidan för att få ner bulan. På andra sidan tog jag bort listen, skar bort nedre delen av gipsskivan (+13mm) och lade tillbaka listen igen. Det var ett rum på ca. 3,5x4 meter.
Jonatan79: Såg ett avsnitt på Änligen hemma om golv för 2-3 v sedan, kolla tv4play. Där rek M.T att alltid skura massiva trägolv, aldrig dammsuga! Jättefint om du tittar på tex 170mm breda golv, gammeldax känsla. Annars kolla tex Kährs golv.
A.R86: För att jag fick rådet att inte göra det om jag inte har vana att lägga golv på sand. [citat]
oneman: [citat] Jo, det verkar faktiskt som den står på golvet rakt med bjälklag och trägolv emellan rakt ovanför en betongvägg i källare. Exakt hur det ser ut vet jag inte förrän jag bryter upp golvet. Jag lutar mot att byta golvet också, inte minst för att jag då kan ta en halva i taget och flytta runt möblerna ;)
Immeln: Toan får nog helt enkelt flytta till högerväggen och så får den lilla väggen flyttas också. och vid det här laget har jag insett att det nog är bäst att kalla på en rörmokare, och kanske en snickare med. :-) Tack för hjälpen dock. Vid nästa renovering som inte är ett badrum kommer jag ha nytta av alla tips! Jag återkommer med bilder från när det är klart. :-)