E
eviljava: Nä, normalt sett brukar det inte finnas någon anledning att ta bort befintliga parkettgolv. Höjdskillnader kan vara en anledning, men det brukar man kunna lösa med nivålister, etc. Låt det gamla golvet ligga kvar, om möjligt. Någon gång i framtiden kanske du eller någon ny ägare vill ta fram parketten igen. Gamla parkettgolv som slipas och behandlas (typ hårdvaxolja) blir oftast som
1 svar · 1,1k läst
S
Stina71: Tack för input yonna! Det är en djungel detta.. Nu börjar jag fundera på att hoppa över luten ändå, och bara köra linoljesåpa. Haha, hinner säkert ändra mig några varv till innan detta är klart.. :)
2 svar · 2,5k läst
C
ccf: Hur gör man enklast för att jämna ut sanden (den är för närvarande skottad upp i olika högar, så det är inte bara lite finlir)? Någonstans läste jag om att man kan använda 2 tjocka rör och dra över sanden - är det bra, och vilken typ av rör kan man då använda?
1 svar · 1,3k läst
J
JosefinN: Vi har parkettgolv Forbo ektilja 14 mm lackad limfog 2 stav. Nu har vi tyvärr fått en ful vattenskada på en planka och har inga själva inga extra sparade. Jag har pratat med Forbo som själva inte har något kvar. Är det någon som känner till nån som sparar restlager av parkett och säljer (eller har stort parkettlager som de hamstrar...)? Eller möjligtvis någon här på forumet som har
0 svar · 953 läst
P
peter_sweden: Hej I vårt vardagsrum har vi trägolv som är rätt slitna. Vi tänkte byta ut dem om några år men funderar på att göra någon enklare behandling nu. Några förslag? (Olja in?) [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,3k läst
·
J
Joellernej: Hej. Har hyrt en Edge golvslipmaskin, som är en stor vibrerande platta. Jag har slipat det med slippapper 24. Tyvärr fick jag bara med ett sådant papper, misstänker att det börjar bli slitet för det tar inte så mycket längre. Jag undrar hur mycket man ska slipa? Jag har fått bort lacken, men golvet är lite flammigt, jag tror det beror på hur långt ner tidigare lack gått in i träet
0 svar · 3,9k läst
·
V
Vanbeasten: [citat] :) Det blir nog svårt. Det var i en lägenhet jag sålde för fyra år sen. Men det året som gick mellan renoveringen och försäljningen visade att det funkade alles utmärkt. Men jag skulle inte göra så idag, eftersom jag nu vet att det skulle räcka med hårdvaxoljan.
20 svar · 10,5k läst
K
kuntri: Jag har tyvärr inget jättebra svar till detta, men hittade följande: "Tack vare att man inte får någon luftspalt mellan rören och övergolvet som i fallet med spårade skivor så får man en bättre verkningsgrad. Man slipper dessutom att det kan uppstå “knarr” eller “knäppningar” mm från plåtarna när de rör på sig."
10 svar · 6,3k läst
B
breakman: Köpte Alloc original varmoljad ek (eller vad det heter) för 349kr/m2 på lokala Colorama-butiken för ett par månader sedan. Grymt hållbart och klassat att kunna ligga i offentliga lokaler. Iaf lite billigare än 385...
1 svar · 1,4k läst
B
berne88: [citat] bra ide, har jag inte ens tänk på, men snål å göra självare som man är, så får jag försöka lösa de på något sätt:)
9 svar · 1,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Slipa och oljevax kanske, ring någon butik som säljer liknande golv och fråga.
1 svar · 663 läst
smiler
smiler: Mattläggaren får nog till de, ev att ni får foga i lite men de borde väll isf mattläggaren fixa? Hade de varit parkett/laminat hade ni kunnat "feina" vid karmarna.
2 svar · 3,9k läst
F
Fangorn: Hej Har köpt ett hus byggt tidigt 60-tal med oisolerad betongplatta. Mer eller mindre orginalgolv i huset, det verkar inte ha varit några problem där. Nu ska jag byta golv i ett rum där det finns heltäckningsmatta idag, troligen lagd på plywood(?). Tips i övrigt ? Hur ska jag göra, tänkte lägga parkett. Ska jag köra Nivell-system direkt? Hur får jag golvet att "andas"? Tacksam för
0 svar · 1,2k läst
B
blj: Golv värme Ska jag riva upp det golv som ja ha nu så ja kom till Golv värmen sen hälla flytande betong eller va det heter ska ja lägga nån armering i det så det ej spricker Hur mycket ska lägga på Ja ska lägga golvplattorn Är det non som kan tall om för mig hur ja ska gå till väga Tack på för hand
0 svar · 684 läst
F
frihopper: [citat] Isolerbärare hos Beijer (förmodligen inte billigast men ändå) kostar för 95 mm, 12,95 kr/st. Och enligt Nivells beräkningar behöver jag för 25-30 kvm 250 st, vilket innebär ca 3 200 kr enbart för dessa. Skulle jag köpa Nivells isolering 95 mm också kostar den 217 kr / kvm, vilket för ca 26 kvm blir 5 642 kr. För upphängning av isolering mellan reglarna och
4 svar · 2,3k läst
V
veronicahanna: Hej! Bor i en lägenhet från 40-talet och ska ge mig på att slipa trägolvet (plankgolv, ca 10 cm breda) i köket. Ytan är väldigt liten och det rör sig om ca 1,5-2 kvm. Har en handslip jag tänkte använda i och med att det är så pass liten yta. Hur pass "lätt" jobb är det om man inte gjort något liknande själv förut? Golvet är ganska slitet med mycket repor, men jag vill ändå
0 svar · 2,7k läst
·
S
senmathal: Lite återrapportering hur det blev gjort. Enligt leverantören av golvvärmekabeln skulle det räcka med 1 cm flytspackel men det visade sig att det inte täckte kablarna riktigt så det blev c:a 1,5 cm. Det blev även armeringsnät i botten som kabeln fästes i. Nu har det precis gått den angivna tiden (28 dagar) för att få sätta på golvvärmen så häromdagen provkörde vi. Det tog
9 svar · 28,5k läst
S
Stina71: Tusen tack för goda råd och länken! :) Man bör alltså luta innan man lägger på såpa? Vad hade du isåfall föredragit, naturell eller pigmenterad? Eller finns det något som talar för att hoppa över luten, bara slipa golvet och sen gå på med såpa direkt?
2 svar · 3,8k läst
Ropia
Ropia: Helt omöjligt att säga utan analys. 76 användes asbestlim fortfarande.
9 svar · 3,3k läst
·
L
ledsenslipare: Hej, komprimerat är min fråga följande: Hur kan jag nyansera ovanstående golv före jag lackar det med färglöst lack? Jag antar att bets inte kommer på fråga för att ytan inte är trären. Just nu lutar det mot ett lager lack med något brunt pigment i och sedan på med klart lack tills ytan känns färdig. Tacksam för alla tips!
1 svar · 1,3k läst
·
P
Pasi K: Tack. Listerna brukar alltid dra ut på tiden�� Jag kommer att ha två golvhöjder att förhålla mig till, en mot kök dör skjutdörren ska in och en golvhöjd mot tvättstuga där det inte ska vara nån dörr (säger frugan). Om golvet ska göras nu så måste väggen mot tvättstugan öppnas upp först. Får väl helt enkelt täcka för öppningen med plast från
2 svar · 2,4k läst
K
Klåpar Jocke: Dubbelpost
0 svar · 746 läst
K
I
Ibanez: Tack för svaren, låter som att nytt golv är en bättre idé :)
4 svar · 1,2k läst
·
S
swe_force: +- 2mm per 2 meter är acceptabla skillnader för ett lamellgolv/icke självbärande massivt trägolv
12 svar · 17,1k läst
S
swe_force: använd trä rens eller liknande medel för att nollställa golvet och olja sedan in den. Se sedan till så att du använder rätt rengöringsmedel. Det vanligaste problemet med oljade golv är att man använder fel rengöringsmedel.
1 svar · 3,1k läst
K
Klåpar Jocke: Testade en ABS-slip, det gick inte ...
2 svar · 1,3k läst
·
D
Daniel Dahlbom: Angående matta eller inte matta. Vi har två likadana mattor i ungarnas rum, Vemb från IKEA. Ljuvligt sköna att gå på, har dock utgått från deras sortiment tråkigt nog. [bild] Ungarnas rum klarar sig utan heltäckningsmatta men vi har ju sovrummet där det vore fint med en skön heltäckningsmatta. Istället för en inbyggd garderob har vi sju inbyggda garderober plus en walk-in-closet
14 svar · 2,7k läst
·
M
Mikael_Swe: [citat] Har faktist tänkt om. Kommer limma fast. Billigt, enkelt och snyggt.:D
4 svar · 1,3k läst
M
mellanmjölk: Snyggt! Jag hade hoppats på att ta en genväg och hoppa det... Men det blir troligtvis bäst resultat ifall jag gör det. Tack!
2 svar · 22,1k läst
D
Dr Fozz: Blev rätt bra tillslut när jag fick dit möbler och liknande. La på 5mm stegljudsfoam från Bauhaus, sen ett lager golvgips flytande och sen 3 mm stegljudsfoam plus flytande ekparkett.
7 svar · 9,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.