S
souterrain: Fick inte tag på någon Ardex TP50, så det fick bli en hemmasnickrad variant istället. Plywoodskivor som är något tunnare än den kommande golvlisten fästa på väggen och tätade med byggplast som klammrats på golvet. Vi flöt golvet i eftermiddags och det har funkat klockrent. Inga läckage. Det hade dock underlättat om jag satt plasten före armeringsnätet istället för efter...
18 svar · 2,7k läst
·
A
axll: Hej, Har kollat runt mycket här men inte hittat något som tar upp mina specifika frågor, så jag testar detta. Ganska nybliven husägare av en 70-tals 1½-tegelvilla med gjuten platta, troligen oisolerat under plattan. I hall/kök ligger nu betongplatta-elvärmeslinga-flytspackel-klinker som vi (läs min sambo) tycker är för fula och för kalla. Vi kör inte golvvärmen mycket eftersom vi
0 svar · 1,5k läst
E
Eld: Det såg ut som om det var cirka en meter vatten. Dvs ett ton per kvadratmeter.
18 svar · 43,3k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Jag fick tipset 15mm plywood limmad av min golvfirma
3 svar · 5,2k läst
·
yonna
yonna: Kissande katt ... hund ... barn ...? Mycket kan ha hänt före er tid.
4 svar · 16,3k läst
·
Vermilion
Vermilion: Ahh ok, Ja med de låter helt okej, lite klokare nu :D
10 svar · 6,0k läst
F
Fangorn: Vad har du för något under golvet - husgrund / platta? Hur gammalt är huset?
7 svar · 28,7k läst
·
B
berne88: jag hade rivit upp allt, och gjort om... ser ut som extrem mkt fix, i å sedan flytspacklat för att få en bra nivå på de.. sedan laggt klinker på de.
3 svar · 6,1k läst
·
Anna_H
Anna_H: Exakt samma matta som mina föräldrar lade i köket i slutet av 70-talet, plastmatta som ser ut som korkimitation. Bara att köra på!
7 svar · 19,2k läst
·
T
tank77: När man använder flytfix krävs en nära på 100% plan underlagsyta!
6 svar · 3,7k läst
arneri68
arneri68: Skillnaden mellan 159 och 183 är i sammanhanget ganska litet. Vi har ingen golvvärme men 160 tiljor i köket och springorna är ca 0,5 mm nu på vintern. Kanske ger en fingervisning.
1 svar · 1,4k läst
Ruttenrot
Ruttenrot: Kan man klara att ta bort en textilmatta som är limmad (sedan 30år) själv, eller behövs specialverktyg? Tänker byta till laminat typ klick och vill samtidigt komma åt att skruva fast undergolv som knarrar.
0 svar · 1,2k läst
M
manjana: Bra, tack! Lite den typ av svar jag hoppades att få. En bra såg eller snickerifabrik är guld värt. Någon annan på forumet som ytterligare rekommendationer att ge?
7 svar · 5,1k läst
V
Voh: [citat] Trevligt inlägg. Bra jobbat. Kanon! Ser fram emot materialet!
34 svar · 4,2k läst
L
Lutte: Jag körde 10mm rotspån i hallen, då hyvlade jag dom värsta topparna och skruvade golvplanken där det knarrade sen så sket jag i byggelits montageanvisning och hellimmade spånet mot plankgolvet samt skruvade. Har ett litet knarr på dom 12kvm jag gjorde men det är ytterst lite. Kör vinylklick ovanpå.
3 svar · 2,0k läst
J
Johansane: Du tar vanlig kontors tejp och ordnat det själv 350kr hos Aanalys Goggla så kommer dom nog fram
18 svar · 5,9k läst
·
K
KristinaE: Hej! Griper efter ett halmstrå och efterlyser plattor CC Höganäs Area Stone, färg Antracite (mått 50 cm * 50 cm). Vi bygger till vårt kök och plattorna till vårt fina golv har tyvärr utgått och tillverkas inte mer. Jättetrist och vi är väldigt ledsna för detta. Vore oerhört tacksam för hjälp att sprida denna fråga till någon som kan tänkas ha ett lager. Handlar om ca 25 m2.
0 svar · 677 läst
P-plats
P-plats: Vi valde detta golvet istället för klinkers så det blir inte aktuellt med något annat golv vid dörren. Får hoppas att det löser sig och har någon golv över så heter det Pergo Svart skiffer V0220-30015, vinyl clickgolv. :)
6 svar · 2,4k läst
·
A
Arnesson: Tack för svar och hjälp. Ok, bara tejp hade jag inte tänkt på. Testar det och ser om det funkar.
2 svar · 2,4k läst
·
R
rakarör: vore ändå bra att få veta hur ni kopplat in golvvärmen?
3 svar · 796 läst
FruJosefsson
FruJosefsson: Rev upp ett gammal laminatgolv igår som var limmat och under detta låg någon ljusblå filtaktig matta på spånskiva. Nu är enbart spåskivan kvar. Det har aldrig luktat i rummet innan, inte ens lite, men nu luktar det väldigt unket och "gammalt". Ska jag anta att det just bara är "gammal" lukt eller bör jag oroa mig för syllar osv? Gjorde fultmätning i ett annat sovrum förra våren som
0 svar · 1,0k läst
J
Joh_81: Jag har nog minst 3 cm lägre på nedersta trappsteget mot golvet, jämfört med resten av trappan. Inget jag tänker på ens. Det är nog värre att ha den skillnaden på översta steget, eller ännu värre mitt i trappan.
1 svar · 724 läst
Buuzzz
Buuzzz: Lite sent svar/fråga Hur gick det med ringarna? Känns nästan som om du körde med för grova diamanter. Vad ville du ha för resultat? Skulle du måla på eller?
3 svar · 1,7k läst
D
Dsl: Har 40m2 fiskben i vardagsrummet som skall slipas. Övrigt golv på nedervåningen är inte fiskben och skall därför bytas mot klickgolv när det är dax för renovering. Frågan är hur jag behandlar fiskbensparketten så att jag kan matcha det mot ett nytt klickgolv. Kraven är matt och ljust men inte vitpegmerat, helst 3-stavs klickgolv. Matt lack är väl det enklaste. Det gjorde vi efter
0 svar · 1,3k läst
slacker
slacker: Har du liten bil så kan du alltid be brädgården att klippa ned dem i typ 4 bitar så blir det båda enklare att passa in mot rummets form samt enklare att frakta...
4 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Borde duga. Det gick åt ett antal förminskningsnipplar kommer jag ihåg. Tror det är R8 eller R10 gänga på manometern.
3 svar · 1,2k läst
O
oas: [citat] 3"5 som golvsocklar då? :D
40 svar · 51,4k läst
·
Bödde
Bödde: Vi har 4 cm lutning på ca 4 m vid en del av huset. Jag bytte golv i denna del och tig för givet att det var uppriktat av förre ägaren, men det var det inte... Det märks inte alls faktiskt, tro det eller ej.
6 svar · 4,0k läst
M
Modig: Ägnade mig visst åt lite nutids-arkeologi när jag snubblade på tråden :-) Bra idé med kontorsstols-underlägg. Kolla bara så att det inte blir halt om man kliver in med blöta/snöiga skor. Om man kör på gummi-spåret finns det t.ex. sådana här: http://www.ruugs.se/ovriga-mattor-golv/gummimatta-gummigolv/ergoplus Ett alternativ kan förstås vara att lägga två mattor intill varandra
3 svar · 5,1k läst
T
tobee: Nej så är det nog! Tänkte om det fanns olika kvalitet på spån och om det fanns någon som var mer lämpade för ändamålet än de billiga från Novopan.
2 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.