Hej, Vi ska lägga golv i sovrummen. Som bekant ska man ha distanskilar runt om. Distansen täcks senare med list. Men hur täcks glappet som uppkommer vid tröskeln? Tänkte såga av tröskeln eftersom jag ska fortsätta med golvet till en hall, men tvekade då trösklarna är från 60-talet och det sägs att de är svåra att handskas med. Jag ser inga spikar eller skruvar i tröskeln. Hur är den monterad?. Jag vill ju inte förstöra något och sedan ångra mig. Den andra funderingen är att vi vill behålla gamla listerna. Föreningen anlitade i september förra året hantverkare som lackerade trösklarna vid ytterdörren och vid balkongen med båtlack. Det blev mycket bra, men vilken hemsk lukt i flera dar. Går det att lackera listerna nu i mars ute på balkongen för att slippa lukten? håller lacken när man lackerar ute runt nollgrad eller kanske ett par plus grader? Tacksam för tips om funderingarna på trösklar och lackeringen.

Det beror ju på hur tröskeln ser ut (bilder underlättar). Bäst är ju såklart att plocka bort tröskeln. Man kan då välja att bara låta golvet gå igenom, alternativt lägger man en glipa där, och återmonterar sedan tröskeln ovanpå golvet. Man får ju då klyva dörrbladet i nederkant också.

Vill man ha den kvar finns det ju olika övergångslister i alu och mässingfärg, men man kan också lägga en mjukfog i liknande kulör som golvet. Det finns mängder med alternativ. Har ni äldre socklar ni vill behålla så får man täcka glappet med en kvartsstav eller smyglist i antingen vitt eller ek beroende på vad som passar bäst.

Tröskeln är troligtvis skruvad i karmsidostyckena, eventuellt underifrån. Enklast är troligtvis att såga loss den med en multimaskin eller dylikt.

I mitt 60-tals hus är trösklarna spikade i golvet. De sitter inte fast i dörrkarmen. Det var dock svårt att se skallarna på spiken men när jag rivit ut det gamla golvet blev det en glipa under trösklen. I den glipan kunde jag se spiken och såga av dem med ett litet sågblad. Sen var det bara att ta bort trösklen. Det nya golvet lät jag gå in in under trösklen. För att trösklen skall passa med det tjockare golvet fräser jag bort 5mm på undersidan. Snyggare än att lägga en list mot trösklen för att dölja en glipa och jag slipper klyva dörrbladet.

Värdefulla tips! Tackar! Golvet nu är plastmatta och det nya golvet ska hamna på plastmattan. därför är det svårt att se hur tröskeln är fäst år 1968! Funderar på att såga av tröskeln vid karmändorna och ta bort den, men jag vet inte om det är betong som kommer att uppenbara sig eller så har de förhoppningsvis låtit plastmattan utanför rummet möta plastmattan från rummet precis under tröskeln så att det inte bli stor betongglipa, Mattorna har olika färg. Ärligt talat så förstår jag inte vad trösklarna egentligen har för funktion. Hos bekanta såg jag inga trösklar förutom till ytterdörren, till balkong och till köket. Till ytterdörren och balkongdörren tror jag för att det inte ska bli drag. Till köksdörren för att "stänga in oset"?. Kan man ersätta tröskeln med en bredlist under dörren? Då slipper man fräsa och kapa. Kanske, Jag vet inte.

I ett sent 60-talshus bör trösklarna vara lösa från dörrkarmen. Så såg det ut i min lägenhet, byggår 69. under tröskeln ligger en träplanka som håller ihop karmarna. Tröskeln kan vara spikad eller skruvad i denna planka, och när man tar bort skruvarna så gick det bra att skjuta ut tröskeln åt den höga sidan.
Jag gjorde fö på samma sätt som annas75, fräste ur en kant på undersidan som golvet fick gå in under, blev mycket snyggare. Trösklarnas huvudsakliga funktion är som du skriver, att stoppa golvdrag och ev ljus och ljud. Kan inte se att det ska vara några problem att ersätta tröskeln med en bredlist, eller bara låta golvet gå under, om man har gneomgående golv. Det är ofta så man gör i nybyggen idag, trösklar på innedörrar anses omodernt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.