Byggahus.se

Nåta?

1. P
    Medlem · 352 inlägg

Pesco

Medlem
    Igår bröt vi upp den fula laminaten, ett plastgolv på masonit och där låg ett fint plankgolv från 1930. Kul!

För att göra det lättstädat vill vi fylla ut mellanrummen mellan plankorna (nån mm upp till 8). Vad kan man använda som nåt? Antar att man nåtar innan man slipar/oljar/målar? Golvet är gran. :D

2. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 258 inlägg

Totte_S

Medlem

Re: Nåta?

Nix! Det är det man inte normalt gör, utan man får de fina dammsamlande springorna och dammsugningen på köpet ;D  ;)
    Golvet är ju ursprungligen troligtvis avsett att vara ett undergolv. Om du ändå skall fylla springorna med någonting så får du nog göra det efteråt. Det enda du egentligen kan fylla dem med är någonsorts elastisk massa. Lägger du i något som "limmar" ihop dem kommer du att få sprickor i brädorna istället!
    Det finns säkert någon sorts nåt på modern tub som du kan spruta i, men jag hade inte gjort det.

men bara för att inte bli uppläxad av andra forummedlemmar  ;D lägger jag in två trådar du kan kika på:
    http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1102008350

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1105543138

3. P
    Medlem · 352 inlägg

Pesco

Medlem

Ok, ska kika.

Fler erfarenheter?

4. P
    Medlem · 352 inlägg

Pesco

Medlem

Förresten, jag visste inte att det var avsett till undergolv. Jag trodde det var en missräkning, att man lagt in ett golv som inte torkat tillräckligt. Du menar alltså att meningen var att lägga typ linoleum på detta?

5. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Svar: Ja.

Kan tillägga att en kompis köpte kåk från 20-talet och rev ut linoleummattan i köket. Han lät nåta golvet och slipa det. Det blev precis hur snyggt som helst.

Golvsliparn valde en (mörk)grå fogmassa för att inte nåten skulle framträda alltför våldsamt. Det blev sjukt snyggt.

6. M
    Medlem · 17 inlägg

Micke_P

Medlem

Är själv i samma läge, äldre hus med underlagsgolv av grant, spontat, som jag nu skall fixa till med Nåtning. Var och kollade på köp-nåt, kostar 100 kr tumen och då räcken en tub till ca 6-7 meter. Med 150 kvm golv och bräder på 12-15 cm blir det mer än 100 tumber.

Finns det några alternativ, fick ett recept av en gammal golvräv som gick ut på att man skall blanda betong, vatten och trälim. Först blandas betongen med vatten till en konsisten motsvarande filmjölk och sedan blandas detta med lika delar trälim. Något som hört om detta förr?

Det är dyrt att nåta golv, eller?

7. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Ring en golvslipare och fråga på antingen köpa material eller låta dem göra alltihop. Jag är säker på att de kör lite större förpackningar än dyra konsumentförpackade tuber. se www.sika.se.

8. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

En sak att tänka på innan ni sätter igång att trycka i nåtmassan:

Se till att fräsa varje nåt så att det är rent virke, annars är det mycket stor risk att massan inte fäster ordentligt. Springorna är säkert fulla med limrester, gammalt klägg, golvsåpa, sand och grus o.s.v.

Använd antingen en vanlig överhandsfräsmaskin med rak pinnfräs alternativt en V fräs, eller en cirkelsåg (t.ex en Festo sänksåg ;)) med hårdmetallklinga. Sågen är förmodligen att föredra då klingan lär hålla betydligt bättre än ett frässtål.

Sen är det nog tyvärr tubvarianten som gäller, ni borde kunna förhandla till er ett bra pris på såna volymer. Ring tillverkarna / grossisterna direkt och kolla.

Det finns ju många, kolla t.ex Sika. Kolla in andra varianter på byggvaruhusen och förhandla priser.

www.sika.se

9. M
    Medlem · 17 inlägg

Micke_P

Medlem

Ni säger alltså att det inte går att fuska med något billigare alternativ. Ok, får ta er på ert ord.

Det där med skruvmejsel lät kul det med, men överhandsfräs låter roligare.

10. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Hej

Jag nåtade vårt gamla furugolv i sovrummet för ett år sedan. Det gick åt nåt för ca. 1000:- och jag använde Casco S40 som kostar typ 100:- per tub, huggabugga!!

Jag skippade fräsningen eftersom slitaget i ett sovrum är begränsat, i ett kök kanske det är bra att göra detta. Min golv ser ut att hålla iallfall!

Jag kan nämna att det var ruskigt jobbigt för knä och rygg så detta vet jag ej om jag nånsin gör om igen! :surprised:

/ PJ

11. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Jag har dragit upp nåt i ett gammalt båtdäck för hand, det gör jag aldrig om, därav maskinerna.

"maskinerna är våra vänner, utan dem inget paradis"
    Kjell Höglund

12. P
    Medlem · 352 inlägg

Pesco

Medlem

Bra...som allt annat växer projekten mångdubbelt när man inser hur mycket jobb det är, men ok. Jag är arkeolog och van att krypa på knäna! ;)

13. M
    Medlem · 184 inlägg

Meijan

Medlem

Mitt sovrums- och vardagsrumsgolv är nåtat med trä. Måste ha varit ett digert jobb för den som täljde till alla trästickor som exat passar i de oregelbundna springorna. Snyggt är det i alla fall!

14. X
    Medlem · 4 inlägg

xeexex

Medlem

Nåtade sovrumsgolvet ca 12 m2 för ett par år sedan
    Springorna gjorde jag jämntjocka med en Fönsterskrapa med 3-kants skär samt en skruvmejsel och spåren blev lite V-formade.

Maskeringtejp på var sida om springorna och i med massan, sen var det bara ta och doppa fingret i en kopp med vatten/såpa och släta ut massan.

Om springorna är för djupa så kan man fylla ut med hampasnöre och sen med nåtningsmassa , detta fick jag tips om i butiken.

Jag har hör att man förr i tiden hade de en blandning av lack och sågspån från slipningen för att fylla i springorna i golvet.

Som nåtningsmassa bör man kolla att den inte innehåller silikon och att den är slipbar så man kan slipa om golvet i framtiden

// Xeexex

15. M
    Medlem · 17 inlägg

Micke_P

Medlem

Två frågor,

1. Har hört att man kan dreva med hampa före nåtning. Detta för att det skall gå åt mindre massa. Erfarenheter av detta?

2. Golven som skall nåtas är underlagsgolv som legat sedan 50 talet. Nu är det vinter och jag misstänker att springorna är som störst ljust nu med tanke på luftfuktigheten. Finns det någon risk att om jag nåtar du som blir det för "trångt" i sommar? Kan då nåtmassa klämmas ihop och krypa upp mellan springorna när luftfuktigheten ökar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.