Hej MickeP

Om du frågar ett golvproffs (eller en träbåts-fetishist ;D) så skall nåten ej bottna, utan det är endast på träets sidor nåten skall ha bra vidhäftning. Det har nåt med att göra att nåten håller bättre då, den skjuvas inte i botten... Detta brydde jag mig inte om när jag nåtade mitt sovrum, det är nog betydligt viktigare på ett teakdäck eller liknande. Man kan iallfall använda hampasnöre eller andra specialgrejer för detta.

Om du nåtar på vintern så klöms nog nåten ihop på sommaren men det som händer är att den "bullar" upp sig lite bara. Då kan du om du vill skära bort en del av överflödet så är problemet borta.

/ PJ

Har börjat med nåtningen, kan meddela alla nyfikna att det tar mycket tid.

Springorna är ca 4x3 mm och dessa fyller jag med URETANFOGMASSA 2637 från Bosik, denna är polyuretanbaserd och klarar rörelser på 25%.

Denna är även slip och övermålningsbar, se dock till att ha god ventilation när ni lägger i den.

Micke P

Återkommer när jag slipat den!

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Verkar som att jag är själv i just detta forum nu, men då detta är en grej som säkert fler funderar på så tänker jag dela med mig lite av mina erfarenheter.

Har nu nåtat, och slipat. Valde ljusgrå fogmassa då jag ville vitolja golven efteråt. Blev skitbra. Slipper den svarta kontrasten som annars kan bli, eftersom nåten inte tar upp oljan lika väl som trägolvet.

Slipningen av nåten gick bra, nästan överallt. På några stället la jag lite för grunt med nåt av rädsla för att bottna nåten, vilket man inte skall göra enligt inlägg i tråden ovan. Detta resulterade i att nåten på vissa ställen släppte någon dm men det går ju att justera i efterhand med maskeringstejp och mer nåt efter slipning.

Lägg minst 3-4 mm djup på nåten så borde det inte vara något problem om inte golvet är onormalt slitet.

Tänk på att "trycka" ner nåten med såpat finger så att den blir konkav mot golvet. Detta blir snyggt efter slipningen.

Kan rekomendera detta till alla som själva har trägolv och står inför slipning av dessa.

1, Det går åt mindre olja
2, Ingen risk för självantändning av org. mtrl i trossbotten.
3, Det blir snyggt som den.

Nåtning tar dock tid om man kör utan tryckluftsspruta. Räkna med ca 4-6 timmar för ett rum på 15-20 kvm om du har "glipor" på ca 3-4 mm och golvbredd på ca 10 cm. Lite värk i underarmarna får man på köpet, men å andra sidan ser du ut som karl-alfred när det är klart.

Det var allt!

• Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Hej MickeP!

Kul att det gick bra!

/ PJ

Bostik har en bättre produkt för detta som heter Byggfog Hybrid. Det är den produkt som Bostik själva rekommenderar och jag kan intyga att det funkar bra. Finns i flera kulörer.

hsd
Hej
jag knycker tråden lite då jag tänkte lägga köksgolv.....
hur ser det ut nu, 10 år efteråt

Bump of the year? ;) Vi har onåtat undergolv i vårt sovrum, duger åt oss. Däremot var det bökigt att olja. Kanske skall pröva nåtat om det blir aktuelt någon gång.

Jag har furuplank som hade något svart hårt som ibland följde med dammsugaren. Jag skar försiktigt bort allt med mattkniv maskerade varje springa och fyllde i svart nåt som ska vara 25 procent elastisk och slipade och lackade. Nu tre år senare är det jättefint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.