MatteKalle skrev:
Intressant. Ska titta mer på det här när jag kommer hem i från jobbet. Får se om det är något för mig. Spontant tänker jag att ett sådant test inte blir lika bra som att någon kommer hem till mig och gör tester. Tar den test på luften så kanske det är det viktigaste iofs. Jag tänker att det kanske kan finnas mögel under golvet ändå men så länge det inte kommer upp i luften så borde det väl inte skada oss då.

Vart kan man se att Canvac Q air har fått bäst i test?

Gällande radontest så ser jag att jag är en dag för sent ute nu. Får väl ta och göra en sån där korttidstest för att kolla av läget.
Det är bättre att du kör en 60 dagars test ändå!
Det kommer inte att godkännas som ett "officiellt" testresultat men det blir alldelse utmärkt för att se var ni hamnar!

Jag tog en snabbtest när vi skulle köpa kåken och den visade då 800Bq (vilket var bra för att pruta i och för sig) medan långtidstestet sen visade 480Bq på samma mätplatser. Efter Nivellgolv och ny långtidmätning är vi nere på 120Bq.

• Gilla
MatteKalle
  • Laddar…
Vi hade ett hus byggt 1972, suterräng, med fukt i källaren. Detta låg ovan skrovlig betong: Sand, cellplast, plastfolie, spånskiva och plastmatta med fibrer limmad på spånskivan. Vi rev ut allt (dränerade om förstås) och la takdosor på betongen. Takdosorna förband vi med dubbla elrör (hårda) till en punkt bredvid avloppstammen, där alla elrören böjdes uppåt, knippades tillsamman och kapades till samma höjd. Sedan gjöt vi betong upp till dosornas höjd. Där elrören stack upp trädde vi ner ett spirorör runt dem och ner i våta betongen. När betongen härdat, la vi platonmatta, cellplast och spånskiva på. Ventilerade fotlister. Spiroröret förlängde vi upp genom badrummet upp på vinden, där vi satte in en fläkt i röret (kanalfläkt) och sedan ut i ventilationsskorstenen. Det blev helt perfekt! Ingen källarlukt, den kan man känna om man luktar på utblåset från fläkten, som ju suger i alla dosorna som är utan lock.
Sedan hade jag ett annat hus med i betongplattan nedtrampade tryckimpregnerade spikreglar byggt 1970. Där rev vi ut allt och byggde ett ventilerat Nivellgolv. Också det blev helt perfekt! Reglarna ligger kvar, då de inte kunde tas upp. Lukten sugs ut.

Ett kort inlägg i debatten. I äldre hus kanske från 1960 talet var golvreglarna impregnerade med någon
sort medel som luktade som fukt/mögel. Dessa reglar förkommer ofta i krypgrunder på den tiden. Ta en koll på detta även om detta är en krypgrund.

MatteKalle skrev:
Okej?
Har du något förslag på någon som är bra?
Jag bor i Boråsområdet.
Tyvärr inte däromkring :(

C-G Hagström - Huset är från 1970 och vi har inte krypgrund.

Impregnerade reglar/syllar användes till slutet på 70-talet och användes nog lika ofta i hus med källare. De avger lukt först när de blir fuktiga. Problemet blir inte bättre av att dessa oftast var nedgjutna.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
MatteKalle skrev:
Intressant. Ska titta mer på det här när jag kommer hem i från jobbet. Får se om det är något för mig. Spontant tänker jag att ett sådant test inte blir lika bra som att någon kommer hem till mig och gör tester. Tar den test på luften så kanske det är det viktigaste iofs. Jag tänker att det kanske kan finnas mögel under golvet ändå men så länge det inte kommer upp i luften så borde det väl inte skada oss då.

Vart kan man se att Canvac Q air har fått bäst i test?

Gällande radontest så ser jag att jag är en dag för sent ute nu. Får väl ta och göra en sån där korttidstest för att kolla av läget.
Källan till bäst i rest är mig, ingen annan. Det finba Jape mögeltest oxå. Den har jag oxå bra erfarenhet av. Vet ej om det säljs längre.

http://www.jape.se/alg-och-mogeltester/?gclid=CI_9rtesocsCFaUIcgodHLgGvg

http://www.jape.se/wp-content/uploads/jape_produktkatalog_2015_web.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.