Ska renovera ett rum där det ligger lackat original trägolv från 40-talet. Huset satte sig när det var nybyggt en gång i tiden så golvet lutar ut mot ett hörn, diffar 3-4 cm i höjd.

Har haft några golvfirmor hemma, och en del vill bara kladda på primer och sen flytspackla. Nån annan vill lägga armeringsnät först. En tredje vill lägga golvgips och sen flytspackla på den.

Vilket är bäst? Trägolvet knarrar en aning så det är ju rörligt, skulle helst slippa både knarr och eventuell spricka i spacklet... Men alla firmorna säger att spackelkakan blir stenhård med just deras metod...

Och förresten, ska det vara plast ovanpå spacklet sedan? Så det inte går upp fukt i laminatgolvet som vi lägger ovanpå sedan?

Tusen tack på förhand! :)

Misstänker att du har träbjälklag och då hade jag i första hand övervägt att ta upp trägolvet och justera bjälklaget. Därefter återmontera golvet om det är i skick, alternativt på med ett nytt undergolv. Men så gillar jag också trä mer än spackel!

Om du väljer att flytspackla så skulle jag föredra lösningen med golvgips i botten, limmas mot befintligt golv. Förutsätter dock att golvet är hyfsat jämnt så att gipset får bra anligg. Kanske är det ekonomiskt vettigt att delvis lägga mer än ett lager gips för att slippa tjocka spackellager?

Om du ska ha plast eller inte beror väl på om det finns risk för fukt underifrån och hur fukt hanteras i övriga konstruktionen (exempelvis om det sitter plast i taket våningen under). Är det ett mellanbjälklag eller hur ser det ut?

Ingen expert men några spontana funderingar att jobba vidare med i alla fall!

Tack!
Ja det är träbjälklag och mellanbjälklag (uppvärmd källare under). Ingen plast vad jag vet.
Vad menar du med att "justera bjälklaget"? Ska jag bygga på så det blir jämnt eller vad? Hur gör man, blir det bra?
Plast menade jag för att skydda det slutliga översta trä-(laminat-)golvet mot fukt från spacklet.

Hallå
Ett annat alternativ är att riva upp ditt trägolv. Plocka bort all gammal isolering eller vad dom nu lagt där. Såga av bjälkarna och fixera dom först med kilar. Lägga EPS och sen flytspackla.
Sen kan du ju lägga vilket golv du vill.
Jag körde denna metoden, men jag la även in vatten buren golvärme. Mycket nöjd med resultatet, men är nog lite dyrare och mer jobb att utföra. Bara ett litet förslag.
Lycka till

• Gilla
Cazzzz
  • Laddar…
Tack för input!
Riva ut gamla trägolvet är inga problem.
Men hmm, såga av bjälkarna. Hur då exakt? I överkant?
Och på detta kan jag väl lägga spånskivegolv sedan dvs jag borde slippa spackel?
Isoleringen är nog okej som det är för det är mellanbjälklag (inte platta på mark).

Rummet som jag gjorde det är på 10 m2. Vi har ciporex valv, som va uppreglade och isolerade. Vi kunde såga av dom och sätta kilar så att dom inte kunde röra sig. Kolla upp om du kan det. Vet inte bad du har för konstruktion.

Det e kanske billigare att räta upp golven med nya reglar som du skruvar fast i dom gammla bjälkarna och gör golvet rakt på detta sätt. Sen kan du ju lägga spånskivor bara, och du har ett golv som är rakt:)
OBS jag är inte snickare utan elektriker, men man har ju sett många gånger hur dom brukar göra.

Jag fixade ett bjälklag som hängt ner sig rejält genom att sala på nya golvreglar på sidan av de gamla. Kommer göra likadant i nästa rum som behöver åtgärdas.

Redigerat:
  • Gilla
Marre666 och 1 till
  • Laddar…
Yes så skulle man nog kunna göra här - fästa nya reglar mot gamla bjälkarna.

Vilken dimension på regel är bra tror ni?

Ska börja med att bryta upp trägolvet och ta en titt, vet ju inte alls hur isoleringen eller nånting ser ut därnere (spännande med gamla hus och det är vårt första...) :)

Det verkar nog vettigast att ta upp och rikta underlaget (gör om gör rätt :) )
Att hälla på en massa flytspackel många kilogram på ett golv som redan satt sig låter i mina öron som att man får fylla på mera efter några år...

scim skrev:
Jag fixade ett bjälklag som hängt ner dig rejält genom att sala på nya golvreglar på sidan av de gamla. Kommer göra likadant i nästa rum som behöver åtgärdas.
Även jag skulle gjort så då det är ett mellanbjälklag. Det är ett 40-talshus så det kan vara dåligt med isolering mot yttervägg i bjälklaget vilket du får tillfälle att åtgärda, dvs fylla bjälklaget en isolerskivas bredd mot yttervägg. Bara det kan ge varmare golv om du tar bort ev. golvdrag.

kulle
Sir Duke skrev:
Yes så skulle man nog kunna göra här - fästa nya reglar mot gamla bjälkarna.

Ska börja med att bryta upp trägolvet och ta en titt, vet ju inte alls hur isoleringen eller nånting ser ut därnere (spännande med gamla hus och det är vårt första...) :)
Lägg gärna upp några bilder på hur det ser ut just hos dig så blir det lättare att komma med råd och hjälp.

Vet inte hur det är här men i andra hus från 40-talet tycker jag man ibland kan känna svikt i golven. Blir det så stumt av en flytspackelkaka så det styvar upp hela golvet och man inte behöver gå upp i golvregeldimension eller öka antalet reglar?
Tänker mig att bara flytspacklet väger många hundra kg.

Jag hade också gått på att ta bort befintligt golv och justera befintliga golvreglar mha en laser, kortla för att få en styvare konstruktion och kanske lägga i några extra golvreglar.

Jag håller med de flesta andra att det bästa är att riva upp undergolvet och rikta upp bjälklaget.

Jag antar att golvet just nu är spikat och då plockar du lätt upp alla spikar på en timme eller så med en spikutdragare. Den är dyr men den funkar fantastiskt bra, jag har dragit ut över 5000 spik med min...

När golvet väl är borta är det bara att skruvlimma på nya reglar vid sidan av de gamla och då se till att de nya reglarna hamnar i våg. Därefter skruvar isolerar du bjälklaget och skruvar tillbaka de gamla golvbrädorna alternativt så lägger du ett nytt spånskivegolv.

Sir Duke skrev:
Jag tycker du ska ta så kraftigt som får plats.

Tack alla!

45x95 kanske blir bra?

Ska det vara regel på båda sidorna om originalbjälken, eller räcker det med ena?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.