Hej,

Har golv i lägenheten(bostadsrätt) som måste bytas ut då den tidigare ägaren lagt golven så fult att det listerna kan inte täcka helt hålet. Förstår att golvet inte ska sitta längst in i väggen, men hos mig är det ca1,7cm som fattas av golvet till väggen.

Nu vill jag själv lägga golv. Är det svårt för nybörjare? Kollat genom forum, fått många tips från andra men nu vet jag inte om jag ska behöva fuktspärra? Vad är det och hur gör man det? För att underlätta er, så har jag ingen golvvärme trots att det är på bottenvåningen vilket jag har läst att det måste finnas någon fuktspärr.

Finns det något sätt som man kan själv ta reda på vad för grund man har eftersom förvaltaren är inte lätt att få tag på.

Tänkte köpa trägolv från Byggmax då jag har hört att de har bra golv och är lätta att sätta i.

Bifogar med bilder så får ni se. IMG_4221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4222.jpg
Skapa konto
IMG_4223.jpg
Skapa konto
IMG_4224.jpg
Skapa konto

Lägg dit en kvartslist mot befintlig list istället så slipper du byta golven. Är golven i dåligt skick ?

Ja det är dem, lite hål och skrapningar som har gjort att själva "träet" är bortslipad. Vill även byta golvet till en annan färg, fast det var dock inte min fråga ang. listerna :p

Någon som vet hur jag kan fixa väggen som syns på 3e och fjärde bilden?

Har du kollat om det är problem med fukt under golvet? Plattan kanske är isolerad och inte avger någon fukt.

Jonatan79 skrev:
Har du kollat om det är problem med fukt under golvet? Plattan kanske är isolerad och inte avger någon fukt.
Nu är jag ej så insatt i det men med fukt borde väl golven kanske bukta eller vara ojämna. Om du menar på det sättet, så det det så rakt som det kan vara. Vet inte om ni ser att det finns något plast under golvet, kan det vara isolering eller fuktspärren tror du?

daffolina skrev:
Renoveringsgips.

Jaha, bara det? Ok, tack för hjälpen du! :)

daffolina skrev:
Det där äv väl nere vid golvlisten? Det är bara att spackla om det är sådär lite

Ja, det är där jag menar. En skrev renoveringsgips, ska prova med det och hoppas att det kommer se bättre ut. Tack för hjälpen :)

Lägger du gips så blir det ju på hela den väggen för det bygger ju en del. Spackla bara igen hålen istället

holmberg87 skrev:
Lägger du gips så blir det ju på hela den väggen för det bygger ju en del. Spackla bara igen hålen istället
bygger inte mer än man lägger på, däremot sjunker spackel. givetvis funkar det att spackla, men jag hade valt gips här, speciellt för att bygga upp hörnet där listerna möts.

Vad sägs om gipsspackel?

Robert63 skrev:
bygger inte mer än man lägger på, däremot sjunker spackel. givetvis funkar det att spackla, men jag hade valt gips här, speciellt för att bygga upp hörnet där listerna möts.
Kanske missförstog dig, men menade du inte renoveringsgips? Alltså skivor?

holmberg87 skrev:
Kanske missförstog dig, men menade du inte renoveringsgips? Alltså skivor?
Ja, du missförstod mig, menade vanligt gips som man blandar med vatten :) Klantigt formulerat av mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.