L
lantmannena: Tack Cicaro! Stämmer att det är en lägenhet.
10 svar · 4,6k läst
M
Marcussjogren: Gällande rör och så - titta och fundera på om det är rimligt att det ligger rör i golvet. Finns det element där rören kommer upp underifrån och pannan står på andra sidan rummet så kan man ju förvänta sig att det någonstans ligger rör. Samma med vatten och avlopp. Tror du rätt snabbt får en uppfattning om det när du står där.
8 svar · 5,0k läst
Oldboy
Oldboy: Borde fungera att lägga råspont ovanpå trallen. Golvknarr är väl inte så petigt i en redskapsbod, men annars kan man lägga lumppapp mellan trallen och råsponten. Jag skulle skruva fast golvet.
2 svar · 2,4k läst
krillek
krillek: Om det gamla golvet har en "dal" så kan du definitivt få problem. Har du kollat golvets planhet med t ex en rätskiva eller ett långt pass?
1 svar · 1,0k läst
T
Tosse: Snyggast runt rören tycker jag är att ta en bit eklist och borra två hål i. Såga av på mitten t.ex. Sätt runt rören och limma ihop bitarna.
19 svar · 3,3k läst
·
E
Eld: Det går väl att slipa bort lacken men ytan blir ju slät inte den där råa som du vill ha. Ett obehandlat tegelgolv är ju ganska opraktiskt inomhus. Allt som spills kommer lämna minnen efter sig som blir kvar i dagar/veckor/år och i vissa fall så länge teglet finns kvar. Jag känner en person som har ett linoljat tegelgolv som legat i 47 år. Det är jättesnyggt men även i det finns det
2 svar · 4,5k läst
·
S
snowjim: Aha, verkar som att det är bra om det andas när det gäller trå konstruktion. kährs rekomenderade foam med riktig densitet(sin egen) först men när de hörde att golvet var något ojämnt så tyckte de att lumppapp var bättre val. Vi valde dock Kährs standard foam på 2 mm. blir vi inte nöjda får vi sikta på något annat senare såfall.
2 svar · 11,8k läst
P
Pethan: Källargolvet är av betong och hyfsat nymålat sen bara något år tillbaka. Utrymmet ska göras om med klinker på golvet och kakel på de målade cementväggarna. Hur gör jag med färgen, måste den verkligen bort?
0 svar · 2,7k läst
Z
ZoeKezako: Hej, Jag vill måla ett gammalt lackat fanérgolv i furu från 70-talet. Det är nästan inga springor mellan plankorna. Blir det konstigt att måla det vitt? Kan man "förstora" springorna på något sätt?
0 svar · 1,4k läst
M
Marcussjogren: För att sova extra gott om nätterna så kan du ju öppna skivan i snedtaket om det inte medför alldeles för mycket strul samt kolla under pannorna i området. Du kommer då förmodligen snabbt se att det är fräscht där och kan lugnt sova vidare. Med tanke på hur torr och inramad skadan är, så kan inte vattnet ha kommit från någon annanstans än uppifrån.
4 svar · 6,3k läst
·
hsd
hsd: Jag vet inte hur det blir i skarvar men jag skulle försöka att slipa och hårdvaxa, där kan man även lägga på pigmenterat i första vaxningen
2 svar · 3,5k läst
·
O
oski-: För ungefär ett år sedan satte jag in ett parkettgolv ovanpå en gammal golvmatta. Underlaget var såpass ojämnt så det jämnades ut med snabbstelnande betong där det behövdes. Nu, ett år senare, har det börjat uppstå prickar, främst längs väggarna av rummen på parketten (till synes under den oljade ytan). Under parkettbitarna finns dock inget tecken på mögel. Har någon en tanke
0 svar · 1,6k läst
·
svartöra
svartöra: Jag har ett parkettgolv som är ca 7 meter på längden. Om det skulle röra sig expanderar det in under gipsskivorna och har då i alla fall 13 mm på vardera sidan, kanske mer eftersom golvsocklarna täcker ytterligare 10 mm. Så frågan är hur det ser ut i ändarna på din 9600-längd. Finns det marginal där? Jag har en känsla av att expansionsmarginalen är ganska överdriven. Oftast har
2 svar · 1,6k läst
·
Excel
Excel: Byggde liten altan nu i sommar. 145x45 räcker till liten altan. Kör cc60 och 28 mm trallvrike så blir det stabilt. Jag köpte A2 klassade skruvar för att försäkra mig att de inte rostar. Lycka till
2 svar · 1,1k läst
T
tank77: [citat] Tja, det beror ju på vilken storlek på tandkam du använder men om du ska lägga 30x30 cm klinker rekommenderar jag 10 mm och beroende på tillverkare går det alltifrån 2,6 kg-3.2 kg per kvm.
5 svar · 9,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Instämmer!
2 svar · 1,8k läst
·
K
Kjell_G: Någon som provat Tarketts vinylgolv, tydligen plast rakt igenom - ingen mdf-kärna. Har någon använt deras underlagsmatta Tarkomfort?
0 svar · 1,1k läst
L
Lungebo: Jag har en kallbod som det är golvspån i. Vill ha nån billig golvyta som tål lite fukt så man kan ställa in krattor och spadar m.m. Golvspånet ligger på reglar och är öppet underifrån. Plastmatta? Måla med nån smart färg? Hur skulle ni lösa detta?
0 svar · 1,0k läst
anders07
anders07: Det ska vara ganska mörkt, typ asfalt, om det ska vara "risk". Är golvet limmat 2003 är det definitivt inte asbest i limmet... :)
5 svar · 1,9k läst
M
mattie_river: Som väl är blev de där träbitarna kaffeved... :)
5 svar · 3,0k läst
·
R
reta: Men plasten ska gå ända ned? och vikas över betongplattan och hamna en bit under nålfilten så att säga? Låter det rätt? Sen gör jag som föreslaget och fäster gips längs träregeln bara, ner till syllen men inte över tryckta plankan, och kör en sockel/list för att täcka glipan. Tack!
18 svar · 29,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Förkroppa listerna ska bli snyggt sägs det, framförallt blir det inte så fula glipor när de sen torkar ihop. http://www.byggoteknik.se/forkroppa-lister
15 svar · 10,9k läst
H
huggan: Kan inte vara helt säker men tror det är med spont så dom bygger 600*1800
3 svar · 5,5k läst
Cheesen
Cheesen: Du har väl redan lagt golvet. Hur blev det?
6 svar · 16,3k läst
·
T
tank77: Nej, lägg vanlig renoveringsgips och "limma" med fix. Sedan fix och klinkers, då ska du klara med ett par mm till godo. Annars är det ju bara att kapa dörren lite med en cirkelsåg.
1 svar · 3,3k läst
Duttarmajster
Duttarmajster: Hittade du något alternativ? Jag är på jakt efter samma sak och gillar inte när det inte finns något att välja mellan. Vad blev det för er? Nöjda med resultatet?
1 svar · 3,2k läst
L
LeeM: Hej! Jag har tänkt anlita en firma för att slipa och hårdvaxolja mitt parkettgolv. Företaget använder Saicos hårdvaxolja. Är den lika bra som Osmo? Jag läste någonstans att den luktar mer? Någon som har erfarenhet av Saicos hårdvaxolja på golv eller som har jämfört båda? Både vad gäller utseende och lukt.
0 svar · 1,6k läst
Stefan N
Stefan N: Kan inte se nåt problem med att lägga gips där.
2 svar · 3,4k läst
·
S
sharif: Kort uppdatering: Det blev Label Off spray till slut och det fungerar alldeles utmärkt :)
6 svar · 45,4k läst
H
Husfixardoktorn: [citat] Precis, säkrast är ju att lägga tät foam. Har dock redan köpt in vanlig foam då de på bauhaus inte tyckte det behövdes tät då det var på våningsplan. Kanske får sota för det här om några år, men jag kör på den otäta foamen jag redan köpt. Får säga till grannen att inte göra om vardagsrummet under mig till en ångbastu bara.... :)
6 svar · 8,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.