45 434 läst ·
6 svar
45k läst
6 svar
Få bort lim från parkettgolv (självhäftande tejp)
Hej,
Efter två naglar, släta fingertoppar och blåsor, så ger jag upp och söker efter tips
På parkettgolvet i vardagsrummet så har det suttit "kabelskenor" i plast med medföljande dubbelhäftande remsor. Helt enkelt den typen man hittar på Clas Ohlsson, Mediamarkt osv.
Nu ska dessa väck och det är mindre helvete att ta bort resterna som är lim plus det vita fluffet (papper/skum aktigt)
Har testat matolja...gick inget vidare.
Hårfön hjälper lite, men i den här takten kommer det ta en vecka per meter tejp.
Till min fråga...kemisk bensin, vågar man dutta och gnugga med denna på parkettgolv?
Tack på förhand
Efter två naglar, släta fingertoppar och blåsor, så ger jag upp och söker efter tips
På parkettgolvet i vardagsrummet så har det suttit "kabelskenor" i plast med medföljande dubbelhäftande remsor. Helt enkelt den typen man hittar på Clas Ohlsson, Mediamarkt osv.
Nu ska dessa väck och det är mindre helvete att ta bort resterna som är lim plus det vita fluffet (papper/skum aktigt)
Har testat matolja...gick inget vidare.
Hårfön hjälper lite, men i den här takten kommer det ta en vecka per meter tejp.
Till min fråga...kemisk bensin, vågar man dutta och gnugga med denna på parkettgolv?
Tack på förhand
Det finns spray som löser tejprester mm, fungerar faktiskt bra. http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Label-Off-2000029987/
Den finns att köpa på flera ställen ifall du inte vill till denna affär.
Den finns att köpa på flera ställen ifall du inte vill till denna affär.
Hej,
Tack för svaret. Jodå, den har jag sett när jag sökte här på forumet, men det framgår inte (för en amatör som mig) om den går att använda på parkettgolv.
"Label Off är lämplig för de flesta plast- och lackytor"
Definition av lackytor...ptja
Tack för svaret. Jodå, den har jag sett när jag sökte här på forumet, men det framgår inte (för en amatör som mig) om den går att använda på parkettgolv.
"Label Off är lämplig för de flesta plast- och lackytor"
Definition av lackytor...ptja
Är golvet lackat borde det inte vara någon fara , tror att kemisk bensin är starkare än vad Label Off är.
Prova på något ställe som är undanskymt ifall det inte blir bra (oavsett vad du använder för medel..).
Lycka till.
Prova på något ställe som är undanskymt ifall det inte blir bra (oavsett vad du använder för medel..).
Lycka till.
Jadå, det är lackat. Golvet har sett sina bästa dagar, så den kommer troligtvis slipas om, men då det handlar om hyresrätt som vi flyttar ifrån, så försöker man ändå vara lite försiktig 
Tusen tack för svar, blir o testa med lite bensin först (har det hemma) och beroende på resultat kanske lite label-off.
Ha en bra dag
Tusen tack för svar, blir o testa med lite bensin först (har det hemma) och beroende på resultat kanske lite label-off.
Ha en bra dag
Jag skulle testat med kemiskt ren bensin. Den brukar med lätthet lösa tejplim, etikettslim m.m., men som sagt prova på ett undanskymt ställe först.
Klicka här för att svara