min erfarenhet är att man får fult resultat med gerade golvlister om inte huset är helt perfekt rakt. Nu ska vi montera sockellistorna o-gerade. Vad kallas metoden ("Stockholmsgering" har jag hört) och finns det en YT-film?

Skulle säga att det beror på vem som håller i sågen om det blir bra resultat eller fult trots ej raka rum.

Finns inga raka rum förövrigt, bara mer elle rmindre snea.... ��

• Gilla
JockeHanz
  • Laddar…
Jo ibland får man gera 46 grader.

Protte

J
Jag skulle då hellre gera dem och kludda lite latexfog i värsta fall. Lägga lister med Stockholmsgering ser "billigt" ut i mitt tycke. Jag har aldrig hört annat uttryck än just "Stockholmsgering" och det kommer väl från millionprojekten i Stockholm när allt skulle gå tokfort att slå ihop...

J
Kan vi inte då gemensamt byta namn till millionprogramsgering? ;)

• Gilla
Carl.A och 2 till
  • Laddar…
J
Redigerat:
Tack för alla tips. Stockholmsgering har jag ifs bara hört i samband med dörrfoder, inte för sockellister. Jag tycker man kan ha kvar namnet.
Jag har kört ett helt hus med gerade sockellister och tyckte det var rätt jobbigt. Speciellt ytterhörn har en tendens att spreta med glipor. Ska man spackla och rundslipa där?
Jag får väl träna mer.

Sen beror det ju på vad det är för sockel också........industrimålade med taskig gering och siliconkladd ser ju inte så roligt ut.....och det oavsett vad moderna snickare säger.

J
Även som inflyttad Stockholmare så är dessa skälsord lite tveksamma... ;)

... bara som motvikt mot ryktet att "Stockholmare är lite smartare" som någon tant sa.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
J
Haha, tur att man inte är född här då...

Jag har en känsla av att både de snyggaste mest påkostade byggena och riktiga skitbyggen finns i sthlm, här finns ju folk till allt...

Stefan1972 skrev:
Sen beror det ju på vad det är för sockel också........industrimålade med taskig gering och siliconkladd ser ju inte så roligt ut.....och det oavsett vad moderna snickare säger.
Jag föredrar industrimålade före handmålade. Köper hellre nya socklar för att slippa handmåla. Men smaken är olika!

Henri skrev:
Jag föredrar industrimålade före handmålade. Köper hellre nya socklar för att slippa handmåla. Men smaken är olika!
smak och smak, allt beror ju på applikation och var de ska användas.

Stefan1972 skrev:
smak och smak, allt beror ju på applikation och var de ska användas.
Frågan gäller industrimålade eller inte. Applikation och var de ska användas torde här vara oväsentligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.