Golv
SvanteOlsson: Hej! Har ett hål där en gammal kamin har stått. Kaminen är borta och hålet ska fyllas igen så att det blir som bild 1, 2 & 3 1, [bild] 2 [bild] 3 [bild] Jag hade hemma en kompis som skulle hjälpa mig att få det resultatet jag ville ha. Det blev katastrof.... Ska bila upp det och rätta till det. Resultatet [bild] Så jag behöver verkligen hjälp, vad ska jag använda mig av för betong?
tiborric: Du har rätt, men jag har krypgrund under och där en krypgrundsavfuktare som låter...
qvintus4: Sorry för att det är lite konstigt skrivet nu mobil :)
thomasx: Möbeltassar är en bra grej, enkelt och billigt ;) Ny olja eller lack på befintligt trägolv är kanske också enklare än att lägga om alltihop. Det låter inte som det skulle behövas så mycket mer än så ;)
thomasx: Kontakta några olika firmor och begär en offert. Då kommer de nog ut till er också och kollar på det inför offerten.
Stefan N: https://www.bauhaus.se/clickguard-fogforsegling.html
thekingse: Jag letade efter sådana, men fann ingen som var så bred tyvärr, iaf inte inom något standardsortiment. Men kan det gå om man sågar och hyvlar till en bräda och målar, eller ev någon form av plast/gummigolv som man skär och bara lägger där? Men för att få det jämn, kan man lägga vilket fogmassa som helst eller måste det vara betong?
SBH: 12mm funkar väldigt bra att sätta på ditt råspontsgolv tvärs
Ganescha: Jag hade lagt matta först och sen list, mest för att kunna dölja fel 👍😊
Duttarmajster: [citat] Linoleumkompaniet rekommenderar I-Vax även idag. Jag har använt det och tycker det luktar gott.
Duttarmajster: Linoleumkompaniet rekommenderar I-Vax även idag. Jag har använt det och tycker det luktar gott.
KjellTimell: Jag har det i både matta och lim hos mig. Skicka iväg på analys för 400kr så vet du vad för åtgärder du behöver vidta, vare sig du väljer att sanera själv eller lejer bort det.
yonna: De här gamla fina golven får du naturligtvis inte förstöra! Det är väl lättare att byta ut ett par plank utan not och fjäder!
Blomman86: [citat] Bor i lägenhet på bottenplan, och golvet är lagt runt 1984-86 Det är flytspackel som ligger mellan mattan och det svarta.
EndZone: Börja med att testa med lite klinkersolja kanske? Det skulle jag gjort även om den är glaserad. Bara för att se om det gör någon skillnad.
EndZone: Jag håller på att renovera mitt garage lite lätt och har köpt in ett parti golvplattor av plast, liknande gladiatorgolv. De tål mycket vikt och resultatet verkar bli ganska snyggt. Enkel läggning dessutom. Mitt problem dock, är att plattorna inte ligger riktigt jämnt mot betongplattan i garaget, därmed blir det ett oljud när man går på plattorna. Jag funderar då på att lägga vanlig
iacchus: Tror inte det blir brunn, misstänkte som sagt att det är ganska stort igrepp och att även med filter, etc blir svårt att få ok på att koppla till dagvatten vilket gör projektet än större. Har ju fungerat bra att "sopa" ut snön. Ska kolla med byggherren om det är behandlat, tycker själv att det inte verkar så, men värt att dubbelkolla.
Ropust: Hej! tack för ditt svar. Jag skall överväga att låta det vara - utrymmet är ganska stort och det låter ju minst sagt som en utmaning att få det bra.. Jag får googla ordet "skurgolv" :)
Sir Duke: OK! Jag har en rulle ångspärr liggande, Så det blir ingen extra kostnad. Men kan inte fantisera fram vad den ska göra för nytta. OK om det varit trägolv på betongplatta på mark. Får fundera lite. Tack för all input! Kom på nu. Vi har lagt en massa laminatgolv i 4 andra rum. Där använde vi inte ångspärr. Det är i och för sig ovanför en krypgrund. Där vi ska lägga nu är ovanpå
Stefan N: Det kommer väl till att börja med inte komma speciellt mycket vatten mellan platon och golvet så problemet är nog ringa. Sen är ju inte klinker vattentätt och jag har svårt att tro att inte fogarna kommer ventilera dom med.
Finndjävel: Det där är klart bättre än det du länkade till sist, åtminstone om man ska tro på klassificeringen. Det fungerar nog i en lägenhet.
pacman42: [citat] Jag brukar dra i skruvar i brädan och brädan bredvid och dra ihop dem med snabbtvingar. Är man bara försiktig går det bra.
hempularen: Som sagt om du har ett klinkersgolv så finns det vatten även under plattorna. Så brunnen skall under inga omständigheter höjas. Det är viktigt att det vatten som tränger ner under plattorna kan komma fram till brunnen och rinna ned. I ett badrum lägger man brunnen exakt i höjd med underlaget för klinkerplattorna. Där har man iofs. ett tätskikt som hindrar vattnet att tränga ned i
muppenx: Hjälp! Klantarsel som jag är så har jag råkat välta en bygglampa som stått och värmt golvet under golvskyddet i 20 minuter innan jag upptäckte det.Resultatet blev en 4x4 mörk fläck med ytligt bränt trä. Jag provade att sandpappra bort det övre lagret, vilket fick bort det värsta av det mörka. [bild] Hur gör jag nu? Är det värt att slipa mer och finns det något speciellt jag kan
Stefan N: Fan, skulle ju hellre ha stampat jordgolv än det där laminatet. Sämsta kvaliten på det sämsta sortens golv.
f91jsw: Jag skulle inte lägga golvet skarvfritt i det fallet. Golvet i de olika rummen kommer röra sig olika och det är stor risk att de smala sammankopplingarna i dörröppningarna inte kommer att kunna ta upp rörelserna inbördes, med sprickor som följd.
PolarnPer: Jag köpte en färdig byggsats på 9,9 m2 med spåntat trägolv för kanske 10 år sedan, och köpte direkt en billig plastmatta från lokala golvfirman och rullade ut. Jättelätt att sopa och torka av om det kom in nånting! Jag skulle definitivt också rekommendera plastmatta om du vill ha det lättstädat. Det behöver inte vara nån dyr matta, de kanske har slattar som de säljer billigt. Du
f91jsw: För att kapa dörren i nederkant hakar du av den och lägger på en bänk eller sågbockar. Om du är bra på att såga för hand går det att såga med en bra fogsvans. Annars tar du en cirkelsåg med fintandad klinga, gärna med parallellanslag. Tejpa snittlinjen med blå maskeringstejp på ovansidan innan du sågar för att minska risken att det fransar. Eventuellt kanske du vill dutta i lite