P
Vet inte om detta hamnade rätt nu men iaf...

Upptäckte igår, där förra ägarna hade haft en gammal kamin, att det runnit vatten någon gång, jag gissar från skorstenen, se bilder nedan. Jag är ganska övertygad om att det är en väldigt gammal fuktskada då golvspånskivorna och isolering under känns torrt, dock smulas spånskivorna sönder när jag bänder lite på dem, se bilder nedan. OBS, detta är på ovanvåningen, takstol jämte fuktskadan ser torr ut..?

Min plan är att införskaffa en billig fuktmätare, för att själv konstatera att virket är torrt och därmed bekräfta att det är en gammal skada och därefter byta de skadade spånskivorna samt byta den skadade isoleringen (som är brun-färgad i översta lagret).

Min stora fråga är dock, bör jag ta hit en fackman som kan utföra en noggrann fuktmätning i virket och ge mig ett protokoll på detta. I värsta fall, så är det fortfarande fuktigt och därmed borde jag väl kunna säga att detta är ett dolt fel?

Det låg en ca 1m^2 stor plåtbit på golvet (som kaminen stått på en gång i tiden) och under såg det ut så här:
Golvspånskivor med fuktskador och smulande delar nära en träpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där det var som mest skadat så vittrade spånskivan väldigt enkelt och så här såg isoleringen ut:
Skadad golvspånskiva och brunfärgad isolering efter en gammal vattenskada.
Skapa konto

Takstolen jämte skadan; något missfärgad högst upp men resten ser väl friskt ut?
Närbild på sönderfallande spånskivor och skadad isolering som indikerar gammal fuktskada i ett hus.
Skapa konto

Horisontell takstolsbalk precis under den vertikala, se även ut att vara lite missfärgad men känns väldigt lokalt...?
En hand som bänder på skadade spånskivor med mögel vid en gammal kaminplats, med gammal isolering synlig under.
Skapa konto

Överblicksbild, där ser man vart skorstenen gick förut och fuktskadan är precis under...
Vattenskador på ovanvåningen med smulande spånskivor och missfärgad isolering, nära en borttagen skorsten.
Skapa konto

Vad tycker ni experter? Bör jag ta hit en professionell som kan kontrollerar noggrannt, eller själv mäta med en billig mätare för att försäkra mig om att det är torrt och byta skivor och fortsätta med renoveringen?

Tack för svar!

Skulle bara bytt och inte fundera mer på det. Börja dra nåt sånt här som dolt fel känns inte aktuellt, det är ju liksom inte bara skicka en räkning så är det klart sen.

Känns det fuktigt ? Ser ut som en mycket gammal mindre läcka så byt ut det som blev skadat och var glad att det inte blev värre.

P
Mindre läcka? Personligen blev jag livrädd när jag såg den men jag hoppas du har rätt :) Nej det känns inte alls fuktigt,
jag har iaf köpt en billig fuktmätare hos Clas Ohlsson idag och fick att i takstolen är det mellan 8-11% fuktkvot, i de fuktskadade spånskivorna mellan 12-15%.. Mäter jag fuktigheten i takstolarna (för att kunna göra en relativ bedömning av noggrannheten i instrumentet) i en av sidovindarna mäter den på ca; 10-12%.. Jag tolkar det som att det därmed är torrt och en gammal läcka.. Håller ni med? Vad ligger ungefär normala värden i trä inomhus

En fuktmätare på en träbalk med spånskivor indikerar fuktnivå i en byggnadsstruktur.
Skapa konto

Fuktmätare visar 8-11% fuktkvot på trä i takstol, omgivet av isolering och spånskivor.
Skapa konto

Fuktmätare visar 15% fuktkvot på skadad spånskiva med mörk mögel.
Skapa konto

M
För att sova extra gott om nätterna så kan du ju öppna skivan i snedtaket om det inte medför alldeles för mycket strul samt kolla under pannorna i området. Du kommer då förmodligen snabbt se att det är fräscht där och kan lugnt sova vidare.

Med tanke på hur torr och inramad skadan är, så kan inte vattnet ha kommit från någon annanstans än uppifrån.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.