1 931 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Reagerar gamla limrester med nytt golvfoam?
Innan jag skrapar mig halvt fördärvad (i dubbel mening) så frågar jag här först. Har tagit ner väggar för att göra ett vardagsrum av tre olika rum. I de olika rummen var såklart olika golv: två olika limmade plastgolv och ett laminatgolv. Jag hyrde en mattstripper och fick bort plastgolven ganska enkelt, men limmet är kvar. Golvet är ganska jämnt så för den skull behöver jag inte ta bort limmet, men kan det bli nån konstig kemisk reaktion om jag lägger golvfoam direkt på golvet? Tänker främst på konstig lukt, men det kanske bara händer om man limmar med nytt (fel) lim på gammalt lim, inte om man lägger plast på?
Jag tror detta är originalgolven, i så fall är de från -74 och limmade direkt på golvspån, om det har någon betydelse.
Jag tror detta är originalgolven, i så fall är de från -74 och limmade direkt på golvspån, om det har någon betydelse.
Nej, det har jag faktiskt inte kollat. Var kan man kolla sånt? Beställer hem ett kuvert och skickar in eller åker någonstans (runt Linköping)?
Jag har inte slipat utan endast använt mattstripper/spackelspade, så det har inte dammat något synligt iaf. Å andra sidan kan det räcka med väldigt lite...
Jag har inte slipat utan endast använt mattstripper/spackelspade, så det har inte dammat något synligt iaf. Å andra sidan kan det räcka med väldigt lite...
Första grejer att kolla är ju om limmet är svart/mörkgrått. Det är ofta liksom flammigt om det inte är helt svart.
Är det ljust eller annan färg, gult tex. är det lugnt.
Svartlim skulle jag kolla upp, sök på Asbestprov på Google.
Läs på om sanering av svartlim!
Är det ljust eller annan färg, gult tex. är det lugnt.
Svartlim skulle jag kolla upp, sök på Asbestprov på Google.
Läs på om sanering av svartlim!
Ett golv är gult så det är åtminstone lugnt. Det andra golvet kan anses gå åt det gråare hållet, det ska jag nog kolla upp.Tack för svar!
Har ett tredje golv, som jag inte slitit upp än. Det var helsvart under men å andra sidan från 2003, så det borde inte kunna vara asbest i det.
Har ett tredje golv, som jag inte slitit upp än. Det var helsvart under men å andra sidan från 2003, så det borde inte kunna vara asbest i det.
Klicka här för att svara