Hej! En kompis till mig var hemma i min lägenhet och fick för sig att stryka på golvet. Detta resulterade i att hon la strykjärnet med själva ytan mot mitt trägolv = det har bränt golvet. Finns det någon annan lösning än att slipa om golvet?! Hade varit guld värt om någon snäll själ kan guida mig!
Trägolv med brännmärke från strykjärn nära list och mattkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Går det att se om missfärgningen sitter i lacken eller i träet? Jag skulle inte ha för höga förhoppningar, men om det är missfärgat i lacken snarare än träet kanske det går att slipa ytan med mycket fint våtslippapper. Helt osynligt lär det inte bli, men inte omöjligt att det kan bli bättre.

A
Möblera om så att skadan hamnar under någonting

Avemo skrev:
Går det att se om missfärgningen sitter i lacken eller i träet? Jag skulle inte ha för höga förhoppningar, men om det är missfärgat i lacken snarare än träet kanske det går att slipa ytan med mycket fint våtslippapper. Helt osynligt lär det inte bli, men inte omöjligt att det kan bli bättre.

Trägolv med synliga slitage- och repmärken i tydlig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om man kan se det bättre här - men jag tror faktiskt att träet är ganska ok. Jag har ingen kunskap om det här dock...

Hahaha det var det första jag testade! Soffan hamnade dessvärre för långt bort från tvn..

Lite större matta, eller bara flytta mattan en liten bit?

Tycker jag se en mattkant skymta på översta bilden alldeles bredvid märket.

Om du vågar göra ett försök så skulle det kunna gå med våtslippapper med kornstorlek 1200 och en slipkloss. Låt pappret ligga i blöt en stund och torka av ytan med en disktrasa. Sedan slipar du med lätt tryck på klossen och doppar den ofta i vatten. Torka även av med disktrasan med jämna mellanrum så att det inte blir för mycket vatten på golvet och du får bort slipdammet. Ytan kommer att bli mattare än den är nu, men om skadan är tillräckligt ytlig kan du få det att synas mindre. Det finns inga garantier att det fungerar och med lite otur blir ytan matt utan att fläckarna försvinner. Det är svårt att reparera en skada på en lackad yta.

• Gilla
Annanellyham
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.