Hej!
Vi har fått för oss att vi skulle vilja pigga upp köket en liten aning. Vi planerar att flytta om ca 1½-2 år, så det är inte så intressant att lägga mycket stålar på det. Snarare försöker vi oss på en så trevlig budgetlösning som möjligt...
På bilden syns vårt kök. Det är L-format. Tanken var att lägga laminatgolv i den stora delen, zon 1. Men det kändes som att det skulle kunna blir ett förbannat meck att få till det i zon 2, där vi har köksskåpen. Det är IKEA-skåp som står på svarta höj- och sänkbara fötter.
Hur går vi tillväga för att lösa golvläggningen utan att svära ihjäl oss och slå sönder inredningen i frustration och raseri?
Vi har fått för oss att vi skulle vilja pigga upp köket en liten aning. Vi planerar att flytta om ca 1½-2 år, så det är inte så intressant att lägga mycket stålar på det. Snarare försöker vi oss på en så trevlig budgetlösning som möjligt...
På bilden syns vårt kök. Det är L-format. Tanken var att lägga laminatgolv i den stora delen, zon 1. Men det kändes som att det skulle kunna blir ett förbannat meck att få till det i zon 2, där vi har köksskåpen. Det är IKEA-skåp som står på svarta höj- och sänkbara fötter.
Hur går vi tillväga för att lösa golvläggningen utan att svära ihjäl oss och slå sönder inredningen i frustration och raseri?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
I vårt kök la tidigare ägare in trägolv några år efter att köksskåpen sattes på plats och la då golven fram till socklarna och täckte glipan med en kvartslist. Jag tror inte att någon gäst har lagt märke till det, och det var inte heller något som vi tänkte på under visningen.
Ovanstående visar var det syns mest. Det är kylen som skymtar till vänster och sen en täckskiva mot den (det borde vara en kvartslist även mot täckskivan men nu ser du tydligare hur det är gjort).
Numera har väl Ikea en annan typ av sockel och jag vet inte hur den ser ut och fungerar men något borde väl gå att få till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanstående visar var det syns mest. Det är kylen som skymtar till vänster och sen en täckskiva mot den (det borde vara en kvartslist även mot täckskivan men nu ser du tydligare hur det är gjort).
Numera har väl Ikea en annan typ av sockel och jag vet inte hur den ser ut och fungerar men något borde väl gå att få till.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om man inte har byggt "riktiga" socklar så står väl skåpen på små ben.BirgitS skrev:
Och "sockelfronterna" sitter fastsnäppta på benen med plastclips.
Så pilla loss "sockelfronterna",
lägg in golvet till benstöden,
såga av "sockelfronterna" på höjden motsvarande golvets tjocklek och
snäpp fast dem igen.
Klart
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Om skåpen är fästa ordentligt i väggen går det ta bort benen "parvis" o lägga golv under, o sen sätta tillbaka benen, men det kan bli lite pillret. Jag gjorde så för att byta en skadad bräda för några veckor sen.
Ja, jag gjorde samma sak för en månad sen. Jag hade sån 'tur' så sockeln var en dryg cm lägre än utrymmet redan så jag behövde aldrig kapa den. Annars är det ju bara att dra av den nån cm i överkant - Den kanten syns ju inte om man inte ligger på golvet, så det är inte så noga att det är helt spikrakt.
- Lossa sockeln
- Lägg golvet mot benen
- Sätt tillbaks sockeln.
Man kan ju höja benen och skjuta in golvet under, men jag tänkte att det var dumt att klämma fast golvet så att det inte kan röra på sig.
- Lossa sockeln
- Lägg golvet mot benen
- Sätt tillbaks sockeln.
Man kan ju höja benen och skjuta in golvet under, men jag tänkte att det var dumt att klämma fast golvet så att det inte kan röra på sig.
Klicka här för att svara