Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Har ett radhus från 1956 där det ligger ursprunglig parkettgolv i köket. Detta är fint, men i dåligt skick. Smutsigt, nött och redigt. Dessutom sviktar det på sina ställen, tror att noterna gett vika. Och det är en del stavar som lossnat. Virket som parketten är limmad på verkar inte va så bra, se bild.
Finns det någotroligt rimligt man kan göra för att rädda golvet?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där är väl knappast ett parkettgolv!
Layouten i köket har säkert ändrats, så där de korta brädorna ligger har det säkert stått väggar, skåp eller någon annan inredning.
Tråkigt förslag: Riv bort "parketten", lägg alternativt 22 mm golvspån med plastmatta, eller ny lamellparkett eller laminat klickgolv ovanpå golvfoam" på det gamla undergolvet.
Layouten i köket har säkert ändrats, så där de korta brädorna ligger har det säkert stått väggar, skåp eller någon annan inredning.
Tråkigt förslag: Riv bort "parketten", lägg alternativt 22 mm golvspån med plastmatta, eller ny lamellparkett eller laminat klickgolv ovanpå golvfoam" på det gamla undergolvet.
Lamellparkett är väl en sorts parkett? Men tack för namnet, har funderat på vad jag ska söka på.
Både golv och kök är för original. Definitivt.
Både golv och kök är för original. Definitivt.
Husägare
· Västerviks kommun
· 467 inlägg
Nja, det där är ingenting som jag skulle lägga tid eller pengar på. Jag går på KnockOn Woods linje.
Hade samma sorts parkett i min förra bostadsrätt, i hall, kök och sovrum.
Småstavsparkett har jag för mig det kallades en gång i tiden.
Mitt var också slitet och några parkettbitar var lösa, men jag köpte parkettlim och limmade fast de lösa bitarna, rengjorde och slipade sedan golvet och lackerade om det - blev som nytt och framför allt snyggt och annorlunda jämfört med dagens parkettgolv. Då min parkett var relativt tjock så fanns det även nog med material för en slipning till i framtiden om det skulle behövas, tror nog din är lika kraftig.
Småstavsparkett har jag för mig det kallades en gång i tiden.
Mitt var också slitet och några parkettbitar var lösa, men jag köpte parkettlim och limmade fast de lösa bitarna, rengjorde och slipade sedan golvet och lackerade om det - blev som nytt och framför allt snyggt och annorlunda jämfört med dagens parkettgolv. Då min parkett var relativt tjock så fanns det även nog med material för en slipning till i framtiden om det skulle behövas, tror nog din är lika kraftig.
Tack. Då finns det hopp kanske. Största problemet är nog att det sviktar. Noterna eller spontarna har gett upp. Pga långt mellan reglarna tror jag.
Ditt golv ser ut att vara i något sämre skick än mig, men jag tycker ändå det är rätt att göra vid det även om det är rätt mycket jobb. Förutom parkettlim och parkettlack så är det inga extra kostnader. Normalt sett så ska det inte svikta särskilt mycket, kan ju bero på bredden mellan reglarna.
Klicka här för att svara