Hej, har nyss skaffat radhus men är helt nybörjare med renovering etc.

Det ligger plastmattor i sovrummen som vi tänkte byta ut mot parkett. Gamla mattan är troligen från 1981 när huset byggdes. Började riva lite i den och inser att mycket fibrer sitter kvar i betongen (se foto nedan)...

Behöver man få bort fibrerna från betongen innan man lägger underlagsfoam + parkett? Hur gör man det i så fall?
Vet att man kan lägga parketten direkt på plastmattan men vill gärna ha bort dom från sovrummen - kan tänka mig att det finns en del gamla mjukgörare och sånt som pyser ut...

Hälsningar
Linus

WP_20151222_010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Skulle tro att du har linoleummatta på bilden?
Den ska bort innan parketten ska dit, helt rätt

Håller med Åsa, det ser ut som linoleum och det måste bort, annars kan du få otrevlig lukt med tiden.

Och för att ta bort fibrerna som sedan sitter kvar i betonggolvet är en slip ett passande verktyg för.

Aha, jutefibrerna kommer från linoleum-matta. Det känns ju lite bättre än plastmatta i alla fall.

Slipa bort fiber/lim-resterna, hm, vilken typ av maskin ska man hyra/köpa då?

Och vad kan det kosta ca?

Det är 4 rum på ca 45 m2 på ovanvåningen och det är ev samma typ av matta i kök/hall på ca 20 m2 på entréplanet. Verkar kunna bli en svettig övning...

Åsa Lund
Kanske är det billigare att lägga mer tid själv genom att blöta upp fibrerna lite och skrapa bort mer för hand och ha mindre kvar att ta bort med maskinen. Var inte "dumsnål" och bit dig själv i svansen bara :-)

Ja vi får se hur det artar sig när vi börjar dra bort linoleum-mattorna i sovrummen nästa vecka.

Såg igår när jag flyttade en garderob att mattan i hall/kök var plastmatta limmad på spånskiva. Antar att det finns något tätskikt under spånskivan innan betongen. När man ändå är där och river, är det vettigt att byta ut underlaget också (spånskivan mm) ?

Man byter väl bara underlag om det nuvarande ser dåligt ut eller man vill ändra konstruktionen om den innehåller fel?

Linoleum bör man ta bort i och med att det är ett organiskt material som reagerar med tex fukt, lim, mm och med åren börjar avge lukt, riktigt vidrig lukt.

Spånskivor och plastmattor kan man däremot lämna.

Tackar för input!
Har bokat hyrslip från Ramirent över helgen, hoppas på någorlunda smidig fight med lim och jutefibrer...
Plastmattan och med lim tror jag vi försöker få bort också. Den är ändå 35 år gammal....känns inte som man vill baka in den under ett nytt golv.
hälsar
Linus

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej igen,
Nu har jag slipat i sovrummen - det var tydligen ändå plastmatta med någon slags filt-botten som var limmad på flytspackel ovanpå betongen.

Fibrerna gick bort med ABS (?) slipen jag hyrde men att få bort limmet krävs förmodligen en något tuffare slip...(se före/efter foton)
WP_20160117_005.jpg
Skapa konto

WP_20160117_006.jpg
Skapa konto

Testade att skrapa sista limskiktet med målarskrapa men 45 m2 lär ta en vecka eller så...

Underlaget är relativt jämnt så det går nog att lägga parkett på nu, men 35 år gammalt lim under...ska det helst bort eller är det skit samma ur hälso/lukt synpunkt? Om det ska bort, vilken maskin fixar det?

Undrar
Linus

Lyfter tråden då jag har samma fråga - ska limmet bort eller spelar det ingen roll? Tilläggas kan att mitt golv är ett källargolv (utan fuktproblem).

Undrar
G!

Håll lite koll på årtalen bara. Det kan vara asbest i vissa svartlim från 60-70tal. en analys kan lugna innan man går på med stor-slipen.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.