Hej på er.
Nu är nästa moment för vårt hallprojekt att lägga klinkret. Har köpt plattor som är 60x60cm och i butiken hade dom demonstrerat dessa utan fog... som ni ser på bilden nedan är plattorna sågade och med väldigt skarpa kanter så frågan är om man kan lägga dessa diktan mot varandra utan en fog?
Nu är nästa moment för vårt hallprojekt att lägga klinkret. Har köpt plattor som är 60x60cm och i butiken hade dom demonstrerat dessa utan fog... som ni ser på bilden nedan är plattorna sågade och med väldigt skarpa kanter så frågan är om man kan lägga dessa diktan mot varandra utan en fog?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur skulle ni rekommendera att jag sågar mina klinker runt rören. Helst skulle man ju vilja såga med sticksågen för att få en snygg urfällning för rören. Men antar att det inte går att göra med sticksågen. Jag har en kakelskärare där en klinga snurrar ner i ett vattenbad men med den kan man ju bara såga rakt av. Kan man såga två jack in och sen bryta av den, eller spricker hela plattan då?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
En bra bit ner på sidan https://www.dinbyggare.se/lagg-klinkergolv-i-hallen/ hittar du ett avsnitt som heter "Delning och uttag på klinkerplattor" som har bra bilder och beskrivning på hur du kan göra. Även sidan https://www.dinbyggare.se/klyv-och-borra-i-kakel-och-klinker/ är bra.
Finns keramikblad till sticksågar så är inte plattan tokhård kan de gå att såga med sticksågen.Lello skrev:[bild]
Hur skulle ni rekommendera att jag sågar mina klinker runt rören. Helst skulle man ju vilja såga med sticksågen för att få en snygg urfällning för rören. Men antar att det inte går att göra med sticksågen. Jag har en kakelskärare där en klinga snurrar ner i ett vattenbad men med den kan man ju bara såga rakt av. Kan man såga två jack in och sen bryta av den, eller spricker hela plattan då?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Enkelt med trådsåg för ändamålet. Finns där kakel säljs.
Angående fogbredden så är det näst intill omöjligt att inte få in fix mellan plattorna. Det går att få smala fogar men inte så springorna försvinner helt.
Sedan antar jag att plattorna inte ska ligga direkt på spånskivorna?
Angående fogbredden så är det näst intill omöjligt att inte få in fix mellan plattorna. Det går att få smala fogar men inte så springorna försvinner helt.
Sedan antar jag att plattorna inte ska ligga direkt på spånskivorna?
Redigerat:
Ok. Tack.imported_Benno skrev:
Har flytspacklat golvet.
Klicka här för att svara