23 125 läst ·
13 svar
23k läst
13 svar
Hur välja tandning på fixkam?
Ska lägga skifferplattor 30x60 på entrétrappan men blir inte riktigt klok på vilken tandning man ska välja. Hittar bara ”10 mm eller större” när jag letar... 
Sen är det det här med dubbellimning också som jag misstänker behövs eller? Trappan har tidigare varit dansk sjösten som är bortbilad/slipad och är sedan spacklad så den är inte helt jämn, gissningsvis diffar det 3-4 mm som värst.
Sen är det det här med dubbellimning också som jag misstänker behövs eller? Trappan har tidigare varit dansk sjösten som är bortbilad/slipad och är sedan spacklad så den är inte helt jämn, gissningsvis diffar det 3-4 mm som värst.
Bästa svaret
Det beror mest på underlaget... Är det så ojämt som 3-4 mm skulle jag ha valt 8 eller 10 mm. På jämt underlag fungerar det fint med 6 mm kam för så stora plattor.
Tänk på att ju tjockare fix desto svårare att "manövrera" dem i höjd sen och risken för uppstickande hörn ökar...
Ett alternativ med så ojämnt underlag kan vara att dra på fix på trappan som en plan, jämn yta och sen drar du 4 mm på plattan och trycker dit.
Tänk på att ju tjockare fix desto svårare att "manövrera" dem i höjd sen och risken för uppstickande hörn ökar...
Ett alternativ med så ojämnt underlag kan vara att dra på fix på trappan som en plan, jämn yta och sen drar du 4 mm på plattan och trycker dit.
Typ som att du bredspacklar trappsteget först med fix så det är plant och alla ojämnheter täckta.
Sen bara 4mm kam på plattan och ner med den utan att trycka för hårt.
En rivbräda i samma storlek (ungefär, eller lite mindre) som du trycker med gör det lite enklare att få plattan rakt justerad.
Sen bara 4mm kam på plattan och ner med den utan att trycka för hårt.
En rivbräda i samma storlek (ungefär, eller lite mindre) som du trycker med gör det lite enklare att få plattan rakt justerad.
Toppen, då ska jag nog våga mig på det här 
Läste nånstans att man ska lägga på alla sättstegen först? Jag hade annars tippat på att man började på nedersta sättsteget och sedan arbetade sig via plansteget till nästa sättsteg osv. Min tanke med detta var för att inte få en fog på den horisontella ytan vid plansteget närmast sättsteget.
Läste nånstans att man ska lägga på alla sättstegen först? Jag hade annars tippat på att man började på nedersta sättsteget och sedan arbetade sig via plansteget till nästa sättsteg osv. Min tanke med detta var för att inte få en fog på den horisontella ytan vid plansteget närmast sättsteget.
Redigerat:
Å fasen, jag var och köpte denna häromdagen: https://www.bauhaus.se/fastmassa-snabb-kiilto-kerapid-15-kg-5-7-5-m.html men det är väl vanligt fix?
men då är det bättre att byta till denna: https://www.bauhaus.se/kiilto-flytfix-df.html ?
men då är det bättre att byta till denna: https://www.bauhaus.se/kiilto-flytfix-df.html ?
OK, det är alltså inget dumdristigt i att sätta plattorna i det fixet jag köpt?
Säkrast är kanske då får attbredspackla ytan med betongspackel först så den blir så jämn som möjligt innan plattsättning.
Förresten, det finns en fixkam som kallas "hummer", vad är det för speciellt med den? Används den till något särskilt?
Säkrast är kanske då får attbredspackla ytan med betongspackel först så den blir så jämn som möjligt innan plattsättning.
Förresten, det finns en fixkam som kallas "hummer", vad är det för speciellt med den? Används den till något särskilt?
En "hummer" eller Alpenkam som den också kallas för använder man just till flytfix men i dit fall skulle jag använda vanligt fix och absolut inte snabbfix som du har köpt då det tar lite tid att lägga en trappa och då kommer fixet att hinna stelna i hinken.mexitegel skrev:
OK, det är alltså inget dumdristigt i att sätta plattorna i det fixet jag köpt?
Säkrast är kanske då får attbredspackla ytan med betongspackel först så den blir så jämn som möjligt innan plattsättning.
Förresten, det finns en fixkam som kallas "hummer", vad är det för speciellt med den? Används den till något särskilt?
Men först ska du spackla ut alla ojämnheter med vanligt fix dagen innan du lägger plattorna och använd 10:ans kam och dra fix på trappan samt bakstryk plattorna med den flata delen av tandkammen. Kolla så att det blir full täckning bakom plattan då det är VÄLDIGT viktigt när man lägger plattor utomhus då vatten annars kan lägga sig i ohåligheter och frysa och vad gör vatten som fryser? Jo, expanderar och "spränger" bort plattan i värsta fall.
Såklart, tack för påpekandet - jag tittade mest så fixet funkade till natursten. Får bli till att byta till https://www.bauhaus.se/fix-bostik-universal-flex-15-kg.html istället.då 
Och tid kommer det ta, förutom novis så är jag även pedant och det syns i tidsredovisningen
.
Jo, det där med full täckning har jag förstått är viktigt, Drog på lite mer Ardex A46 betongspackel i går kväll och bredspacklade så nu diffar det mindre på avsatsen som var värst innan i alla fall. Blir en sista justering i kväll så bör jag vara nere på mindre än 1 mm diff.
Och tid kommer det ta, förutom novis så är jag även pedant och det syns i tidsredovisningen
Jo, det där med full täckning har jag förstått är viktigt, Drog på lite mer Ardex A46 betongspackel i går kväll och bredspacklade så nu diffar det mindre på avsatsen som var värst innan i alla fall. Blir en sista justering i kväll så bör jag vara nere på mindre än 1 mm diff.
Vad jag förstått så är det viktigt med snabbhärdande alternativt fix med vit cement till ljus natursten som t.ex carrara för att fixet inte skall missfärga stenen. För vidhäftningens skull spelar det ingen roll.
Efter att ha konsulterat lokala plattsättarbutiken som i sin tur konsulterade tillverkaren fick det bli Schönox PFX plus som fix och tillhörande primer.
Strax ska det primas. Var o hämtade en Husqvarna 230 F också, imorgon är det allvar.

Strax ska det primas. Var o hämtade en Husqvarna 230 F också, imorgon är det allvar.
Klicka här för att svara