5 160 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Fuktspärr eller inte - Furugolv
Sida 1 av 2
Hej,
Dags snart att lägga ett furugolv till dotterns rum. Byggmax 14mm golv.
Monteringsanvisningen säger: "Använd fuktspärr vid minsta risk för fukt i undergolvet".
Hur ska jag tolka "minsta risk"? Under golvet finns en källare (verkstadsutrymme). Källaren är inte dränerad, men sedan ny järnväg byggdes intill tog ett rejält dräneringsrör ner grundvattennivån rejält i området, så inga uppenbara fuktproblem i källaren.
Golvvärme kommer vi ha också.
Tack på förhand!
Dags snart att lägga ett furugolv till dotterns rum. Byggmax 14mm golv.
Monteringsanvisningen säger: "Använd fuktspärr vid minsta risk för fukt i undergolvet".
Hur ska jag tolka "minsta risk"? Under golvet finns en källare (verkstadsutrymme). Källaren är inte dränerad, men sedan ny järnväg byggdes intill tog ett rejält dräneringsrör ner grundvattennivån rejält i området, så inga uppenbara fuktproblem i källaren.
Golvvärme kommer vi ha också.
Tack på förhand!
OK, vad bra. Då blir det lite lumppapp bara
Tack för hjälpen!
Bästa svaret
https://www.golvbranschen.se/om-oss...ligen-angsparr-under-tragolvet-vid-golvvarme/
Detta är bransch standard och följer du inte den så har du väldigt svårt att få rätt om något går fel.
Spelar ingen roll om det är golvvärmen eller trägolvet som det skulle bli fel på. T.om vissa försäkringsbolag motsätter sig ersättning om det inte gör enligt reglerna.
Golvvärme tillverkaren har med största säkerhet samma instruktioner.
Golvtillverkaren lika så (den text du skriver om är generell och nu har du en specifik uppbyggnad).
Detta är bransch standard och följer du inte den så har du väldigt svårt att få rätt om något går fel.
Spelar ingen roll om det är golvvärmen eller trägolvet som det skulle bli fel på. T.om vissa försäkringsbolag motsätter sig ersättning om det inte gör enligt reglerna.
Golvtillverkaren lika så (den text du skriver om är generell och nu har du en specifik uppbyggnad).
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Men hur ska fukt komma underifrån om du har golvvärme under trägolvet? Har aldrig varit med om plast lr fuktspärr under ett trägolv med golvvärme
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Där står det om varmt och kallt osv men det är väl mindre sannolikt.
Lr räknas lummpapp och liknande som en ångbroms?
Lr räknas lummpapp och liknande som en ångbroms?
Jag har Airolen Under parkett golv och det har inte hänt något på 35år, men ett gammalt parkettgolv, som är utan har fullständigt torkat sönder av fuktvariationen i torparegrunden.
https://www.golvpoolen.se/stegdamp-...5m?___store=default&nosto=nosto-page-product1
Jag tro man skall följa vad branschen rekommenderar se inlägg #5 tidigare i tråden.
Däremot om det är lägenheter med underliggande lägenhet räcker lumppapp.
https://www.golvpoolen.se/stegdamp-...5m?___store=default&nosto=nosto-page-product1
Jag tro man skall följa vad branschen rekommenderar se inlägg #5 tidigare i tråden.
Däremot om det är lägenheter med underliggande lägenhet räcker lumppapp.
grålumppapp är inte varken fuktspärr eller ångspärr.
Däremot har jag varit med om par fall där man har låtit bli ångspärr i och det har blivit problem och tyvärr så föll besiktningen på att det inte var installerat med fuktspärr så hela kostnaden föll på den som la in det (vissa har varit privatpersoner andra hantverkare). Du kan självklart göra en fuktmätning men den är ganska statisk och säger inte vad värdena är om 6 månader.
Jag jobbar i branschen med trägolv och vet att det divideras en massa om när och när det inte behövs. Ibland är det lättast att ta den säkra vägen (det försvinner 1 osäkerhetsfaktor till att bli fel).
Det är naturmaterial som du använder vilket kommer röra sig beroende på hur du tar hand om dom (hur hårt du kör golvvärmen kontra vilken luftfuktighet du har)
Däremot har jag varit med om par fall där man har låtit bli ångspärr i och det har blivit problem och tyvärr så föll besiktningen på att det inte var installerat med fuktspärr så hela kostnaden föll på den som la in det (vissa har varit privatpersoner andra hantverkare). Du kan självklart göra en fuktmätning men den är ganska statisk och säger inte vad värdena är om 6 månader.
Jag jobbar i branschen med trägolv och vet att det divideras en massa om när och när det inte behövs. Ibland är det lättast att ta den säkra vägen (det försvinner 1 osäkerhetsfaktor till att bli fel).
Det är naturmaterial som du använder vilket kommer röra sig beroende på hur du tar hand om dom (hur hårt du kör golvvärmen kontra vilken luftfuktighet du har)
Var ju en himla tur att du reagerade i tid. Har redan vart och köpt grålumppapp som jag tänkte använda.T Torkad gubbe skrev:[länk]
Mao. Är det fuktspärr som gäller och ingenting annat.
Frågan är då. Kan jag använda ett skikt diff-plast under ett skikt grålumppapp istället för att köpa fuktspärrande golvfoam? (Så slipper jag åka in till stan igen och kan använda det jag har till hands).
åldersbeständig plast & grålump är bra (mej veterligen är alla diff plaster fullgoda)K Kojfabriken skrev:Var ju en himla tur att du reagerade i tid. Har redan vart och köpt grålumppapp som jag tänkte använda.
Mao. Är det fuktspärr som gäller och ingenting annat.
Frågan är då. Kan jag använda ett skikt diff-plast under ett skikt grålumppapp istället för att köpa fuktspärrande golvfoam? (Så slipper jag åka in till stan igen och kan använda det jag har till hands).
det har du verkligen inte gjort, vanligt golvfoam är inget som ska ligga under ett massivt golv.