Vi har nytt hus sedan ett par månader och upptäckte nästan direkt en fuktskada. Denna ska nu fixas av försäkringsbolaget. Vårt fina holländska parkettgolv som vi tänkt slipa upp stryker med och ersätts med annat golv. Tänker att jag idag kan hitta ett liknande golv, fast i klickfunktion och att det ändå blir fint. Dock har vi en öppen spis med en jättefin marmorskiva framför. Skarven mellan golv och marmor är idag fantastiskt fin utan fula silverbleck eller liknande. Hur kan man lösa detta när vi gör om. Misstänker att ett klickgolv inte kommer se lika härligt ut i skarven..mer som om att det inte är riktigt klart. Svårt att få till den mjuka fina skarven som är idag. Tacksam för alla idéer!

Varför ska ni ersätta ett riktigt parkettgolv med ett klickgolv? Det låter i mina öron lite märkligt?

Fuktskadan är under golvet och försäkringsbolaget ersätter upp till 500 kr/kvm. Stort golv dessutom. Typ 70 kvm. Holländsk parkett finns idag som klick och är helt ok tycker jag..men inte samma känsla så klart. Vad hade du i åtanke?

Jag skulle ta en diskussion med försäkringsbolaget om det är som så att du har massiva parkettstavar.
Värdet på en massivstav läggning är 1500-2000:-/m2 beroende vart du bor.
Hantverkare (läs snickare) har en förkärlek till lamellgolv (i vanligt tal parkettgolv) eftersom de inte kan lägga massiv stav detta är ett hantverk som golvläggare gör. Om de måste leja bort det så förlorar dom pengar osv... därav föreslår det nästan alltid att byta ut massivt till lamell (eftersom det är enklare och snabbare att lägga).

BirgitS
M Mje1976 skrev:
Skarven mellan golv och marmor är idag fantastiskt fin utan fula silverbleck eller liknande. Hur kan man lösa detta när vi gör om. Misstänker att ett klickgolv inte kommer se lika härligt ut i skarven..mer som om att det inte är riktigt klart. Svårt att få till den mjuka fina skarven som är idag.
Välkommen till forumet!

Foto på hur det ser ut idag kan nog underlätta.

M Mje1976 skrev:
Fuktskadan är under golvet och försäkringsbolaget ersätter upp till 500 kr/kvm. Stort golv dessutom. Typ 70 kvm. Holländsk parkett finns idag som klick och är helt ok tycker jag..men inte samma känsla så klart. Vad hade du i åtanke?
Det jag undrade var varför det inte skulle återställas till riktig parkett, men det är alltså en ekonomisk fråga.

Lika snyggt som den fris ni har idag vet jag ärligt talat inte hur det går att få till. Det är antingen lister eller mjukfog som gäller.

Man får ju aldrig full ersättning för nånting så även om det är parkett så är det väl åldersavdrag och det som återstår är väl vad som räcker till ett normalt golv idag. Vill man ha likadant golv igen så får man nog betala mellanskillnaden själv vilket i de flesta fall går alldeles utmärkt men då måste man ju föra en dialog med fb och påtala detta.

• Gilla
Torkad gubbe
  • Laddar…
Bild på nuvarande golv

• Del av ett rum med gammalt trägolv intill en matta med mögel eller fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart vi kan lägga till och få stavparkett, men eftersom golvet är så stort blir det väldigt dyrt. Trist med tanke på att en slipning och vaxning skulle landat på 10 000.

BirgitS
Det ser ut att ha gått en hel del flisor längs kanten och det ser mest ut som att man bara har sågat upp ett hål som har rätt storlek och lagt ner plattorna där. Det är nog inte några ursprungliga marmorplattor för då hade man nog lagt parketten med en fris runt marmorn som mexitegel antog att det var. Visa golvläggaren fotot och hör vad hen tycker.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Marmorn är original från 1961. Det ör svårt att visa på en bild, men varje ändkant på en stav är liksom mjukt slipad och ligger fint dikt an marmorn. Hur detta är utfört har jag ingen aning om..kanske tiden som gjort sitt. Men tänker bara att en såg och ett klickgolv kommer ge en rå, ful kant.

BirgitS
Okej. Kan kanten vara filad och sandpapprad?
Golv som läggs flytande, som man normalt gör med klickgolv, rör sig över årstiderna och man behöver mellanrum runt golvet så att det kan växa på sensommaren och krympa på senvintern, och då har man en list för att inte få ett mellanrum som skräp ramlar ner i och man fastnar i med tårna.

Men är det inte rätt flisigt runt om eller är det bara som det ser ut på bilden?

Hm. Det var ju inte en så fin fris som jag trodde :rolleyes:.

Är fuktskadan så stor att den verkligen är under hela golvet då?

är väl bara att lägga klickgolvet med mellanrum mot marmorn som är 5-10 cm eller något, och sen använder ni bitar från ett massivt golv (antingen om ni sparar bitar från det ni slänger ut, eller så kan man hitta relativt billigt på blocket), och lägger en fris? så behöver ni inte oroa er över fula kanter på klicket.

Det blir väl kanter på klickgolvet mot frisen isåfall eller hur menar du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.