hej jag lade nytt laminatgolv i våras och det knakar när man går på det skall man acceptera detta?
Det är tarkett soundlogic med färdig skumm matta under. Det har alltid knakat men trodde att det skulle ge sig med tiden, men tyvärr inte.
Det är tarkett soundlogic med färdig skumm matta under. Det har alltid knakat men trodde att det skulle ge sig med tiden, men tyvärr inte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är svårt att kommentera utan att veta vad som finns under laminaten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad finns under frigoliten?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Även om frigolit finns i olika hållfasthetsklasser bör det inte ha någon betydelse i detta fall. Problemen måste ha med laminatgolvets utformning att göra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Knakningarna uppstår möjligen för att frigoliten har blivit komprimerad, så att golvet inte är stumt. Om det stämmer är lösningen att byta ut frigoliten mot nyare (och helst av högre hållfasthetsklass).
Är inte spånet som knakar, det är laminatgolvet. Golvet är annars väldigt stumt och betydligt stabilare än ett som ligger på reglar.J justusandersson skrev:
Sen är det absolut inte någon idé att byta frigoliten. Aldrig att jag river upp 80m2 golv för att komma åt plattan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag förstår att det är laminaten som knakar. Den enda rimliga förklaring till det som jag kan komma på är att underlaget trots allt inte är helt stumt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Spånskivor är känsliga för långtidslaster. Det räcker med att titta på en bokhylla där planen består av fanerad spånskiva och är lite för breda. Men i TS fall finns inga reglar, utan golvet ligger flytande ovanpå frigolit. Jag skulle försöka väga av golvet för att se hur jämnt det är.
