Q
hej jag lade nytt laminatgolv i våras och det knakar när man går på det skall man acceptera detta?

Det är tarkett soundlogic med färdig skumm matta under. Det har alltid knakat men trodde att det skulle ge sig med tiden, men tyvärr inte.
 
Q
Så här låter det
 
Det är svårt att kommentera utan att veta vad som finns under laminaten.
 
Q
J justusandersson skrev:
Det är svårt att kommentera utan att veta vad som finns under laminaten.
Spånskivor som ligger flytande på frigolit, sen är det en gamal golvmatta sen laminatgolvet.
 
Vad finns under frigoliten?
 
Q
J justusandersson skrev:
Vad finns under frigoliten?
Betongplattan
 
Även om frigolit finns i olika hållfasthetsklasser bör det inte ha någon betydelse i detta fall. Problemen måste ha med laminatgolvets utformning att göra.
 
Bekanta hade spån på frigolit, hus från sent 70 tal, det knakade överallt, mest där man vanligtvis går. Frigoliten har tyckts ihop med tiden.
 
Q
Isakare Isakare skrev:
Bekanta hade spån på frigolit, hus från sent 70 tal, det knakade överallt, mest där man vanligtvis går. Frigoliten har tyckts ihop med tiden.
Men det är inte spånskivan som knakar, det är de nya laminatgolvet.
 
Knakningarna uppstår möjligen för att frigoliten har blivit komprimerad, så att golvet inte är stumt. Om det stämmer är lösningen att byta ut frigoliten mot nyare (och helst av högre hållfasthetsklass).
 
Q
J justusandersson skrev:
Knakningarna uppstår möjligen för att frigoliten har blivit komprimerad, så att golvet inte är stumt. Om det stämmer är lösningen att byta ut frigoliten mot nyare (och helst av högre hållfasthetsklass).
Är inte spånet som knakar, det är laminatgolvet. Golvet är annars väldigt stumt och betydligt stabilare än ett som ligger på reglar.

Sen är det absolut inte någon idé att byta frigoliten. Aldrig att jag river upp 80m2 golv för att komma åt plattan.
 
Jag förstår att det är laminaten som knakar. Den enda rimliga förklaring till det som jag kan komma på är att underlaget trots allt inte är helt stumt.
 
J justusandersson skrev:
Jag förstår att det är laminaten som knakar. Den enda rimliga förklaring till det som jag kan komma på är att underlaget trots allt inte är helt stumt.
Eller att underlaget är stumt men inte tillräckligt plant.
 
Jag tror på inte plant.

Kompisen bytte golv i sitt kök nyligen, spån reglat cc 60. Spånet hängde mellan reglarna, som mest 35 mm där man stått mycket i köket.
Huset från 1978.
 
Spånskivor är känsliga för långtidslaster. Det räcker med att titta på en bokhylla där planen består av fanerad spånskiva och är lite för breda. Men i TS fall finns inga reglar, utan golvet ligger flytande ovanpå frigolit. Jag skulle försöka väga av golvet för att se hur jämnt det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.