2 489 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Trägolv på betongplatta
Jag har ett gammalt trägolv jag vill lägga på en isolerad betongplatta. Jag har fått rådet av några att gjuta in träreglar i betongen och spika golvet i dem, men att gjuta in trä i betong känns som en no-no (gäller väl även isolerad platta?)
Så nu leker jag med några andra idéer:
- Gjuta in stålreglar och spika (eller i värsta fall skruva?) i dem. Går det? Är det någon poäng - de är ju U-formade...
- Lägga golvet flytande och limma bräderna i varandra
- Limma golvet mot plattan
- Skruva eller spika bräderna i betongen (känns läskigt med golvvärmen - men den ligger under armeringen några cm ner)
All feedback mycket välkommen!
Så nu leker jag med några andra idéer:
- Gjuta in stålreglar och spika (eller i värsta fall skruva?) i dem. Går det? Är det någon poäng - de är ju U-formade...
- Lägga golvet flytande och limma bräderna i varandra
- Limma golvet mot plattan
- Skruva eller spika bräderna i betongen (känns läskigt med golvvärmen - men den ligger under armeringen några cm ner)
All feedback mycket välkommen!
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det saknas lite information för bra råd, t.ex. aktuell golvyta, hur ser det gamla golvet ut (profil, mått etc), hur högt får det nya golvet bygga på höjden ovanför betongen?
Det går lätt att fästa träreglar i betongen med spikplugg (det heter så men är egentligen skruvar) genom att borra genom reglarna. Golvvärmerören kan vara ett problem. Jag skulle lägga vanlig underlagspapp mellan betong och reglar. Alternativet till det är att lägga golvet flytande, men det beror på golvbrädornas form och material om det är lämpligt. Övriga alternativ är tveksamma.
Det går lätt att fästa träreglar i betongen med spikplugg (det heter så men är egentligen skruvar) genom att borra genom reglarna. Golvvärmerören kan vara ett problem. Jag skulle lägga vanlig underlagspapp mellan betong och reglar. Alternativet till det är att lägga golvet flytande, men det beror på golvbrädornas form och material om det är lämpligt. Övriga alternativ är tveksamma.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns inget behov av ångspärr på en isolerad betongplatta i ett uppvärmt utrymme.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden