3 105 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Lägga om vinylgolv
Hej har nyss lagt ett Pergo vinylgolv och hade sån där isoleringskiva under som man har för golvvärme för att få upp höjden på golvet.
Nu så visar de sig att man sjunker om man lägger vilkten på hälen och tycker de är obekvämt, går det att plocka upp det och lägga form istället och lägga på det igen? Kostade 5k och är bara timmar gammal ät så är lite surt .
Nu så visar de sig att man sjunker om man lägger vilkten på hälen och tycker de är obekvämt, går det att plocka upp det och lägga form istället och lägga på det igen? Kostade 5k och är bara timmar gammal ät så är lite surt .
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Du har lagt tunn vinyl ovanpå cellplast?
Är det spårad cellplast för golvvärme?
Har du golvvärme också?
Är det spårad cellplast för golvvärme?
Har du golvvärme också?
Reflektorskiva kallas det, är någonslags cellplast . Den är heltslät och är till för om man skall ha golvvärmefolie, men jag har ingen golvvärme.Johannes Carlsson skrev:
Är Pergo vinyl klick golv
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Då är jag med. Vinylgolv är väldigt flexibla och böjbara, därför blir det så när du har lagt det på cellplast.
A1: Man kan lägga du en plywood mellan vinylgolvet och cellplasten
A2: byt ut cellplasten mot golvspån eller annan skiva i lämplig tjocklek.
A3: byt ut vinylgolvet mot ett styvare golv
A1: Man kan lägga du en plywood mellan vinylgolvet och cellplasten
A2: byt ut cellplasten mot golvspån eller annan skiva i lämplig tjocklek.
A3: byt ut vinylgolvet mot ett styvare golv
Sån här skiva har jag.
https://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Tillbehoer/Reflektorskiva-6-mm.htm
Funderar på om man skall lägga vanlig froam istället och leva med nivåskillnaden eller kan man lägga en masonitskiva i botten? Måste man isåfall fästa den eller går de ha löst.
https://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Tillbehoer/Reflektorskiva-6-mm.htm
Funderar på om man skall lägga vanlig froam istället och leva med nivåskillnaden eller kan man lägga en masonitskiva i botten? Måste man isåfall fästa den eller går de ha löst.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är bara att lägga dit.
Skall ge de någon dag och se om jag vänjer mig. men jag inbillar mig att de är mjukare där man gått mycket, tror isoleringen tappar sin hårdhet om de en gång blivit för hårt pressat.Johannes Carlsson skrev:
Men lägga på en masonit och en tunn foam låter som de bästa alternativet, om de nu går att plocka upp de utan att ha sönder så bör de gå fort om man bara märker upp dem vart de skall ligga.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Plocka upp dom i ett mönster, då är det bara att lägga på hög, sen gör du bara baklänges när du lägger tillbaka dom
Det finns 5mm undergolvsplattor i träfiber, de är betydligt hårdare än cellplast.
https://www.hornbach.se/shop/SKANDO...er-790x590x5-mm/7114485/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/SKANDO...er-790x590x5-mm/7114485/artikel-detaljer.html
Klicka här för att svara