Hej!
Håller tillsammans med sambon på att renovera en gammal lägenhet, och har mitt i parkettgolvet i matrummet fått riva upp en del parkett och lägga i hel plank (det gamla undergolvet var sprucket). Nu när vi ska limma tillbaka parketten märker vi att plankorna är något välvda och parketten vobblar som på bilderna. Hur löser vi enklast detta? Slipar ner ojämnheterna? Fyller ut med spackel innan vi limmar? Limma med annat än trälim som 'fyller' bättre?
Hela golvet ska slipas när detta är färdigt, i nuläget är nivåskillnaden mellan gamla golvet och lagade området knappt märkbar.
Tacksamma för alla produktiva tips, ännu bättre om de passar studentbudgeten! (golvläggare går alltså bort. det är ju kul att fixa även med tummen mitt i handen
)
Håller tillsammans med sambon på att renovera en gammal lägenhet, och har mitt i parkettgolvet i matrummet fått riva upp en del parkett och lägga i hel plank (det gamla undergolvet var sprucket). Nu när vi ska limma tillbaka parketten märker vi att plankorna är något välvda och parketten vobblar som på bilderna. Hur löser vi enklast detta? Slipar ner ojämnheterna? Fyller ut med spackel innan vi limmar? Limma med annat än trälim som 'fyller' bättre?
Hela golvet ska slipas när detta är färdigt, i nuläget är nivåskillnaden mellan gamla golvet och lagade området knappt märkbar.
Tacksamma för alla produktiva tips, ännu bättre om de passar studentbudgeten! (golvläggare går alltså bort. det är ju kul att fixa även med tummen mitt i handen
Skulle köpa ny parkett. Inte värt att laga. Av bilder så tycker jag det ser ut som ”vanlig” parkett. Hur hade du tänkt laga golvet?
Hur stort är golvet?
Parkettgolvet ni har brutit upp är ett lamellgolv, dvs ett plywoodgolv med en slityta av finare trä. Håller med systernett att det bör vara enklare att ersätta befintligt golv med ett likvärdigt nytt. Risken att stavarna ni försöker limma, lossnar eller hamnar fel är stor.
Det säljs tunna parkettstavar på matta typ som mosaik som klistras i underlaget. Vet dock inte hur pass mycket det klistret bygger.
Med hyra av slipmaskin och ytbehandling kanske ni når liknande kostnader som ett nytt golv.
Parkettgolvet ni har brutit upp är ett lamellgolv, dvs ett plywoodgolv med en slityta av finare trä. Håller med systernett att det bör vara enklare att ersätta befintligt golv med ett likvärdigt nytt. Risken att stavarna ni försöker limma, lossnar eller hamnar fel är stor.
Det säljs tunna parkettstavar på matta typ som mosaik som klistras i underlaget. Vet dock inte hur pass mycket det klistret bygger.
Med hyra av slipmaskin och ytbehandling kanske ni når liknande kostnader som ett nytt golv.
Hejhej!
Vi försöker klara oss utan att behöva lägga ett nytt golv, av olika anledningar. Det är bara denna begränsade del av golvet som varit skadad, och det känns som att vår lösning bör fungera.
Frågan är mest hur vi enklast skulle få parkettstavarna att ligga plant på nya undergolvet - genom att slipa undergolvet plant, spackla (och i så fall med vad) eller limma med något fylligare än rent trälim (trälim/sågspån, golvfog...?).
Nivåskillnaden till orginalgolvet bredvid kommer vara marginell och förhoppningsvis obetydlig efter slipning (som är nödvändig i andra rum i lägenheten, oavsett vad vi gjort med detta golv!)
Vi försöker klara oss utan att behöva lägga ett nytt golv, av olika anledningar. Det är bara denna begränsade del av golvet som varit skadad, och det känns som att vår lösning bör fungera.
Frågan är mest hur vi enklast skulle få parkettstavarna att ligga plant på nya undergolvet - genom att slipa undergolvet plant, spackla (och i så fall med vad) eller limma med något fylligare än rent trälim (trälim/sågspån, golvfog...?).
Nivåskillnaden till orginalgolvet bredvid kommer vara marginell och förhoppningsvis obetydlig efter slipning (som är nödvändig i andra rum i lägenheten, oavsett vad vi gjort med detta golv!)
Har lite svårt att förstå på bilderna - är det som gissas ovan ett vanligt lamellgolv (dvs. ett lamellgolv uppbyggt av trä längst upp limmat mot en eller två lager av annat trä eller plywood?) eller är det massiva trästavar som sedan har lagts i ett vanligt 3-stavsmönster?
Ni har alltså själva lagt de räfflade plankorna som visas på den sista bilden?
Svaret kan ju i så fall vara att lägga golvspån istället, vilket man ju normalt skulle ha som underlag om man ska limma stavparkett bit för bit. Om inte, och dessa plankor du pratar om är välvda så är ju frågan varför de är välvda? Ni har ju lagt dem själva säger du?
Ni har alltså själva lagt de räfflade plankorna som visas på den sista bilden?
Svaret kan ju i så fall vara att lägga golvspån istället, vilket man ju normalt skulle ha som underlag om man ska limma stavparkett bit för bit. Om inte, och dessa plankor du pratar om är välvda så är ju frågan varför de är välvda? Ni har ju lagt dem själva säger du?
Eller varför inte konstruktionsplywood som finns i flera tjocklekar? Golvspån brukar vara 22 mm tjocka och frågan är om inte totala tjockleken på lamellgolvet är 22 mm.N noupe skrev:
Det kommer förstås finnas ett frågetecken kring hållbarheten i ett omlimmat lamellgolv. Om undergolvet sviktar finns risk att stavarna lossnar med tiden.
Hej på er, tack för funderingarna! Det är nog helt riktigt ett lamellgolv, dessvärre 20mm tjockt. De räfflade plankorna var det enda bygghandeln hade som inte var alldeles för tunnt eller tjockt (vilket en skiva hade blivit). Vi hoppas på detta sätt kunna spara en del av slitskiktet så det kan slipas om flera gånger (och hålla i ytterligare många år). Plankorna är eventuellt svagt välvda för att de egentligen ska fylla någon annan funktion - typ väggpanel eller dylikt..
Hur,mycket tryck tror ni behövs vid limning av parketten, vanligt trälim? räcker det med 5kg?
Hur,mycket tryck tror ni behövs vid limning av parketten, vanligt trälim? räcker det med 5kg?
Jag hade kört dem där bitarna genom en planhyvel först så att ”välvningen” försvann. Vissa seriösa bygghandlare har sådana att bistå med. Hade sedan lagt dessa brädor i parkett lim. Är typ som kontaktlim bör finnas i din välsorterade golv butik. Eftersom golvet endå skall slipas och lackas har ju planhyvlingen ingen betydelse. Om det blir en nivå skillnad mellan det nya och gammla hade jag använt ett byggspackel först... finns dock en risk att dem nya brädorna och dem gamla kommer glipa isär.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
OK, oavsett vad det är för golv så har ni ju lyckats få loss massiva trästavar. Man behöver inget tryck för att limma stavar. Det görs med parkettlim stav för stav, som sagt vanligtvis på golvspån eller motsv.
Vad är det för golv som ses till höger i vad som verkar vara ett kök? Det ser högre ut.
Hur stor är egentligen lägenheten? Eller ytan som är täckt av detta golv.
Jag har svårt att se hur detta ska gå att lösa smärtfritt. Jag hade antingen gjort en nivåskillnad på någon plats om det är möjligt, eller primärt hade jag tagit upp allt golv och lagt nytt. Antingen ny lamellparkett som då ej behöver golvspån eftersom det kan läggas på existerande reglar, eller lagt golvspån först om nu stav för stav ska limmas. Vanliga trestavs lamellparkettgolv är inget märkvärdigt och det kan köpas för relativt humana priser. Då behöver ni inte slipa det heller. Jag hade förstått om ni haft en fint fiskbensparkett eller annat mönster, men nu är det ju bara ett 3-stavs golv som enkelt kan ersättas.
Vad är det för golv som ses till höger i vad som verkar vara ett kök? Det ser högre ut.
Hur stor är egentligen lägenheten? Eller ytan som är täckt av detta golv.
Jag har svårt att se hur detta ska gå att lösa smärtfritt. Jag hade antingen gjort en nivåskillnad på någon plats om det är möjligt, eller primärt hade jag tagit upp allt golv och lagt nytt. Antingen ny lamellparkett som då ej behöver golvspån eftersom det kan läggas på existerande reglar, eller lagt golvspån först om nu stav för stav ska limmas. Vanliga trestavs lamellparkettgolv är inget märkvärdigt och det kan köpas för relativt humana priser. Då behöver ni inte slipa det heller. Jag hade förstått om ni haft en fint fiskbensparkett eller annat mönster, men nu är det ju bara ett 3-stavs golv som enkelt kan ersättas.
Jag tror dessvärre inte på lösningen av undergolv ni valt. Om inte plankorna legat och torkat typ 3 månader inomhus är det troligtvis inte snickeritorrt och det kommer krympa. Att plankor slår sig är väldigt vanligt och det är därför lamellkonstruktion brukar användas för flytande golv. Lyckas ni inte få fast plankorna i golvet ordenligt kommer de slå sig. Risken är överhängande att undergolvet kommer röra på sig och stavarna lossnar.O OttoH skrev:De räfflade plankorna var det enda bygghandeln hade som inte var alldeles för tunnt eller tjockt (vilket en skiva hade blivit). Vi hoppas på detta sätt kunna spara en del av slitskiktet så det kan slipas om flera gånger (och hålla i ytterligare många år). Plankorna är eventuellt svagt välvda för att de egentligen ska fylla någon annan funktion
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



