Hej,

Jobbar med golvet mitt och det är minst sagt frustrerande. Tänker imorgon försöka
sammanfoga dom första två golven och undrar om jag har tänkt rätt?

Jag har lagt gröna plankor i högra rummet först för att sedan lägga röda plankor för att mötas i tröskeln där jag försöker haka ihop med plankorna. Jag är skeptiskt till att det kommer bli en perfekt match så tar gärna emot tips hur någon har löst det eller brukar göra. Eller tänker jag kanske rätt?

Jag har räknat på det och skulle ev. kunna justera höjden lite på första plankan (röd som inte är lagt ännu) men det kanske jag kan göra med kilar istället då jag inte tror det kommer handla om några många mm.

Berätta gärna hur ni skulle ha gjort om ni hade haft samma scenario som i bilden, för att uppnå tröskellöst.
Skiss av golvlayout med gröna och röda plankor som ska sammanfogas vid tröskeln mellan två rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hadde börjat med rummet längst ner.

Det är kanske klen tröst nu men enklast vore nog att lägga ”blåa rummet” först. Då hade det blivit ett sjok som delades upp i två istället för två som ska gå ihop till ett. Men det borde väl bli bra ändå, bara mät så att du börjar med rätt bredd i röda rummet. Borde vara samma bredd som första brädan du la i gröna rummet. Om det inte är jätterum kan du maka lite på hela det röda golvet om det felar några millimeter åt endera hållet när du är framme vid det blåa. Den justeringen döljs sedan av golvsockel.

V vanpire skrev:
Inte riktigt säker på hur du menar men att ha tröskellöst när det är två olika golv som möts är svårt.
Kanske en sån här?

[länk]
Varför skulle det vara så svårt? Är ute efter tröskellöst i första hand.

Ja, uppenbarligen så fattade jag inte vad du menade så jag lägger mig!

Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är kanske klen tröst nu men enklast vore nog att lägga ”blåa rummet” först. Då hade det blivit ett sjok som delades upp i två istället för två som ska gå ihop till ett. Men det borde väl bli bra ändå, bara mät så att du börjar med rätt bredd i röda rummet. Borde vara samma bredd som första brädan du la i gröna rummet. Om det inte är jätterum kan du maka lite på hela det röda golvet om det felar några millimeter åt endera hållet när du är framme vid det blåa. Den justeringen döljs sedan av golvsockel.
Tack det stärker mina planer. Jag lär mig eftersom du har nog rätt när det gäller var jag skulle börjat med detta hehe. Trodde rummen skulle kunna ses som likvärdiga dock har jag fått erfara att det är många saker man inte kan lita på.

V vanpire skrev:
Ja, uppenbarligen så fattade jag inte vad du menade så jag lägger mig!
Ok jag var kanske lite otydlig - godnatt!

D Drsnuggels skrev:
Tack det stärker mina planer. Jag lär mig eftersom du har nog rätt när det gäller var jag skulle börjat med detta hehe. Trodde rummen skulle kunna ses som likvärdiga dock har jag fått erfara att det är många saker man inte kan lita på.
Är du bara noggrann så går det bra ändå, bara onödigt besvärligt :) Har gjort motsvarande med ett massivt trägolv skruvat i underlaget. Gick inte på något annat sätt. Kontrollmätte måååånga gånger under läggningen och när rummen gick ihop så stämde det fint.

Är du bara noggrann så går det bra ändå, bara onödigt besvärligt :) Har gjort motsvarande med ett massivt trägolv skruvat i underlaget. Gick inte på något annat sätt. Kontrollmätte måååånga gånger under läggningen och när rummen gick ihop så stämde det fint.
Jo ångrar mig nästan nu lite. För det innebär att båda sidorna måste läggas helt rakt också, inte sant? Vet att det gröna inte är 100% rakt.

Ja allt behöver vara i bra vinkel. Eller så blir det lika snett överallt. Har du marginal nog runt det gröna för att skuffa det rakt kanske? Går med kofot (med skydd mot anliggningsytor) så länge socklar inte är på plats.

Ja allt behöver vara i bra vinkel. Eller så blir det lika snett överallt. Har du marginal nog runt det gröna för att skuffa det rakt kanske? Går med kofot (med skydd mot anliggningsytor) så länge socklar inte är på plats.
Får testa skuffa :)

Man skulle inte kunna lägga det röda golvet från där grönt tar slut och sedan upp till röd rums vägg baklänges?

D Drsnuggels skrev:
Får testa skuffa :)

Man skulle inte kunna lägga det röda golvet från där grönt tar slut och sedan upp till röd rums vägg baklänges?
Det beror på om golvmodellen funkar att lägga baklänges. Har inte provat men från de som gjort det har jag hört att det är bra mycket bökigare att få ihop ”klicken”.

En till fråga. Limmar du när bräderna mäts eller hur gör du? Mina bräder kommer att behöva kapas hälften av bredden (dvs det är hälften som stannar i väggen och resten som går genom passagen mellan rummen (tröskelområdet),

D Drsnuggels skrev:
En till fråga. Limmar du när bräderna mäts eller hur gör du? Mina bräder kommer att behöva kapas hälften av bredden (dvs det är hälften som stannar i väggen och resten som går genom passagen mellan rummen (tröskelområdet),
Hmm, inte säker på vad du menar. Tänker du där grönt och rött möts i dörrhålet? Du behöver inte göra något speciellt där det går ihop, hela golvet läggs på samma sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.