Hej!

I ett sovrum på övervåningen (ca 10 kvm) har vi rivit ut plastmatta och masonitskivor och där under hittat ett undergolv av tunna och smala spontade brädor, troligtvis gran. Jag vill gärna ha brädgolv men skicket är aningen för dåligt så jag vill skruva ett nytt furugolv ovanpå. Det är inte ett alternativ att riva ut det gamla för att väggen till badrummet intill står på det samt att det är långa c/c avstånd mellan balkarna = bökigt. Spånskiva ovanpå byggir på för mycket.

Mina frågor är:
1) Kan man lägga det nya golvet i samma riktning som det gamla som är “rätt” vad gäller ljusinsläppet, om nej - varför inte?
2) Blir 15 mm tjockt golv bra?
3) Undergolvet är lite “vågigt” med största höjdskillnad ca 3-4 mm, hur jämnar jag ut det enklast och bäst och hur jämnt behöver det vara?

Tack på förhand :-)

• Gilla
Övv
  • Laddar…
F Fixerskan skrev:
Hej!

I ett sovrum på övervåningen (ca 10 kvm) har vi rivit ut plastmatta och masonitskivor och där under hittat ett undergolv av tunna och smala spontade brädor, troligtvis gran. Jag vill gärna ha brädgolv men skicket är aningen för dåligt så jag vill skruva ett nytt furugolv ovanpå. Det är inte ett alternativ att riva ut det gamla för att väggen till badrummet intill står på det samt att det är långa c/c avstånd mellan balkarna = bökigt. Spånskiva ovanpå byggir på för mycket.

Mina frågor är:
1) Kan man lägga det nya golvet i samma riktning som det gamla som är “rätt” vad gäller ljusinsläppet, om nej - varför inte?
2) Blir 15 mm tjockt golv bra?
3) Undergolvet är lite “vågigt” med största höjdskillnad ca 3-4 mm, hur jämnar jag ut det enklast och bäst och hur jämnt behöver det vara?

Tack på förhand :)
Jag skulle lägga i samma riktning. I något enstaka fall kan skarvarna sammanfalla, och just vid den infästningen kanske inte skruven tar ordentligt. Tror jag inte gör något. Slipa golvet först, så du får bort vallarna. Finna många fina golv runt 14-15mm.

V
Jag skulle lägga stegdämpare+klickgolv i samma riktning.

Tack för svaren hittils.

Finns det ingen annan och mindre jobbig metod att göra något åt ojämnheten än att slipa? Kommer nog inte ens åt med en golvslip där det är högst för att det är under snedtaket.

Vill inte lägga klickgolv utan ett brädgolv i furu.

Man kan jämna ut mindre delar med lumppapp i lager, undvik foam/skiva.

• Gilla
Fixerskan
  • Laddar…
Tack för svaren. Finns det någon nackdel med att skruva golvet i samma riktning som det gamla? Kan det bli ställvis stora springor exempelvis?

Golvknarr och beroende av årstid, massivt trä förändras mera än golvmaterial som byggs upp av flera skikt/material.

Skulle helt klart lägga det nya i motsatt riktning.
Risk att det nya blir vinglig med tiden.

• Gilla
Fixerskan
  • Laddar…
A A.G skrev:
Skulle helt klart lägga det nya i motsatt riktning.
Risk att det nya blir vinglig med tiden.
Jag tänker att det kan bli stora glipor där skarvarna sammanträffar men har inte erfarenhet eller kunskap för att veta säkert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.