3 303 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Några frågor om parkett
Hej!
Står inför en renovering om c:a 2 månader då vi bl.a. ska låta lägga nytt parkettgolv. Det rör sig om c:a 75m2 fördelat på 4 rum varav man kan säga att 3 sitter ihop med öppen planlösning. I köket är det idag klinker som ska tas bort och ersättas av parkett. I 3 av rummen (eller delarna) finns golvvärme.
Jag har läst en hel del här på forumet och det känns som att en oljad parkett som man behandlar med hårdvaxolja verkar vara det bästa alternativet. (?)
Det ska dock sägas att vi är en familj med två barn (5 och 7) och städning och underhåll är betydligt mer eftersatt än man skulle önska. Jag gissar på att ett oljat golv behöver hållas efter mer än ett lackat?
Har en liten lista med frågor som jag hoppas någon har erfarenhet av.
1. I vad ligger kvalitetsskillnaderna i olika parkettgolv? Säg att man har olika parketter från en välkänd tillverkare som Kährs, är det då skillnader i tålighet mellan olika träslag eller det bara estetiska faktorer som står för prisskillnaderna?
2. Har någon erfarenhet av märket Barlinek som säljs på Byggmax? Blev "bäst i test" för några år sedan men testet gäller endast hur tålig lacken är. Hur väl låssystem funkar är ju också relevant. Hittade också en tråd här på forumet som tyder på att kvaliteten har försämrats de senaste åren.
3. Om man hårdvaxar golvet. Behöver det ändå oljas vartannat år eller ska det vaxas om med samma intervall?
4. Är det stora prisvariationer på parkett (inom en och samma tillverkare) och vad är ett rimligt pris per m2 för ett golv av god kvalitet? (Har själv tänkt c:a 400:-m2)
5. Finns det någon fysisk butik i Stockholm med kunnig personal om detta (kunskapsnivån på mitt lokala byggvaruhus är en smula ojämn
)
6. Några andra synpunkter?
Tack på förhand!
Står inför en renovering om c:a 2 månader då vi bl.a. ska låta lägga nytt parkettgolv. Det rör sig om c:a 75m2 fördelat på 4 rum varav man kan säga att 3 sitter ihop med öppen planlösning. I köket är det idag klinker som ska tas bort och ersättas av parkett. I 3 av rummen (eller delarna) finns golvvärme.
Jag har läst en hel del här på forumet och det känns som att en oljad parkett som man behandlar med hårdvaxolja verkar vara det bästa alternativet. (?)
Det ska dock sägas att vi är en familj med två barn (5 och 7) och städning och underhåll är betydligt mer eftersatt än man skulle önska. Jag gissar på att ett oljat golv behöver hållas efter mer än ett lackat?
Har en liten lista med frågor som jag hoppas någon har erfarenhet av.
1. I vad ligger kvalitetsskillnaderna i olika parkettgolv? Säg att man har olika parketter från en välkänd tillverkare som Kährs, är det då skillnader i tålighet mellan olika träslag eller det bara estetiska faktorer som står för prisskillnaderna?
2. Har någon erfarenhet av märket Barlinek som säljs på Byggmax? Blev "bäst i test" för några år sedan men testet gäller endast hur tålig lacken är. Hur väl låssystem funkar är ju också relevant. Hittade också en tråd här på forumet som tyder på att kvaliteten har försämrats de senaste åren.
3. Om man hårdvaxar golvet. Behöver det ändå oljas vartannat år eller ska det vaxas om med samma intervall?
4. Är det stora prisvariationer på parkett (inom en och samma tillverkare) och vad är ett rimligt pris per m2 för ett golv av god kvalitet? (Har själv tänkt c:a 400:-m2)
5. Finns det någon fysisk butik i Stockholm med kunnig personal om detta (kunskapsnivån på mitt lokala byggvaruhus är en smula ojämn
6. Några andra synpunkter?
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
1- Passform, hur vinkelräta plankorna är, hur bra låssystemet är, om det i praktiken går att ft upp golvet helt.
Olika träslag är olika tåliga, furu och gran är mjuka, dvs. får lätt gropar och repor, medan ek är rätt hårt. Det finns en skala för det och det borde t.ex. Kährs och Tarkett ha uppgift om i golvspecifikationerna.
4. Ja
Har för mig att Kährs har standardparkett för ung. det priset.
5. Fick intrycket att folk på Colorama i Vällingby/Hässelby-området hade lite mer kunskap än på vanliga byggvaruhus. Fredells i Nacka (Sickla) brukar ha kunnig personal, gäller bara att man är där när rätt person jobbar.
För mig låter inte parkett, kök och barn som någon bra kombination. Klinker eller matta/plattor av plast eller linoleum i köksdelen är min rekommendation för jag skulle bli väldigt stressad av att hela tiden behöva tänka på att allt spill och kladd måste torkas upp på en gång.
Olika träslag är olika tåliga, furu och gran är mjuka, dvs. får lätt gropar och repor, medan ek är rätt hårt. Det finns en skala för det och det borde t.ex. Kährs och Tarkett ha uppgift om i golvspecifikationerna.
4. Ja
Har för mig att Kährs har standardparkett för ung. det priset.
5. Fick intrycket att folk på Colorama i Vällingby/Hässelby-området hade lite mer kunskap än på vanliga byggvaruhus. Fredells i Nacka (Sickla) brukar ha kunnig personal, gäller bara att man är där när rätt person jobbar.
Ja, ett lackat golv behöver man inte underhålla med mer än vanlig städning i kanske 20 år innan det behöver slipas och lackas om.S suprapappa skrev:
För mig låter inte parkett, kök och barn som någon bra kombination. Klinker eller matta/plattor av plast eller linoleum i köksdelen är min rekommendation för jag skulle bli väldigt stressad av att hela tiden behöva tänka på att allt spill och kladd måste torkas upp på en gång.
Tack BirgitS!
Åkte till Fredells idag och hade turen att prata med en väldigt kunnig säljare. Tog även en tur till Bauhaus och pratade först med en som inte visste någonting men fick sedan prata med hans kollega som snudd på hade doktorerat i golv
Är dock inte helt klokare....På Fredells förordades ett oljat golv och på Bauhaus ett lackat. Funderar dock på möjligheten till ett vinylgolv just i köket.
Någon som har erfarenhet av att ha vaxat sitt oljade golv?
Åkte till Fredells idag och hade turen att prata med en väldigt kunnig säljare. Tog även en tur till Bauhaus och pratade först med en som inte visste någonting men fick sedan prata med hans kollega som snudd på hade doktorerat i golv
Är dock inte helt klokare....På Fredells förordades ett oljat golv och på Bauhaus ett lackat. Funderar dock på möjligheten till ett vinylgolv just i köket.
Någon som har erfarenhet av att ha vaxat sitt oljade golv?
Ja jag har lagt Barlinek, dels ett askgolv i friggeboden och dels det där ekgolvet som vann hos Råd och rön. Båda var lätta att lägga men askgolvet var ju för några år sedan när man var tvungen att banka lite för att få ihop brädorna. Ekgolvet hade 5Gc-system så det är bara att trycka ihop med handkraft. Ekgolvet har ganska varierande träfärg så det blir rätt levande. Det finns också en del kvist som ger samma effekt. Tycker man inte om det ska man välja ett annat mer homogent golv.S suprapappa skrev:
Efter mycket velande här hemma föll valet till slut på Kärhs Verona 2-stav lackat. Nackdelen och det som dessa golv ibland får kritik för är att det relativt lätt blir märken, inget som vi egentligen märkt av. Det är också en stor skillnad i känsla av ett riktigt parkettgolv jämfört med ett laminat. Men jag jag har läst många inlägg här på BH med folk som är väldigt nöjda med sina Barlinek från Byggmax också.
I kök skulle jag faktiskt undvika trägolv, spill och smuts gör att det slits snabbare. Linoleummatta finns idag i många snygga varianter och är nära nog nästan outslitliga i ett hemmahushåll. Dessutom lättskött. Vi har klinkers som är lättskött men oförlåtligt om man tappar något. Klinker kräver nästan också golvvärme för att vara bekvämt.
I kök skulle jag faktiskt undvika trägolv, spill och smuts gör att det slits snabbare. Linoleummatta finns idag i många snygga varianter och är nära nog nästan outslitliga i ett hemmahushåll. Dessutom lättskött. Vi har klinkers som är lättskött men oförlåtligt om man tappar något. Klinker kräver nästan också golvvärme för att vara bekvämt.
En ny fundering...parkett ändrar ju oftast färg med åldern och vad jag förstår så gulnar en ekparkett något. Jag är tyvärr inte så förtjust i att det blir gulare...
Tycker denna är väldigt snygg nu https://www.kahrs.com/sv-se/floors/kahrs-original/european-naturals-collection/ek-glenmore/
Men skulle det då vara klokare att köra på en som är mer grå för att kanske hamna mer åt den ovan? (färgmässigt) när den åldras. https://www.kahrs.com/sv-SE/golv/ek-verona
Det kanske är omöjligt att sia om men hoppas det finns någon expert
Tycker denna är väldigt snygg nu https://www.kahrs.com/sv-se/floors/kahrs-original/european-naturals-collection/ek-glenmore/
Men skulle det då vara klokare att köra på en som är mer grå för att kanske hamna mer åt den ovan? (färgmässigt) när den åldras. https://www.kahrs.com/sv-SE/golv/ek-verona
Det kanske är omöjligt att sia om men hoppas det finns någon expert
Klicka här för att svara