4 099 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Var börja lägga golv?
Vi hade ett sådant golv på firman i fjol. Det torkade lite ojämnt, skillde en till två millimeter i bredd på plankorna efter några veckor. Fick lägga om hela golvet, plankorna som var överblivna och fortfarande i plast var då som minst en millimeter bredare och som mest tre millimeter bredare. En cm i rörelsemån räcker inte i det fallet.D Drsnuggels skrev:Oj nej det har jag inte gjort. Jag är lekman personifierad i dagsläget men antar att det måste gå å andra sidan har jag bara erfarenhet av limmade golv. Dålig konstruktion annars må jag säga. Jag hade tänkt hålla mig till 1cm rörelsefog. Dock har jag inte läst på tillräckligt så det kanske kommer att ändras. Har du någon idé kring hur många mm ?
UPDATE: Hittade från Kährs instruktionshandbok "För 15 mm lamellparkett med Woodloc® 5S är den maximala golvbredden 25 m och för 13 mm lamellparkett är bredden 15 m." HALLEN på bilden mäter 7-8m. Längden från Rum 2 övre vägg ner till Rum 3 nedre vägg är ca 8-9 m. Så jag antar att jag klarar mig med marginal? Står även på Kährs att man kan lägga 75% större ytor med deras 5S-system så jag verkar haft tur om det tidigare varit ett problem.
Okej, låter trist. Hur ser din uträkning ut (om det går att visa i siffror) att 10mm inte räcker eller vilket mått som är mer rimligt?Cheesen skrev:
Vi hade ett sådant golv på firman i fjol. Det torkade lite ojämnt, skillde en till två millimeter i bredd på plankorna efter några veckor. Fick lägga om hela golvet, plankorna som var överblivna och fortfarande i plast var då som minst en millimeter bredare och som mest tre millimeter bredare. En cm i rörelsemån räcker inte i det fallet.
"Rörelsefogens storlek, i mm, kan räknas fram med formeln: 1,5 mm/meter golvbredd. Ett rum med en bredd av 4 m skall alltså ha en rörelsefog runt om på 4 x 1,5 mm = 6 mm mellan golv och alla fasta föremål. Av praktiska skäl är det bekvämt att räkna med 10 mm rörelsefog för golvbredder mindre än 6 m." (Kährs handbok) Endast hallen är större än 6m i bredd , räcker det inte med att köra den på 8mx1,5+12mm och resten 10mm?D Drsnuggels skrev:
Vill minnas att plankorna var runt 20 cm breda, om då varje planka krymper 2mm så krymper golvet 10mm/m(1%) i vårt fall torkade plankorna så mycket att sponten gick helt isär vid ett ytterhörn. Glepan i golvet var nära två cm, golvet var runt 30 kvadrat, skulle tippa på ca 6x5 m.D Drsnuggels skrev:
Nu kan det ju vara så att golvet vi fick av Kährs inte var direkt snickeritort och kunden behövde ha sitt golv i går. Men faktum kvarstår att. Plankorna kan krympa/svälla enormt mycket.
Alright. Jag kommer att ha haft plankorna inomhus minst 48h innan läggning, hoppas jag kan undvika dylika problem- allt annat vore en katastrof!Cheesen skrev:
Vill minnas att plankorna var runt 20 cm breda, om då varje planka krymper 2mm så krymper golvet 10mm/m(1%) i vårt fall torkade plankorna så mycket att sponten gick helt isär vid ett ytterhörn. Glepan i golvet var nära två cm, golvet var runt 30 kvadrat, skulle tippa på ca 6x5 m.
Nu kan det ju vara så att golvet vi fick av Kährs inte var direkt snickeritort och kunden behövde ha sitt golv i går. Men faktum kvarstår att. Plankorna kan krympa/svälla enormt mycket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Med golvets bredd menar Kährs tvärs golvplankorna och som du har skrivit är då bredden från övre väggen i rum 2 till undre väggen i rum 3 vilket är 9 meter och det innebär att du behöver 14 mm rörelsefog längs alla väggar som går i vågrät riktning på din ritning, t.ex. långsidorna i hallen, dvs. vanliga golvsocklar fungerar inte utan du behöver extra tjocka. Avståndet gäller även runt trappans stödjepunkter.D Drsnuggels skrev:"Rörelsefogens storlek, i mm, kan räknas fram med formeln: 1,5 mm/meter golvbredd. Ett rum med en bredd av 4 m skall alltså ha en rörelsefog runt om på 4 x 1,5 mm = 6 mm mellan golv och alla fasta föremål. Av praktiska skäl är det bekvämt att räkna med 10 mm rörelsefog för golvbredder mindre än 6 m." (Kährs handbok) Endast hallen är större än 6m i bredd , räcker det inte med att köra den på 8mx1,5+12mm och resten 10mm?
Jag rekommenderar att du hör med Kährs kundtjänst för att få detta godkänt, för om det strider mot deras regler så gäller inte garantin.
Jag hade nog lagt hallen och fortsatt in i rum 2 och 3 och sen tagit rum ett för sig. Smått omöjligt att mäta sig fram till lämplig bredd på startplanka för att det ska funka ut i hallen och övriga rum.
Vill ju till att golvplank är ordentligt uttorkade och legat i rum där de ska läggas så det inte blir för stora rörelser.
Vill ju till att golvplank är ordentligt uttorkade och legat i rum där de ska läggas så det inte blir för stora rörelser.
Klicka här för att svara