Hej,

Vi renoverar ju vårt sutteränghus byggt 1970.

I sutterängplan ska ett sovrum och gillestugans golv rivas upp och ventilerade golv in. Har brutit upp ett av dessa och det fanns ingen fukt under.

Dessa rum förbids av en gång som sitter hop med hallen/entrén.

Där är det inte uppreglade golv utan korkmatta på inte fullt en cm direkt på betongen.

Min fråga är; vad ska vi ersätta denna med?

Jag har en byggare som jag har stort förtroende för. Han säger byggplast på betongen och sedan ett vinylklickgolv.

Idag åkte jag för att titta på vinylklick och han i butiken trodde inte sina öron. Detta golv låter inte cementgolvet ventileras och kommer leda till problem säger han. Måla golvet eller lägg in en heltäckningsmatta som andas var rådet.

Hej och hå, har ingen aning.

Själv hade jag tänkt lägga typ platonmatta direkt på betongen och sedan ett laminatgolv på detta.

Kan någon berätta vad som är det bästa som minimerar framtida problem. Det gör ju inget om golvet inte blir iskallt att gå på heller.

Först lite fysik. Luftens förmåga att binda fukt (=vattenånga, som är vatten i gasform) beror på dess temperatur. Rumstempererad luft innehåller ganska mycket vattenånga. Betongplattor på mark utan underliggande isolering blir kalla. När rumsluften möter den kalla betongen kyls den av och vattenångan kandenserar (dvs blir vatten) i betongen. En plastfolie släpper igenom mycket lite vatten och vattenånga. Lägger man en plastfolie ovanpå en kall betongyta i ett uppvärmt rum kommer det att bli fullt med kondensvatten ovanpå plastfolien. Det är därför ingen bra idé att lägga plast direkt på betongen i det här fallet. För att det ska fungera behövs ett isolerande skikt mellan betongen och plasten.

Ett laminatgolv består vanligen av en träfiberskiva (MDF eller liknande) med någon form av plastbeklädnad. Lägger du ett laminatgolv ovanpå en plastfolie på en oisolerad betongplatta kommer laminatgolvets träfiberskiva att ligga i vatten, dessutom instängd mellan två ångtäta plastskikt. Man behöver inte vara nobelpristagare för att räkna ut vad som händer då.

Det enklaste sättet att slippa problem är att göra som golvförsäljaren sade.

• Gilla
trasker
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Först lite fysik. Luftens förmåga att binda fukt (=vattenånga, som är vatten i gasform) beror på dess temperatur. Rumstempererad luft innehåller ganska mycket vattenånga. Betongplattor på mark utan underliggande isolering blir kalla. När rumsluften möter den kalla betongen kyls den av och vattenångan kandenserar (dvs blir vatten) i betongen. En plastfolie släpper igenom mycket lite vatten och vattenånga. Lägger man en plastfolie ovanpå en kall betongyta i ett uppvärmt rum kommer det att bli fullt med kondensvatten ovanpå plastfolien. Det är därför ingen bra idé att lägga plast direkt på betongen i det här fallet. För att det ska fungera behövs ett isolerande skikt mellan betongen och plasten.

Ett laminatgolv består vanligen av en träfiberskiva (MDF eller liknande) med någon form av plastbeklädnad. Lägger du ett laminatgolv ovanpå en plastfolie på en oisolerad betongplatta kommer laminatgolvets träfiberskiva att ligga i vatten, dessutom instängd mellan två ångtäta plastskikt. Man behöver inte vara nobelpristagare för att räkna ut vad som händer då.

Det enklaste sättet att slippa problem är att göra som golvförsäljaren sade.
Tack för fysiklektionen. Jag skulle vilja att det nya golvet kommer i samma höjd som det existerande, dvs bygger ca en centimeter ovanför betonggolvet.

Platonmatta måste man ju lägga spånskiva på, det går ju inte lägga en matta direkt på platon.

Några förslag på lösning?

En centimter är inte mycket att spela med. Det bästa är nog att fortsätta med samma typ av material, puts, flytspackel eller klinkers (fast de brukar bygga ca 1,5 cm).

• Gilla
trasker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.