Hej Forumet!
Vi har precis köpt hus och första delprojektet i ”svarta hålet” (där man lägger alla pengar och tid) är renovering av ett sovrum.
Vi har nu rivit ut det gamla laminatgolvet och under detta låg ett lager med foam och under foamen ett tunt plastlager - sedan är vi nere på betongen.
Våra funderingar är nu hur vi skall gå tillväga när vi skall lägga in vårt nya parkettgolv (Kährs).
Enligt ”konstens alla regler” från betongen och uppåt, vad lägger vi för skikt, med avseende på fukt/svikt/knarr/värme.. ja ni förstår - det ska bli bra.
/Hagryd
Vi har precis köpt hus och första delprojektet i ”svarta hålet” (där man lägger alla pengar och tid) är renovering av ett sovrum.
Vi har nu rivit ut det gamla laminatgolvet och under detta låg ett lager med foam och under foamen ett tunt plastlager - sedan är vi nere på betongen.
Våra funderingar är nu hur vi skall gå tillväga när vi skall lägga in vårt nya parkettgolv (Kährs).
Enligt ”konstens alla regler” från betongen och uppåt, vad lägger vi för skikt, med avseende på fukt/svikt/knarr/värme.. ja ni förstår - det ska bli bra.
/Hagryd
Grattis till husköpet
.
Svaret på din fråga är egentligen väldigt enkel och jag vill inte på något vis verka dryg, utan det enkla svaret är och det är att du ska följa tillverkarens instruktioner till punkt och pricka. Detta eftersom du av någon anledning inte gör det är risken stor att de kommer neka dig en eventuell reklamation av golvet
För Kährs gäller följande, taget från deras instruktioner för 5G woodloc.
Så om ett golv inte är på andra våning krävs alltså minst ångspärr (som tejpas).
Var också noga med att kontrollera och ev. åtgärda golvets jämnhet, har för mig att det max får diffa 3mm på 2 meters mätlängd och max 1,2 på 0,25 meters mätlängd.
Men allt står i instruktionerna som sagt
.
Lycka till o glöm inte uppdatera tråden med det färdiga resultatet
Svaret på din fråga är egentligen väldigt enkel och jag vill inte på något vis verka dryg, utan det enkla svaret är och det är att du ska följa tillverkarens instruktioner till punkt och pricka. Detta eftersom du av någon anledning inte gör det är risken stor att de kommer neka dig en eventuell reklamation av golvet
För Kährs gäller följande, taget från deras instruktioner för 5G woodloc.
På bjälklag med en relativ fuktighet lägre än 60% är fuktskydd normalt inte nödvändigt. Observera att nygjutna bjälklag inte klarar detta krav och då erfordras alltid ångspärr.
På följande undergolv, oavsett ålder, är det av ovanstående anledningar obligatoriskt med ångspärr:
• betonggolv som ligger direkt på mark (platta på mark) • golv över varm eller fuktig lokal (t ex pannrum eller
tvättstuga)
• bjälklag över ventilerad kryprumsgrund • lättbetongbjälklag
• golv på golvvärmesystem
Är undergolvets relativa fuktighet över 90% är ångspärr av plastfolie inte tillräckligt som fuktspärr. Innan golvläggning påbörjas måste eventuella fuktproblem åtgärdas.
Så om ett golv inte är på andra våning krävs alltså minst ångspärr (som tejpas).
Var också noga med att kontrollera och ev. åtgärda golvets jämnhet, har för mig att det max får diffa 3mm på 2 meters mätlängd och max 1,2 på 0,25 meters mätlängd.
Men allt står i instruktionerna som sagt
Lycka till o glöm inte uppdatera tråden med det färdiga resultatet
Redigerat:
Förutsatt att det är isolerad platta på mark - kolla då på Kährs egna produkt som heter Tuplex, fungerar fint och då behöver du inte göra flera olika moment.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Den gamle plattan är inte isolerad någonstans 
Bra idé - skummade precis igenom ”lägganvisningarna” på Kährs hemsida - där hittar man ju säkert det mesta man behöver veta.
- Betonggolv som ligger direkt på mark (platta på mark) - Obligatorisk med ångspärr.
Tack för tips om både blå Platon och Tuplex.
Huset är byggt -62 så jag antar att plattan inte är isolerad.
Kanske är blå Platon bästa alternativet för mig då den verkar klara RF bäst av de två alternativen samt att den kanske är mer förlåtande för ojämnheter?
Om jag lägger Platon, behöver jag även lägga ett lager foam eller är det tillräckligt med endast platonmattan?
Tack för bra info
/Hagryd
- Betonggolv som ligger direkt på mark (platta på mark) - Obligatorisk med ångspärr.
Tack för tips om både blå Platon och Tuplex.
Huset är byggt -62 så jag antar att plattan inte är isolerad.
Kanske är blå Platon bästa alternativet för mig då den verkar klara RF bäst av de två alternativen samt att den kanske är mer förlåtande för ojämnheter?
Om jag lägger Platon, behöver jag även lägga ett lager foam eller är det tillräckligt med endast platonmattan?
Tack för bra info
/Hagryd
Jag skulle tro att du behöver foam. Det är ju även till för att minimera risken för knarr i golvet. Och det kostar ju nästan gratis.Hagryd skrev:
Bra idé - skummade precis igenom ”lägganvisningarna” på Kährs hemsida - där hittar man ju säkert det mesta man behöver veta.
- Betonggolv som ligger direkt på mark (platta på mark) - Obligatorisk med ångspärr.
Tack för tips om både blå Platon och Tuplex.
Huset är byggt -62 så jag antar att plattan inte är isolerad.
Kanske är blå Platon bästa alternativet för mig då den verkar klara RF bäst av de två alternativen samt att den kanske är mer förlåtande för ojämnheter?
Om jag lägger Platon, behöver jag även lägga ett lager foam eller är det tillräckligt med endast platonmattan?
Tack för bra info
/Hagryd
OBS!!!! Först och främst måste du ta reda på om om betongplattan är isolerad!!!!
Eftersom det låg plast mot plattan är min gissning att den inte är det och i så fall ska du inte lägga något organiskt direkt mot plattan samt se till att ingen fukt kan komma mot organiskt material.
Kunde ni se någon kondens eller fukt under den gamla plasten?
(I och för sig är det oftare på sommaren man ser det)
Bäst är att ta det säkra före det osäkra och lägga Platon under (om det inte är så att plattan är isolerad)
Eftersom det låg plast mot plattan är min gissning att den inte är det och i så fall ska du inte lägga något organiskt direkt mot plattan samt se till att ingen fukt kan komma mot organiskt material.
Kunde ni se någon kondens eller fukt under den gamla plasten?
(I och för sig är det oftare på sommaren man ser det)
Bäst är att ta det säkra före det osäkra och lägga Platon under (om det inte är så att plattan är isolerad)
Man byggde inte underisolerade plattor på 60-talet.
Lecagrunden kom först på 70-talet
Men oavsett vilket så lägger man inte papp mot en betongplatta
Golvplaton är en ypperlig produkt, den ger även att golven känns lite mjukare mot att ligga direkt på betongen med bara en tunn plast uppepå.
Lecagrunden kom först på 70-talet
Men oavsett vilket så lägger man inte papp mot en betongplatta
Golvplaton är en ypperlig produkt, den ger även att golven känns lite mjukare mot att ligga direkt på betongen med bara en tunn plast uppepå.
Klicka här för att svara
