Vi har vitoljat askgolv. Tror du kan välja lite vad som. ådringen kommer att synas igenom så länge det inte är täckande färg.
Det är ett jättesnyggt golv med långa hela brädor. Förmodligen dyrt också. Var rädd om det.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Tycker det ser ut som askgolvet från kährs som jag byggde inredning med åt en kund för några år sedan.
Det golvet hade också en mörk bets.
Som en sidnot kan jag berätta att golvet var inte det enklaste att klä inredning med då alla brädor inte var snickeritorr från fabrik. Hörde senare att kunden fått lägga om sitt golv efter ett halvår, var inte förvånad.
 
Tack alla för era svar!
Nu tror jag att jag äntligen hittat rätt, "svart ask". För alla därute som letar efter vilket träslag ni har hemma finns denna databas: https://www.wood-database.com/, som är superbra! Där beskrivs träslagen (flera hundra olika) i detalj och det finns förstorade bilder på snittytor och ådring mm.
 
Så här såg Osmo Dekorvax snö, Osmo hårdvaxolja ofärgad matt och Osmo hårdvaxolja vit ut. Den första för vit, den andra för röd och den tredje för grå.
Har nu testat (slarvigt) på litet mindre område med Osmos betsolja vit, ljusgrå och grafit (den var hemsk). Tror att det kommer bli nån av de två förstnämnda och sen ett lager med transparent eller vit hårdvaxolja.. fortsättning följer.
 
  • Trägolv med testområden av Osmo färgbehandlingar: Dekorvax snö, hårdvaxolja vit och ofärgad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träprov med olika ytor: Osmo Dekorvax i vitt, ofärgad hårdvaxolja och vit hårdvaxolja testade på träplank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
hsd
Tycker det verkar konstigt att ofärgat bilr så mörkt
Där jag hårdvaxoljat så har det inte mörknat så, dock på annat träslag samt herdins hårdvaxolja
Hade det varit mitt golv så skulle jag inte färga något, i värsta fall bara klarlacka, supersnyggt golv
 
Cheesen
hsd hsd skrev:
Tycker det verkar konstigt att ofärgat bilr så mörkt
Där jag hårdvaxoljat så har det inte mörknat så, dock på annat träslag samt herdins hårdvaxolja
Hade det varit mitt golv så skulle jag inte färga något, i värsta fall bara klarlacka, supersnyggt golv
Men en olja gör ju att träet mörknar, det gör en lack också. Porerna i träet blir fyllda och då blir det mörkare, du får samma effekt om träet är blött eller fuktigt. Därför har golvlack ofta en vit ton bruten för att skapa effekten att lacken är ofärgad.
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Går det inte att blanda Osmo hårdvaxolja ofärgad matt och Osmo hårdvaxolja vit?
Då bör det bli ett resultat någonstans mittemellan. Ungefär som Cheesen beskriver ovan.

Om du blandar och det fungerar så kan du ju också prova att variera för att hitta det som passar din smak bäst. T ex 30/70, 40/60, 50/50, 60/40 eller 70/30. Sedan kan ju tilläggas av egen erfarenhet att när väl rummet är möblerat och man vant sig, samt tiden satt sina spår, (vilket inte tar särskilt lång tid), så är måttliga skillnader som nu upplevs klart och tydligt helt omärkbara/oväsentliga.
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Oldboy Oldboy skrev:
Går det inte att blanda Osmo hårdvaxolja ofärgad matt och Osmo hårdvaxolja vit?
Då bör det bli ett resultat någonstans mittemellan. Ungefär som Cheesen beskriver ovan.

Om du blandar och det fungerar så kan du ju också prova att variera för att hitta det som passar din smak bäst. T ex 30/70, 40/60, 50/50, 60/40 eller 70/30. Sedan kan ju tilläggas av egen erfarenhet att när väl rummet är möblerat och man vant sig, samt tiden satt sina spår, (vilket inte tar särskilt lång tid), så är måttliga skillnader som nu upplevs klart och tydligt helt omärkbara/oväsentliga.
Om man kommer till rätt färghandel så kan dom fixa brytningen åt dig. Har ett par burkar Osmo bruten i grågrön färg.
 
Hemmakatten
Mycket snyggt golv. Jag hade låtit det vara naturfärgat. Men eftersom du vill ha ljusare golv så föreslår jag något som inte är så kritvitt utan mer balanserat som du fått förslag på ovan.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Uppdatering, valde Osmo betsolja ljusgrå 3518 (bild 1). Blev nöjd med färgen men less på golvslipare som gjort ett undermåligt resultatet mellan garderob och vägg (bild 2).

Bad företaget om åtgärd och då gjorde det detta (bild 3) trots att jag bett dem att inte lägga på ett extra lager utan enbart att bättra på slipningen så golvet får jämn färg (de hade inte ens slipat området utan enbart brett på bets).

Ledsnade och tänkte att avsluta själv. Försökt fixa området idag och lagt tunt lager bets (bild 4). Har köpt och tänkte köra slutbehandlingen med bladning Osmo hårdvaxolja natur och Osmo hårdvaxolja vit 2:1.

Vad säger ni:
- köra själv med roller?
- hitta kompetent firma som kan slutföra? Förslag i Stockholmsområdet?
- vad göra med förra golvsliparen (har inte betalat ännu)?

Tack för alla kloka synpunkter hittills!
 
  • Trägolv målat med ljusgrå betsolja, visar resultatet efter behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt betsad trägolv vid garderobsöppning med synlig färgskillnad mot resten av golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum där golvet visar ojämn betsning längs väggen och under en garderobsdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med ljusgrå betsolja nära vägg och garderob med synliga slipmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Snyggt golv!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.