Jimmy112
Jimmy112: Hejsan, Skulle behöva ett paket av detta golv (ett laminatgolv med klinkersimitation). Är det någon vet var detta kan vara inköpt någonstans? Har sökt runt men närmaste jag hittar är på Jem&Fix, fast då med vit "fog". https://imgur.com/a/hLHFrak
0 svar · 801 läst
Janus82
Janus82: Bottningslisten är mjuk och fjädrande så den tar lätt upp rörelsen som behövs. Även golvfog brukar kunna röra sig med upp till 25% beroende på tillverkare så det kommer inte vara något problem. De flesta tillverkare brukar förorda en glipa på ca 1mm per meter golv. Det gör att i ett normalt rum räcker det med ca 3-5mm glipa. Om man lägger golvet med en sådan glipa så är det
10 svar · 18,1k läst
·
W
weeklund: Halloj! Har köpt ett hus nivellgolv på undervåningen och tänkte det är lika bra byta/rengöra filtrena som är i golvdonen. Däremot har jag svårt att hitta någon information om underhållet. 1. Kan jag köpa "universalfilter" på rulle och klippa till? Eller måste jag använda något speciellt filter för golvdonen? Dom som sitter i nu har en ram i sig. Om det är några speciella filter
0 svar · 2,8k läst
Disneygrisen
Disneygrisen: [citat] Precis vad jag gjorde!
4 svar · 2,1k läst
·
arneri68
arneri68: Jag säger att det är väldigt vanligt att flytande golv rör på sig och det både känns och syns. Antar att det förutom ojämnheter i undergolvet också beror på spänningar i golvet. Äldre golv sätter sig ibland om undergolvet är plant. Vill man ha stumma golv bör något annat än flytande golv väljas. Betonggolv är sällan helt plana och det är bra att kontrollera dem med en
2 svar · 2,8k läst
En apelsin
En apelsin: Hej, Det vanligaste materialet under laminat är foam som den här: https://www.bauhaus.se/underlag-golv-25x1m Det funkar i ditt fall där du har golvspån under. Det går också att lägga lumppapp som den här: https://www.bauhaus.se/gralumppapp-l333-1x20meter Lumppappen är mer miljövänlig och har fördelen att den går att "bygga" rivna lager om golvet är lite ojämnt. Foam är något
1 svar · 2,0k läst
·
prototypen
prototypen: Jag slet ut golvspånet och hyvlade ner golvåsarna la in en extra ås mellan. Sänkte så mycket att nytt spån, golvvärme och klinkers har samma höjd som resten av hallen. Protte
1 svar · 964 läst
·
fia_mstd
fia_mstd: Mycket gammal tråd väl värd att väcka. Snyggaste golv jag sett. @Fasting65 har du lust att visa hur golven ser ut nuförtiden? Och hur ofta har ni oljat dem?
44 svar · 22,7k läst
S
Sigward: Försöker lappa ihop ett klinkergolv efter ett stambyte. Har hittat mycket rester av gammal färg under de klinkers jag fått ta bort. Verkar vara två lager, ett något tjockare gråbrunaktig (möjligen inte färg, rester av fix?) över det understa gröna. Min förhoppning var att jag inte skulle behöva slipa bort färgen utan att det skulle räcka med att skrapa och borsta det värsta och
0 svar · 1,5k läst
·
F
fb35523: Det beror på torktiden på färgen du använt. Läs på förpackningen. Är du osäker så sätt in en värmefläkt i rummet, eller helst en avfuktare så torkar färgen mycket fortare. Uppviket strävar ju efter att "räta ut sig" så det kommer automatiskt att falla in mot väggen, så jag tror inte att det blir ett problem.
1 svar · 1,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja, jag röstar för plastmatta! Enkelt och billigt, även när en riktig mattläggare gör jobbet, och 100% vattentätt! Kan det bli bättre? Och det är ju skönt att gå på också, även med nakna fötter. Vi har plastmatta på golv och väggar i våra tre "våtrum", två dusch/toa/tvättrum och en tvättstuga. Perfekt!
2 svar · 4,0k läst
S
Sparvenn: hej, jag har trägolv i mitt kök som jag vill slipa om. I golvet finns ca 1 kvm betonggolv fördelat på två ställen (se bilder). i samband med detta hade jag velat bila/slipa ner betongen och lägga trägolv även där för en mer enhetlig känsla. vad tror ni om möjlighet och kostnad för att genomföra detta? Byggnaden är från 1800 talet. kommer höra med styrelse, men har inte flyttat
0 svar · 2,2k läst
·
S
skogstomten: La för många år sen ett billigt laminatgolv (IKEA?) i en enkel "strandstuga" (= tänk uterum, oisolerat golv, väggar osv). J******lar vad kallt och halt det golvet blev, även på sommaren. Bestämde efter det att aldrig mer laminatgolv någonstans, oavsett.
1 svar · 2,4k läst
M
MrMattias: Ska göra om badrummet på ovanvåningen. Golvet är av betong förutom en ~30cm bred 'kasett' längs ena väggen där avlopp och vatten är dragna och där är golvet av trä. Min plan är att flytspackla allt för att få rätt fall. Behöver jag hantera trägolvet på något sätt eller är det bara att spackla in allt?
0 svar · 3,6k läst
N
northernlight65: [citat] Slipa och lacka. Inte enbart för enkelhetens skull. Jag tycker det bevarar lite charm och minne av huset.
13 svar · 4,4k läst
·
Mor Anna
Mor Anna: Ja det är nog bäst.
2 svar · 1,0k läst
K
kest: Finns det någon asbest så lär det vara i mattan och inte i klistret. Asbest är en fiber som kan fastna i lungorna och virvlar ev upp när när man bryter sönder prylar som innehåller asbest. Våttorka golven så bör lejonparten av damman vara borta.
3 svar · 1,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Du frågade i november i alla fall, och det är nog då ungefär som golvet krymper som fortast.
10 svar · 8,4k läst
B
Byggkaj: Hej forum! Är det någon som har erfarenhet av denna golvfärg? Nordsjö perform+ Diamond floor Vi undrar hur denna färg ska bete sig Har tvättat m Ajax o ytan är bedrövligt nersliten Kan man på något vis lacka utan? Målar om golvet nu och upplever mattare än vid förra strykningen Tack!
0 svar · 2,2k läst
A
Assar63: Både vanan (ovanan) att lägga golvet ovanpå befintligt golv samt att låta gamla lister sitta är nog något du får stå ut med om du inte uttryckligen talar om hur du vill ha det, oavsett golvläggare. Dessvärre blir det sannolikt då problem med infästning och att få bort befintliga lister hela. Komplettering behöver då göras med vad som idag finns på marknaden. Som alternativ kan du
10 svar · 5,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Massiva golv brukar man spika fast i underlaget så att de inte kan röra sig. Det är alltså oberoende av hur stor yta man lägger golvet på.
5 svar · 1,6k läst
K
kest: Bärkraften ökar exponentiellt med höjden. Dubbla lager adderas motkrafterna. Riv ut hela bjälklaget sätt in rätt beräknade nya bjälkar
2 svar · 1,6k läst
·
L
la_sa: [citat] Jo så långt tänkte jag inte..... dags att hålla tungan på plats och jobba lite. :-)
11 svar · 4,1k läst
·
-RB-
-RB-: Väldigt snyggt betonggolv. Nästan så att man vill se fler bilder :)
8 svar · 10,2k läst
·
T
Testarn00: Hej! Till och börja med så har jag aldrig byggt något så nybörjare kan man kalla mig. Men jag behöver lägga golv i ett rum som haft en plastfilm, och sedan laminatgolv på en betongplatta. Vilket jag förstått att det inte får vara. Så det är utrivet, men nu behöver jag som sagt lägga nytt. Men jag vill att det ska vara så lätt och billigt som möjligt. Två mindre fina egenskaper
0 svar · 2,3k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Ja. Bara ta inte bort sanden den står för ljuddämpningen. Utan sand hör grannarna alla dina steg och du hör grannen TV och barnskrik.
8 svar · 4,6k läst
Kurrecobra
Kurrecobra: Golvet är ojämnt och hårt. Dock väldigt charmigt. Ett trägolv hade bidragit med en varmare känsla
3 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Man kan ju t.ex. välja en som ser ut som laminatgolvet i stället för svart.
5 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.