N
Neo.J: Tack för svar!
5 svar · 2,6k läst
MmeMim
MmeMim: Har läst flera gamla trådar om linoleumgolv och linoleummatta då vi funderar på att lägga det (många timmars tänkande för 2,5 m2 :/ ). Vet att det finns några som säljer gamla linoleummattor och har då tänkt att det är stuvar som blivit över någonstans. Igår stötte jag dock på en annons på blocket om en som plockat upp sin linoleummatta och ville sälja den begagnad och jag
0 svar · 1,5k läst
RORO_adta
RORO_adta: Hej! Vi har flyttat in till en radhus för ca. Ett par månader, radhuset är byggt på 90- talet. Vi ska börja total renovera om två veckor och en del av renoveringen är att bytta gammalt parkettgolv i vardagsrummet, en laminat golv i ett rum som bredvid vardagsrummet samt laminat golv i köket som sitter på plast matta spånskiva och sand under. Vardagsrumet och rummet bredvid sitter på
0 svar · 2,1k läst
L
Legadia: Köpt ett nybygge och golvet gick inte igenom besiktningen. Ska läggas nytt golv nu om några veckor på 2 av 3 våningar. Kan ni inte hjälpa mig att berätta så jag vet att dom denna gång gör rätt. Hur ska det gå till på rätt sätt? Vad behövs göras när golvet svajar och knakar. Vad behöver dom göra? (har haft så otroligt mycket fel på huset) Kan jag på något sätt få dom att
0 svar · 1,1k läst
1
16386: Det går nog att ta bort spacklet, men då har du ju fortfarande kvar anledningen till att man lade på det. Kan du tänka dig att riva upp den delen av golvet och ersätta med nya brädor på rätt nivå? Du ska väl ändå slipa hela golvet och behandla det, så nyansskillnaden borde inte bli jättestor. Vi (våra snickare...) gjorde det med ett gammalt grangolv där en liten del skadats av en
4 svar · 5,5k läst
·
P
peba0: Återkopplar i min ursprungsteåd. Kanske kan hjälpa någon i framtiden. Såhär löste jag det i ett annat rum. Under den första dörrkarmen och dörrfodret (ej med i bild) kunde jag skjuta in under och det var enkelt. (När man kapar in en bit av dörrkarmen! Något jag ej gjorde högst upp i det rummet, därav hålen.) Under denna dörrkarm var det trixigare då det inte går att klicka i
10 svar · 15,8k läst
·
G
Gussun20: Hur gick det? (Såg att detta var en gammal tråd men testar ändå). Jag har ett liknande problem då jag har sand under parketten i vardagsrummet i mitt funkisradhus från 1945. Huset har satt sig under åren och golvet sviktar både här och där. Om du kom på någon bra lösning så vore det kanon om du vill dela med dig! :) Med vänlig hälsning, Gustav
3 svar · 15,5k läst
·
Henkan Sundberg
Henkan Sundberg: Nu vet jag inte hur du gått tillväga men jag tycker det är enklare att jobba på en större yta än att dela in golvet i mindre delar. Med en större yta har du större möjligheter att fördela ut spacklet om det skulle visa sig att det blir för mycket. Jag brukar ställa ut lasern i mitten av rummet, placera ut nivåmarkeringarna och klippa av dem på rätt höjd. Sen är det bara att fylla
2 svar · 5,9k läst
5
50talshus: [citat] Tack igen för svar! Vi är rädda om golvet och vill inte ta bort det, bara ta hand om det och få en yta som är mer tålig ( och inte stickig). Slipningen verkar vara bra men tråkigt med lackningen och att de ville prova nåt nytt märke och nyans som de inte hade erfarenhet av.
5 svar · 4,3k läst
U
Ulmian: Lägesrapport... Hyrde en elhyvel på ett uthyrningsföretag och ägnade helgen som var till att hyvla furuplankorna. Varmt (med tanke på den tillkopplade grovdammsugaren och jobbet), litet dammigt och trångt. Men visst fasen gav det resultat! Nu ska jag stämma längs väggarna med hammare, yxa och stämjärn. Sedan väntar slipning med inlånad kantslipmaskin och grovt slippapper. När jag
6 svar · 2,9k läst
·
B
Bonzo2000: [citat] Grannlägenheten var spegelvänd, så det känns som om det är liknande planlösningar. Var ligger din lägenhet? Jag blev lite nyfiken när de verkar vara så lika. Jag hade planer att foga längs kanterna med latex och jag hade till och med köpt hem fog för att det skulle bli gjort, men jag kom aldrig till skott. Helt ärligt var det inget som syntes särskilt mycket och det var nog
9 svar · 4,7k läst
·
K
Klicka: Nästan samma problem som du har. [MEDIA=youtube]qJHc1Q-mQjk[/MEDIA]
4 svar · 6,6k läst
·
EvaMLin
EvaMLin: Ett furugolv är väldigt mjukt och får lätt skador t.ex om man tappar nåt eller skoklackar. Kan vara bra att ha det i åtanke.
9 svar · 3,3k läst
·
K
klihmpa: [citat] Tack, skönt att höra att det är Möjligt :) det blev Ask Platinum från Barlinek nu för vardagsrum/kök och hall. Ska bli spännande att se utförandet :)
15 svar · 8,9k läst
M
MatCan: Snyggt!
4 svar · 9,2k läst
·
M
4 svar · 9,2k läst
·
H
huggan: Jag hade inte lagt enligt klinkerfogen alls utan följt linjen på högskåpet. När ni städar mot nivålisten blir det bara jobbigt att ha massa hörnor.
9 svar · 3,4k läst
·
Ymer
Ymer: [citat] Känns som det blir lättare att sammanfoga om allt är träbaserat.
9 svar · 1,8k läst
V
VentKalle: Hej! Vilken storlek på vinkel använde ni? Har tänkt göra en likadan lösning med 90x90 vinklar, 65 breda. Det är de största jag kan tillåtas använda pga av utrymme. Varje vinkel skruvas fast i betongen med ett par av Hilti’s betongskruv och vinklarna fördelas cc500 istället för 600. Vill att grejerna ska sitta som berget innan golvspånet skickas på!
5 svar · 1,7k läst
K
klihmpa: [citat] Tack för bra svar! Okej så snabb förändring alltså.. låter ju som att det är en liknande förändring i Ask och Ek då så av den anledningnen kan jag hålla mig till Ask:)
10 svar · 6,0k läst
·
K
KAMT: [citat] Tack igen jag tror vi har tillräckligt så att vi inte behöver använda de fulaste. Men bra att du påpekade. Säkert bäst att kolla isåfall.
4 svar · 1,5k läst
·
B
Bukefalos: Det kan ju dock finnas i limmet så bäst är ju att skicka in. Vi fick svar på 2 dagar.
5 svar · 8,9k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ja, bara flyta.
1 svar · 2,9k läst
·
M
MEE-84: [citat] Hur tjock armering kör du med? Varför ROT-spån, kunde man inte sänkt bjälklaget? Hur tjockt ska det vara som lägst och högst?
15 svar · 5,1k läst
·
F
Fix&Trix: Jag håller på att renovera vår trappa och fick precis hem provbitar på ny nålfiltsmatta (den gamla bortriven, stort tack för tips om att blöta upp den innan!). Det visade sig att de olika proverna sticker upp mellan 2-4 mm ovanför "listerna"/trappnosen + den bakre. Fick svar per mail från leverantören att man kan låta mattan sticka upp eftersom den också kommer trampas ner lite men
0 svar · 2,9k läst
·
A
Adson: [citat] Vad tror vi om plasten som ligger på plattan idag? Lägga EPS på den? Flytspackel 20mm lämpligt? Blir tillräckligt stabilt för klinker? Ringde och kollade med Ebeco och dom sa det gick bra lägga kabel direkt på EPS, man ska då lägga kabel enligt specifikation för brännbart material.
2 svar · 2,0k läst
SkitOxe
SkitOxe: I längdriktningen av golvet utan tvekan. Det är inget konstigt att golv har olika riktningar i olika rum. Det är så det bör vara.
1 svar · 928 läst
A
Argastesnickaren: https://www.byggahus.se/forum/threads/utganget-flytspackel-fix-fog-erfarenheter.87109/unread
7 svar · 4,8k läst
·
K
klihmpa: [citat] la ni detta golv? Vi har precis ett varuprov hemma av det
14 svar · 23,3k läst
·
L
lakman: Har ett kalkstensgolv från 60-talet ungefär, som har blivit lite slitet på sina håll, där det blivit små gropar på vissa ställen och nån flisa som gått etc. Tog in en offert på att få det slipat och reparerat, ca 16 000 kr för att slipa och fylla groparna. (det är en hall, ca 5 kvm) Jag funderar lite på om det är något man kan ge sig på själv? Som jag förstått använder man
0 svar · 2,0k läst
J
jannesspånodamm: Man sneddar den från dörren och upp, så den blir kilformad....
3 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.