Hej
Någon som har erfarenhet och förslag på hur man kan renovera en inomhus "Betongtrappa" på bästa sätt?
Har tagit bort mattan sedan bild tagen, Har kollat på flera trapprenoveringskitt, men dom har 2 problem.
- Ej gjorda för betongtrapp, bara trä.
- Vinkeln på betongtrapp ej något som trapprenoveringskitten tar hänsyn till, se bild 2.
Hur kan man göra något snyggt för denna trappa?
/Johan
Någon som har erfarenhet och förslag på hur man kan renovera en inomhus "Betongtrappa" på bästa sätt?
Har tagit bort mattan sedan bild tagen, Har kollat på flera trapprenoveringskitt, men dom har 2 problem.
- Ej gjorda för betongtrapp, bara trä.
- Vinkeln på betongtrapp ej något som trapprenoveringskitten tar hänsyn till, se bild 2.
Hur kan man göra något snyggt för denna trappa?
/Johan
Jag hade en ganska exakt likadan trappa i min förra lägenhet. Jag målade de lodräta ytorna vita och kapade till bitar av ekparkett som jag limmade på trappstegen. I framkant satte jag en eklist som jag limmade och sköt fast i parketten med en dyckertpistol.
Jag har säkert bilder på det hela om det är intressant.
Jag har säkert bilder på det hela om det är intressant.
Hej
Tack för ditt förslag,! vaxa betong är ett nytt bergrepp för mig, kan tänka mig att betongen finns kvar.
Men är rädd för att jag måste slipa betongen väldigt mycket för att få en slät/fin yta.
Skulle därför kännas enklare för mig att "klä" in den på något sätt.
Tack för ditt förslag,! vaxa betong är ett nytt bergrepp för mig, kan tänka mig att betongen finns kvar.
Men är rädd för att jag måste slipa betongen väldigt mycket för att få en slät/fin yta.
Skulle därför kännas enklare för mig att "klä" in den på något sätt.
HejB Bonzo2000 skrev:Jag hade en ganska exakt likadan trappa i min förra lägenhet. Jag målade de lodräta ytorna vita och kapade till bitar av ekparkett som jag limmade på trappstegen. I framkant satte jag en eklist som jag limmade och sköt fast i parketten med en dyckertpistol.
Jag har säkert bilder på det hela om det är intressant.
Ja det vore intresant att se!, har själv funderat på det men inte löst frågan hur man löser framkanten/trappnos på ett bra sätt!
Min trapp har ju dock också en vinkel "inåt" se bild 2,
Redigerat:
Jag ska rota lite i telefonen och se om jag kan hitta några bra bilder.I IronWood skrev:
Min trappa var också vinklad lite ”inåt”, men det blev bra ändå. Eklisten i framkant var bara 3-4 cm, så vinkeln inåt var inget man tänkte på.
Det är nästan skrämmande hur lik din trappa är min. Är det möjligen så att det är trappan från entré, upp till boendeplanet?
Hittade inte så mycket detaljbilder, men min trappa såg alltså ut som din när jag började, med någon form av linoleum limmad på betongen.
Första bilden är från när plast/linoleummattan är bortplockad och kanterna är målade.
Andra bilden visar när även "fronten" är vitmålad och parketten är limmad på trappstegen
Sista bilden är det färdiga resultatet. Hittade tyvärr ingen närbild från detta stadie, men du ser att det är en eklist som sitter framtill på parketten, och agerar lite överhäng ner över den lodräta delen.
Själv blev jag väldigt nöjd. Anledningen till att jag över huvud taget kom att tänka på den här lösningen var för att jag hade ett halvt paket parkett över från omläggningen av golvet i resten av lägenheten så det kostade inget att testa, så att säga.
Jag har för mig att jag använde Sikabond för limningen av parketten. Det kan eventuellt vara någon av Sika's andra produkter, men jag minns att jag valde ett montagelim som var lite flexibelt för att det skulle hålla bättre att gå på.
Edit:
Den här listen var det alltså jag använde i framkant. Som du ser är den lite rundad på ena sidan så den passade utmärkt för ändamålet.
https://www.bauhaus.se/smyglist-ek-8x27x1000mm
Första bilden är från när plast/linoleummattan är bortplockad och kanterna är målade.
Andra bilden visar när även "fronten" är vitmålad och parketten är limmad på trappstegen
Sista bilden är det färdiga resultatet. Hittade tyvärr ingen närbild från detta stadie, men du ser att det är en eklist som sitter framtill på parketten, och agerar lite överhäng ner över den lodräta delen.
Själv blev jag väldigt nöjd. Anledningen till att jag över huvud taget kom att tänka på den här lösningen var för att jag hade ett halvt paket parkett över från omläggningen av golvet i resten av lägenheten så det kostade inget att testa, så att säga.
Jag har för mig att jag använde Sikabond för limningen av parketten. Det kan eventuellt vara någon av Sika's andra produkter, men jag minns att jag valde ett montagelim som var lite flexibelt för att det skulle hålla bättre att gå på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
Den här listen var det alltså jag använde i framkant. Som du ser är den lite rundad på ena sidan så den passade utmärkt för ändamålet.
https://www.bauhaus.se/smyglist-ek-8x27x1000mm
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Bonzo2000, Ja din tidigare trapp liknar verkligen min trapp, från entre till övre hall.
Jag har dock mitt kök till höger efter trappen.
Du gjorde ett riktigt bra jobb, ser riktigt bra ut! blir inspirerad!
Använde du typ (Vit/genomskinlig) silicon mellan trappsteg/trapp för att "fylla upp" mellan steg/trapp?
Om så, Bara på sidorna eller även på själva "steget" långsidan?
Bonzo2000, m,fl, Tack för förslag!
Redigerat:
Grannlägenheten var spegelvänd, så det känns som om det är liknande planlösningar. Var ligger din lägenhet? Jag blev lite nyfiken när de verkar vara så lika.I IronWood skrev:[bild]
Hej!
Bonzo2000, Ja din tidigare trapp liknar verkligen min trapp, från entre till övre hall.
Jag har dock mitt kök till höger efter trappen.
Du gjorde ett riktigt bra jobb, ser riktigt bra ut! blir inspirerad!
Använde du typ (Vit/genomskinlig) silicon mellan trappsteg/trapp för att "fylla upp" mellan steg/trapp?
Om så, Bara på sidorna eller även på själva "steget" långsidan?
Bonzo2000, m,fl, Tack för förslag!
Jag hade planer att foga längs kanterna med latex och jag hade till och med köpt hem fog för att det skulle bli gjort, men jag kom aldrig till skott. Helt ärligt var det inget som syntes särskilt mycket och det var nog bara jag som tänkte på att det var en glipa på några mm runt om. Hade jag bott kvar i lägenheten så hade det troligtvis blivit gjort så småningom, men livet svänger ibland och plötsligt hade jag köpt ett hus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


