Hej!
Har lagt nytt golv och resultatet efter att ha tagit bort dörrfoder och tröskel är detta.
Ett fult hål har skapats. Enligt standard lämnar man 5 mm på vardera sida, detta blev tyvärr upp mot 7-8 just här. Men tänkte inte innan jag la. Sedan har jag bollat: djupare tröskel figursågad så hålen täcks, täcklist -kvartslist eller fylla med golvfog i bra kulör.
1. Hur ska jag tänka och lägga golvet i nästa rum för att undvika detta hål? Hur gör ni?
2. Andra förslag än de ovan i just mitt fall. Planerar att fylla med golvfog?
Har lagt nytt golv och resultatet efter att ha tagit bort dörrfoder och tröskel är detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fult hål har skapats. Enligt standard lämnar man 5 mm på vardera sida, detta blev tyvärr upp mot 7-8 just här. Men tänkte inte innan jag la. Sedan har jag bollat: djupare tröskel figursågad så hålen täcks, täcklist -kvartslist eller fylla med golvfog i bra kulör.
1. Hur ska jag tänka och lägga golvet i nästa rum för att undvika detta hål? Hur gör ni?
2. Andra förslag än de ovan i just mitt fall. Planerar att fylla med golvfog?
Längdmässigt är inte distansen till väggen lika viktig som på bredden. Kör närmare vid just dörrkarmarna och välj en bredare tröskel som du låter smita runt kanten på karmen. Alternativt kör ett bredare foder som går ända fram till smygkanten på karmen.P peba0 skrev:Hej!
Har lagt nytt golv och resultatet efter att ha tagit bort dörrfoder och tröskel är detta. [bild]
Ett fult hål har skapats. Enligt standard lämnar man 5 mm på vardera sida, detta blev tyvärr upp mot 7-8 just här. Men tänkte inte innan jag la. Sedan har jag bollat: djupare tröskel figursågad så hålen täcks, täcklist -kvartslist eller fylla med golvfog i bra kulör.
1. Hur ska jag tänka och lägga golvet i nästa rum för att undvika detta hål? Hur gör ni?
2. Andra förslag än de ovan i just mitt fall. Planerar att fylla med golvfog?
Vill du inte köra dessa nödlösningar så är det enda som gäller att kapa av karmen i underkant med en feiner. Lägg en bit golv emot innan du börjar lägga och kapa med golvbiten som understöd.
Tack! Har inte hört tidigare att man gör skillnad på bredden och längdens utrymme mot väggen.Thiger skrev:
Längdmässigt är inte distansen till väggen lika viktig som på bredden. Kör närmare vid just dörrkarmarna och välj en bredare tröskel som du låter smita runt kanten på karmen. Alternativt kör ett bredare foder som går ända fram till smygkanten på karmen.
Vill du inte köra dessa nödlösningar så är det enda som gäller att kapa av karmen i underkant med en feiner. Lägg en bit golv emot innan du börjar lägga och kapa med golvbiten som understöd.
Bara segt att jag inte visste just detta när jag la golvet och kapade parketten. Hade kunnat löst det snyggare, men nu vet jag till alla andra rum.
Kommer säkert någon förståsigpåare snart som anser annorlunda, men min erfarenhet är att golvet sväller betydligt mer på bredden än på längden. Sen beror det ju förstås på vilket golv det är etc. Men tänk dig en regel, skulle den svälla procentuellt lika mycket på längden som på bredden så skulle ju alla trähus bli som skeva durkslag på sommaren när det är fuktigt..P peba0 skrev:
Det beror på vart dörren sitter i rummet samt om man måste/vill ta hänsyn till läggriktning beroende av rummets utformning, ljusinsläpp etc. Optimalt så börjar man lägga längst med väggen med dörr och kan då enklare få det snyggt under karmen.P peba0 skrev:
Ibland har man ju dörrar på alla väggar...P peba0 skrev:
Ang din bild så har du inte lust att lägga om den raden bara? Blir bättre än nödlösningar... en annan nödlösning kan vara att lossa fodret och peta dit en liten parkettbit med lim på sidorna. Borde gå att få nästan osynligt.
Återkopplar i min ursprungsteåd. Kanske kan hjälpa någon i framtiden.
Såhär löste jag det i ett annat rum.
Under den första dörrkarmen och dörrfodret (ej med i bild) kunde jag skjuta in under och det var enkelt. (När man kapar in en bit av dörrkarmen! Något jag ej gjorde högst upp i det rummet, därav hålen.)
Under denna dörrkarm var det trixigare då det inte går att klicka i och bara vika ner. Där uppstod ju problemet.
Jag sågade ut en träkloss som gjorde att jag kunde sätta i snett i spåret och skjuta inunder längst med brädan. Då gick det sen att vika ner det sista. Det kommer bli bra, ska spackla och sen måla dörrkarm och dörrfoder.
Såhär löste jag det i ett annat rum.
Under den första dörrkarmen och dörrfodret (ej med i bild) kunde jag skjuta in under och det var enkelt. (När man kapar in en bit av dörrkarmen! Något jag ej gjorde högst upp i det rummet, därav hålen.)
Under denna dörrkarm var det trixigare då det inte går att klicka i och bara vika ner. Där uppstod ju problemet.
Jag sågade ut en träkloss som gjorde att jag kunde sätta i snett i spåret och skjuta inunder längst med brädan. Då gick det sen att vika ner det sista. Det kommer bli bra, ska spackla och sen måla dörrkarm och dörrfoder.
Klicka här för att svara


