Byggahus.se

Plastmatta asbestpapp? 'Bild'

1. B
    Medlem · 3 inlägg

Bukefalos

Medlem
    Så jag rev upp en liten bit plastmatta i mitt matrum för att se vad som fanns under. Nu är jag orolig att delar av detta var asbestpapp. Huset är byggt 1932 och det kan mycket väl vara plastmatta från att huset byggdes.

Så på undersidan av plastmatta fanns den grå/gröna pappen, denna satt alltså fast i mattan. Under detta ett lager tjock papp (kartongliknande) och allra längst ner den mörkgrå pappen.

Är det sannolikt att något av detta är asbestpapp och hur ska jag gå vidare?

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 911 inlägg

BirgitS

Medlem
    Hej och välkommen till forumet!

Plastmattor kom väl tidigast på 60-talet och innan dess var det linoleummattor eller -plattor som var vanliga.

För att få reda på om där finns någon asbest får du lämna in ett prov för kontroll, det är inget som går att se på bild.

3. B
    Medlem · 6 inlägg

ByggareB0bby

Medlem
    Hej! Jag har ett exakt likadant golv med samma gröna papp - hade du asbest i golvet?

4. B
    Medlem · 3 inlägg

Bukefalos

Medlem
    Vi skickade in allt på analys och det fanns ingen asbest.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · 6 inlägg

ByggareB0bby

Medlem

Tack så mycket! Min sambo är gravid i nionde månaden, och jag hade verkligen inte haft tid att vänta på analys... Så nu är gamla golvet borta, och det nya är på plats! Bukefalos, du är en hjälte! Tack för snabbt svar!

6. B
    Medlem · 3 inlägg

Bukefalos

Medlem
    Det kan ju dock finnas i limmet så bäst är ju att skicka in. Vi fick svar på 2 dagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.