Golv
Hassepers: Håller på att renovera ett gammalt hus från 1800-talet. Jag är helt novis på sånt här. Fick ta bort golvet p.g.a. fukt och insektsangrepp. Har grävt ur en hel del jord och sten och fått in offert på nytt bjälklag och furugolv. Huset är på ca 50 kvm i denna, den gamla delen. Det finns en tillbyggnad som är gjord senare och som verkar OK. Nytt bjälklag i trä: 98000 kr (efter
afem: [citat] Absolut, rent tekniskt är det sannolik ingen större, om ens någon, nackdel att låta asbrstlim sitta kvar. Men de flesta vill få bort material med ”dåligt rykte” ur dina hus, eftersom förekomst av dem ofta sänker byggnadens marknadsvärde.
Stawas: Jag har furuspont golv (som är lackat) i en stuga med delvis öppen torpargrund. Under åren jag haft stugan har golvet torkat och har delat sig på vissa ställen, men är rätt plant. Jag hade planer på att plocka upp golvet, tilläggsisolera och försöka trycka ihop det, men det är risk att jag kanske inte får ihop det... Till min fråga kan jag lägga ett laminatgolv över golvet med
AndersS: Vad har du för underlag och hur jämnt/slätt är det, betong, spånskiva, spontat trå, plastmatta, etc? Vad är det för laminatgolv du har valt, storlek på golvskivor, tjocklek, etc? När det sedan gäller temperatur så styrs det av rumsvärmen, såvida du inte har dåligt isolerat bjälklag och golvdrag. Sedan kan det finnas subjektiva känslor hur man uppfattar golvytan blank och slät
blommegard: Håller på att renovera vardagsrummet och kommit till golvet, (35m^2). Nu ligger det 22mm spikat golvspån mot regel, det verkar som att det är reglat c/c 60 baserat på spikarna, men inte börjat ta upp det ännu. Går jag med långpasset och kikat på lite olika ställen så kan jag se variationer på 5-7mm. Tanken från början var att spåra de befintliga skivorna, men antar att jag
doubleH: [citat] Hur långt ner är det till fast underlag - du skriver bara "När jag petar i med skruvmejsel känner jag nån typ av mineralull först, sen blir det antagligen betong." Täcker den nya tröskeln hålet? Om inte så får du väl kapa till ett par stående regelbitar så att de når ner till fast underlag (betongplattan) och skruva en remsa av lämpligt skivmaterial uppe på reglarna.
Jeddo: Det ska bli gillestuga. Ingen riktig ventilation förutom vanligt självdrag men inga fuktproblem idag. Ojämnhetet är som en skåra i mitten som golvet lutar in mot. Det är en del som behöver fyllas på för att det ska bli helt jämnt skulle jag tro. Då låter det som den bästa lösningen, först betong sedan flytspackel för att få en jämn yta. Bra att det inte bygger så mycket i höjd
Merjeme: [citat] Nej glömde säga att jag ska ha uppvärmt året runt ska installera en luftvärmepump va måste jag göra nu ?
trädgårdochhus: Det ljusare partiet/färgskiftningen vid dörren fanns inte där tidigare, och det har inte legat någon matta där därefter heller. Märkligt. Ojämnheterna syns från sidan när man står i rummet bredvid tex. Men det kan jag absolut leva med. Förstår att det är ett hantverk. Det har absolut sugits upp mer i skarvarna. Tyvärr gav hanteverkaren gett bristfällig information innan vi
annav-: [citat] Ja! Vi har nu såpskurat 11 ggr och det blev jättesnyggt, såg vitmålat ut när det var nylutat men nu ser det bara ljust och naturligt ut. Nöjda! :)
Blom90: [citat] Nä inget på golvet, blir bara att dammbinda betongen egentligen, redan satt skivorna och för att slippa kapa 1cm av både osb och gips så hamnade dom typ 2mm från plattan, använde tunna spik att ställa skivorna på för att få en liten distans åtminstone. Är ändå inne på en rad klinker både för utseendet och funktionens skull.
Baselord: Tack för svaren! Då bör jag alltså sikta in mig på att börja vid dörröppningen och jobba mig åt vardera håll i rummen. Är nog kanske bäst att lämna en springa i mitten av dörrposten och täcka den med en tunn list som ni säger.
arowe17: Hej, Ska dra igång med en renovering av gillestugan och funderar på hur man ska tänka med att lägga in ett nytt golv på gammal betong. Huset är byggt 1969 och källaren är orenoverad sedan dess. Det ligger en hemsk matta (sisalmatta kanske?) limmad på betongen nu. Hur ska man tänka med fukt och val av nytt golv? Finns det några mindre lämpliga val? Vad finns för möjligheter att få
JeppeMcKenzie: Tack för svar! Det slutade med att jag hävde köpet eftersom det kändes för jobbigt att behöva göra detta själv eller läskigt att betala någon för det och riskera att det blev fel osv. hur stänger man en tråd? Tar man bort den?
Andreas12345: Glaserad klinker 20 x 20. Keramik. Tänkte köpa en bra klinkerkap från Walmer på Jula.
terjevigen: Kolla med en plåtslagare. De kanske har eller kan lösa det åt er.
jonko: En duktig golvslipare byter de stavar som är dåliga och slipar in dom så det inte syns.
MathiasS: [citat] Det är borrat med en storlek större. Tror jag har någon tub med ankarmassa som står å blir gammal, så jag passar nog på att använda den. Därefter blir det ett par 12mm järn på längden. Tar lite vad som finns på lagret.....
jendapen: Hej, Jag har råkat repa mitt golv. Försökte fixa det med reparationsvax men då blev det bara värre eftersom glansen påverkades även på omkringliggande ytor. Finns det något sätt att fixa det? Det medföljde en putsduk i reparationskittet som skulle kunna matta ner det eller höja glansen men det fungerar inte så bra. Här är reparationskittet som jag använde:
tank77: Inte en chans att detta är ett industrispackel, först och främst har man använt för mycket vatten och inte använt piggroller för att få väck luftbubblor och sedan ska man ju inte använda en blank lack, förstärker ju allt som gör att det ser än värre ut. Finns ju spackel som är till för att synas och användas som ytskikt, bland annat Weber har sådan produkter som kan färgas in
Lerstenstegel: Jag hade ångtvättbilen i min lägenhet, de kom snabbt ( två veckor) och höll priset som de sa. Typ 25 m2 för ca 4500 minns inte exakt.
Mackaan: Hej, Har tänkt byta golv hela nedervåningen och på halva ytan så ligger det en plastmatta. Jag har provat ta bort lite av mattan och det går lätt men kvar blir limmrester som bygger kanske 1mm, det svarta på bilden. Måste jag få bort alla limmrester innan jag lägger golvet (bjelin härdad ek)? Jag kommer även att lägga kährs tuplex mellanlägg med ångspärr först.
Mackaan: Hej! Skulle ge mig på att försöka sänka golvet i hallen för att lägga klinker i samma nivå som övrigt golv. Jag har krypgrund, reglar på 600cc sen 22mm spånskiva. Planen var att ta bort spånskivan i hallen där klinker ska ligga, sen regla upp mellan befintliga reglar på 300cc nedsänkt 22mm så jag kan lägga spånskivor mellan 600cc-reglarna så hela golvet sänks 22mm samt blir
pokasd: [citat] Gammal tråd, men hur ser din trapp ut bakifrån, underifrån? Har du eklist där bak och vitt under?
PerNordensten: [citat] Japp! Får nog köra på det! Tack för hjälpen!
16386: Tittade på våra. Dörrlisterna är lite mindre breda än golvlisterna. I vår gamla lägenhet, från 30-talet, så var golvlisterna både mer enkelt utförda samt lite smalare än de lätt profilerade dörrlisterna. Jag tror inte att man behöver ha samma bredd - det blir nog bra med olika bredd (om man ens märker det).
pjkw: Oxalsyra kanske är värt att prova också. Det hjälper mot fläckar som iallafall ser liknande ut men som normalt orsakas av metall.. men kanske blir samma kemiska reaktion av kiss