Hej!
Vi ska lägga massivt fiskbensparkett på bottenvåningen av vårt hus byggt 1974. Idag ligger spånskiva, plastmatta och lamellparkett och planen är att spika ny massiv stavparkett på lamellparketten.
I ena delen av rummet ligger det klinkers med golvvärme under och jag undrar två saker:
1. kan vi lägga tunn avjämningsmassa på klinkersen som bara jämnar till fogar och plattornas ojämnheter och limma parkettestaven rakt på avjämningsmassan?
2. hur hade ni lagt golvet runt kaminen? En tanke är att lägga parkett runt hela och ha gnistskydd i plåt runt, men blir det snyggt? Alternativt behålla klinkers i en kvadrat enbart runt kaminen och leva med nivåskillnaden?
Vi ska lägga massivt fiskbensparkett på bottenvåningen av vårt hus byggt 1974. Idag ligger spånskiva, plastmatta och lamellparkett och planen är att spika ny massiv stavparkett på lamellparketten.
I ena delen av rummet ligger det klinkers med golvvärme under och jag undrar två saker:
1. kan vi lägga tunn avjämningsmassa på klinkersen som bara jämnar till fogar och plattornas ojämnheter och limma parkettestaven rakt på avjämningsmassan?
2. hur hade ni lagt golvet runt kaminen? En tanke är att lägga parkett runt hela och ha gnistskydd i plåt runt, men blir det snyggt? Alternativt behålla klinkers i en kvadrat enbart runt kaminen och leva med nivåskillnaden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag hade nog låtit den nuvarande parketten vara kvar som ytskikt.
Tycker att den ser helt OK ut. Eventuellt slipat och lackat den bara.
Tycker att den ser helt OK ut. Eventuellt slipat och lackat den bara.
Håller med, den ser fin ut här, men är tyvärr vattenskadad på annat ställe och då hade vi behövt lägga nya bitar där, vilket är svårt med 3-stavs lamell.
Kanske lite fånigt lägga nytt annars, men tycker fiskben är fint och vi råkade få råd när med det när vi sålde.
Inga tankar om kaminen?
Kanske lite fånigt lägga nytt annars, men tycker fiskben är fint och vi råkade få råd när med det när vi sålde.
Inga tankar om kaminen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hehe just det det hade vi nog också gjort men nu fick vi råd att vräka lite 
Klicka här för att svara