V
Min man och jag har köpt ett hus från 1930-talet. I stora delar av huset ligger trägolv, framtagna av tidigare ägare men i vissa rum ligger det kvar laminatgolv. Vi är lite sugna på att riva ut laminatgolven och ta fram fler av trägolven som vi misstänker ligger kvar under laminatgolven (man ser bräderna i skarvar vid väggen).
A) är det bara att riva väck och slipa upp golvet? Eller är det överhängande risk att skicket kan vara åt skogen då det legat laminatgolv ovanpå i x antal år?
B) laminatgolvet har blivit fuktskadat, troligtvis av en entusiastisk katt. Är det troligt at trägolvet under blivit skadat, eller är det för lite fukt?
C) bonusfråga: det ligger grå papp under. Finns det risk för asbestpapp, eller är det sannolikt grålumppapp?

Jag inser att det blir mycket vilda gissningar, och att vi måste riva upp för att få svart på vitt. Jag försöker bara skapa en bild av vad vi har att förvänta oss.
 
På A svarar jag: Ja, med viss risk att undegolvet inte är i toppskick eller lappat.

B Nej

C troligtvis grålumpapp

Svarar som glad amatör som själv har lagt laminat över ett av undergolven pga jag kapade upp och lappade ena rummet pga knarr
 
Undergolv från 30-tal kan vara i dåligt skick och inte avsett som ytskikt, men gillar man det så kan det fungera.
Kan också vara svåra att slipa beroende hur det är spikade.
 
Ett alternativ om ni river bort golvet och de visar sig vara i dåligt skick är att måla golvet.

Underlagspappen behöver ni inte oroa er för.
 
  • Gilla
Vanilj
  • Laddar…
Är golvet under dåligt / fult är det bara att lägga ett nytt laminatgolv, inte svårare än så.
Är det spikat synligt är det bara att slå ner spiken före slipning, finns ett speciellt verktyg för det, spikdrivare.

Protte
 
  • Gilla
Vanilj
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är det spikat synligt är det bara att slå ner spiken före slipning, finns ett speciellt verktyg för det, spikdrivare.
Protte
Kan fungera, men spik som suttit i nästan 100 år kan sitta som "berget" och då riskerar man med lite otur att kunna få sneda spikskallar eller "extra" hål bredvid om drivaren glider av skallen. Bara som notering och det det är ju bara att testa.
 
V
Tackar för alla svar! Vi kommer att riva väck laminatgolvet och lägga nytt, men dokumentera hur det ser ut under utifall vi väljer att ta fram trägolvet i framtiden. Känns synd att slänga ut ett äkta trägolv om det är i bra skick.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Man ska göra det man själv tycker blir bra
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J
Tänk på att hålla koll så det inte ligger nån matta eller lim innehållande asbest under...
 
V Vanilj skrev:
Tackar för alla svar! Vi kommer att riva väck laminatgolvet och lägga nytt, men dokumentera hur det ser ut under utifall vi väljer att ta fram trägolvet i framtiden. Känns synd att slänga ut ett äkta trägolv om det är i bra skick.
Vilken typ av golv är det nya ni tänkt lägga?

Om det är trägolv som ni har i andra rum varför spendera tid och pengar på att lägga något annat på sånt golv ni är nöjda med i övriga rum?

Massiva trägolv är fint och kan slipas om ganska många gånger. Det blir även unik.
Att köpa en klickgolv i byggvaruhandeln är mer opersonligt och dom pengarna kan man slipa och behandla trägolvet med istället.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
V
J JohanLun skrev:
Tänk på att hålla koll så det inte ligger nån matta eller lim innehållande asbest under...
Tack! Vi ska vara försiktiga ☺️
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
V
N Nyfiknast skrev:
Vilken typ av golv är det nya ni tänkt lägga?

Om det är trägolv som ni har i andra rum varför spendera tid och pengar på att lägga något annat på sånt golv ni är nöjda med i övriga rum?

Massiva trägolv är fint och kan slipas om ganska många gånger. Det blir även unik.
Att köpa en klickgolv i byggvaruhandeln är mer opersonligt och dom pengarna kan man slipa och behandla trägolvet med istället.
Det är jättefint med massiva trägolv! Dock smidigt med laminatgolv i barnets rum. Efter uträkning blir klickgolv ganska mycket billigare, spec inräknat slitage av barn. Är skicket bra kommer vi nog ta fram trägolvet när barnet flyttar, livslängden på klickgolvet är uttjänt och jag får mitt bibliotek... Så, helt enkelt för att det passar vår livssituation just nu. Golvet ligger ju inte i sjön sas, vi kan komma att ångra oss :D
 
Vi har tagit fram de gamla trägolven i bägge husen vi haft. Det vi bor i nu är från 30-talet.
Det blir väldigt fint efter man slipat och lackat det.
Men det slits väldigt fort. Det är mjukt o blir lätt repigt, ibland djupa repor. Lacken slits bort där man går mycket. I köket är det väldigt slitet.Vi har hund o det syns tydligt. Vi skulle behöva slipa om igen nu efter knappt sex ( :thinking: ) år.
Men det är inget vi kommer att göra. Vi funderar på att lägga linoleummatta istället som är mer slittåligt.
Man kan ju behandla det på andra sätt med om man vill. Tidigare hade vi ett lutat o såpat golv. Skönt att gå på, men även det slits snabbt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.