4 251 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Vinylgolv ovanpå befintlig plastmatta
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Vi bor i ett Brf-radhus från -91. Nästa projekt är att renovera hallen. Golvet är plastmatta i original, limmad direkt på betongplattan. Jag tänkte lägga vinylgolv med klick, antagligen Pergo, för det ligger i köket bredvid.
I köket rev jag ut plastmattan på grund av vattenskada och vet därför hur helvetiskt de sitter.
Nu till frågorna:
1. Tror ni att det fungerar att lägga vinylgolvet ovanpå befintlig matta?
2. Bör man ha mellanlägg (1 mm) eller är det bättre att avstå. Anledningen till frågan är att jag kan tänka mig att det finns en risk för att golvet blir mjukt med vinyl på plast, och då naturligtvis ännu mjukare med mellanlägg.
Tack på förhand
I köket rev jag ut plastmattan på grund av vattenskada och vet därför hur helvetiskt de sitter.
Nu till frågorna:
1. Tror ni att det fungerar att lägga vinylgolvet ovanpå befintlig matta?
2. Bör man ha mellanlägg (1 mm) eller är det bättre att avstå. Anledningen till frågan är att jag kan tänka mig att det finns en risk för att golvet blir mjukt med vinyl på plast, och då naturligtvis ännu mjukare med mellanlägg.
Tack på förhand
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Brukar sällan vara bra att stänga in plastgolv under nåt annat. Har det inte avgett konstiga lukter tidigare så kan man ge sig honken på att det gör det sen.......Jag skulle definitivt ta bort den.
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Ni har nog rätt. Flera i området har lagt klickgolv i hallen ovanpå befintlig matta, men de golven är ju både tjockare och hårdare än vinyl.
En annan fördel med att ta bort plastmattan är att jag antagligen kommer att få under det nya golvet under trappan, som i nuläget står ovanpå befintligt golv.
En annan fördel med att ta bort plastmattan är att jag antagligen kommer att få under det nya golvet under trappan, som i nuläget står ovanpå befintligt golv.