Hej!

Har nyligen flyttat in i en Smålandsvilla från 2009. Huset är superfint och vi trivs mycket bra. Det ligger ekparkett av bra kvalite i hela huset men stör mig på att det "knastrar" mycket när man går på den. Vet inte hur jag bättre ska beskriva ljudet mer än att det "knastrar" Det är inget knarrande utan ett vassare ljud som att det skulle ligga knäckebröd under eller något :) Har funderat på om det är foamen som låter eller vad det kan vara. Har man gått lite på ett ställe så tystnar det ett tag men väntar man någon timme och går in i samma rum så är ljudet tillbaka igen.

Har ni några ideer på vad det kan bero på eller hur man blir av med det? Kommer inte bryta upp allt och lägga om det i första taget men finner det lite märkligt att det knastrar så pass mycket.

Mvh J

• Gilla
Hammarbacken
  • Laddar…
Tvivlar på att det är foamen, särskilt om den är original och därmed nio år gammal.
Kan du inte spela in ljudet och lägga upp?

Är det nyslipat?

Har samma problem! Blev något bättre på vintern när jag kör luftfuktare (kan vara inbillning )
Sjukt irriterande är det iaf!
Lär inte vara underlaget som sviktar iaf 22+22mm spån som är skruvlimmat över hela ytan + lumppapp...

Med vänlig hälsning, fremax

Stickan56
Jag är ganska säker på att parketten inte ligger an mot underlaget eller så är foamen för mjuk.

Stickan

Tack för svaren. Spelade in ljudet, är inte så farligt som det varit när det varit som varmast ute på inspelningen men man hör ljudet iaf.

http://www.filedropper.com/inspelning-002

Går det inte att göra något åt utan att dra upp hela golvet så får det va :) Varken jag eller sambon hörde något av detta i vintras när vi var på visning på huset så är nog värmen som gör det lite.

Mvh J

Stickan56
Är det överallt eller bara vissa punkter? Det lät som du gick en längre sträcka.
Vad är underlaget betong eller golvspån?

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Är det överallt eller bara vissa punkter? Det lät som du gick en längre sträcka.
Vad är underlaget betong eller golvspån?

Stickan

Det är hela nedervåningen, är även lite på övervåningen men inte alls som nere. Det är en smålandsvilla från 2009 så gissar att det är golvspån. Är en väldig nybörjare på hus och allt vad det innebär :)

Stickan56
Jag har lyssnat på din ljudinspelning och jag tycker det låter som att det är foamen som knastrar.
Om det är ett klickgolv så skulle man kunna prova att lägga om det i ett mindre rum och använda lumppapp istället. Ett golvproffs kan säkert på plats avgöra vad orsaken till ljudet är, eller ta med inspelningen till en golvbutik.

Stickan

J Janne82 skrev:
Det är hela nedervåningen, är även lite på övervåningen men inte alls som nere. Det är en smålandsvilla från 2009 så gissar att det är golvspån. Är en väldig nybörjare på hus och allt vad det innebär :)
Hej Janne, jag har ett likadant problem med mitt nyslipat parkettgolv. Hur gick det med ditt golv?

N naderiano skrev:
Hej Janne, jag har ett likadant problem med mitt nyslipat parkettgolv. Hur gick det med ditt golv?
Hej!

Har vant mig nu. Är mest på sommaren som det låter så har inte lagt mer energi på det. Tror inte det är så mycket att göra om man inte vill ta upp golvet tyvärr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.